Teslas fabriksbygge i Berlin ser ut att ha drabbats av en ännu värre farsot än Covid-19: den tyska byråkratin. Att markarbetena står still på grund av de tyska karantänreglerna innebär högst några veckors försening, som kanske rentav kan jobbas ikapp med forcerad byggtakt.
Men största problemet är att fabriksbygget är fortfarande “på egen risk”.
Marken fabriken byggs på är godkänd för uppförande av bilfabrik enligt stadsplan. Det är BMW som ville bygga en bilfabrik där för många år sedan och införskaffade alla nödvändiga papper för det, men övergav sedan sina planer i sista stund.
Tesla köpte tomten just för att den svåraste biten redan var avklarad där – tillståndet att bygga bilfabrik. Men tyska byråkratin är inte så enkel. Problemet är att Tesla inte vill bygga en BMW fabrik.
Stadsplan är en sak. Men Tesla måste även få sin fabriks detaljplan godkänd innan de får bygga den. Eller snarare innan fabriken får köra igång. För Tesla har lyckats få till ett tillstånd från stadsbyggnadskontoret att “på egen risk” uppföra fabriken. De får alltså börja bygget innan detaljplanen godkänts och bygglov beviljats – mot att de lovar riva byggnaderna och återplantera träden ifall de skulle få avslag.
Bygglovet skulle först beviljats i slutet av mars, men blev senarelagd till “under sommaren” på grund av Corona-pandemin.
Nu rapporterar dock lokalradiostationen Rundfunk Berlin-Brandenburg att tillståndsprocessen kan bli ännu mer fördröjd – beslut kan ske tidigast i oktober i år. Anledningen till det är som ett dåligt tyskt skämt:
Tesla vill minska på fabrikens vattenbehov.
En bilfabrik använder väldigt mycket vatten till sina processer. Det kan behövas så mycket vatten som för en mindre stad. Vattenbassängen utanför fabriksbyggnaden på bilden ovan är inte där för estetikens skull. En av problemfaktorerna för tillståndet var just hur fabriken skulle påverka grundvattennivån. Lokalbefolkningens oro var de enorma mängder vatten som fabriken skulle behöva. Tesla har därför gått igenom sina tekniska processer, lyckats drastiskt minska fabrikens vattenbehov och justerade därför sin ansökan.
Men se det går ju inte.
Godkännandeprocessen måste nu praktiskt taget börja om från början enligt Potsdam parlamentets ekonomiminister Jörg Steinbach, som till radiostationen sagt “Jag har nu legitima tvivel om schemat” angående produktionsstarten nästa år.
Tesla sitter därmed fast mellan å ena sidan miljöaktivisterna som kräver mindre påverkan från fabriken – och byråkratin som strävar emot förändringar, även om de är till det bättre.
Tesla fortsätter bygga fabriken på egen risk och hoppas kunna få alla tillstånd klar för den innan produktionsstart nästa år. Men de tyska byråkratikvarnen maler långsamt sönder Teslas planer.
Vill tyska miljöaktivister verkligen stoppa Tesla?
Redan när Tesla skulle fälla träden som stod på tomten fabriken ska byggas på började problemen. Tyska miljöaktivister stoppade röjningen – men inte för trädens skull.
Det finns en enkel anledning till att Kina skapar arbetstillfällen på löpande band, allt medan Europa förlorar. Europeisk byråkrati Made In Germany. Det kanske är ett jättemisstag av Tesla att lägga fabriken i just Tyskland med sina hårdföra så kallade miljöaktivister. Ja, det finns massor av välutbildad arbetskraft i Berlin och Tyskland, speciellt nu när arbetslösheten går upp i stratosfären. Men, det är allt för många tyskar som inte vill just någonting. Speciellt miljöaktivisterna.
Hade kanske varit bättre att bygga fabriken utanför t.ex. Skellefteå och sedan låtit de som vill arbeta för Tesla flytta dit. Så som arbetslösheten kommer se ut i många år framöver tror jag det skulle bli lätt att få kompetenta personer flytta.
Papieren, bitte! – herregud Tibor, vad du skräms. Nu ser jag östtyska gränsvakter överallt, inte bara i mina mardrömmar.
Det är speciellt miljöaktivisternas förtjänst att vi har regler och förordningar som möjliggör drägligt liv för allt levande inkl. människor. Tycker man om att klafsa runt i förgiftade vattendrag eller för den del uttorkade sådana eller brist på grundvatten, flytta till kina, indien eller Californien.
OK, jag var otydlig. Jag håller i princip med dig. Men miljörörelsen är inte en homogen företeelse. Det finns en vänsterinriktad miljörörelse som jag inte sympatiserar ett dugg med.
Jag föredrar miljöaktivister som Elon Musk som arbetar (OBS! arbetar) hårt med att lösa problem istället för att gnälla om dem. Men det skapar ju förhatlig tillväxt.
Sedan finns det en övertro på regler, i synnerhet inom EU. När det blir för mycket regler förhindrar det nödvändiga förändringar, t.ex. byte från fossilbilar till elbilar. Vi har samma fenomen i företag, tron på regler förhindrar produktutveckling av nya lönsamma produkter som kan bidra till bättre miljö och skapa nya arbetstillfällen. Så som t.ex. vindkrafts- och solkraftsutbyggnad idag gör.
Hehe, det är ju vänster politik i Sverige som har kämpat för fler vindkraft mm. Du har väl hört talas om stål utan kol, alla kol kraftverk som läggs ned i EU, Europas största vindpark mm?
Det finns ingen som missat att vänstern och delar av miljörörelsen gjort just den tekniska lösningen vindkraft till politik. Och hur bra har det gått? Enligt min uppfattningen har utvecklingen gått på tok för långsamt i många årtionden. Det har varit för mycket politik och för lite verkstad. Kanske skulle det gått fortare om vänstern ägnat sig åt något bättre.
Vi behöver fler som arbetar med att ta fram lösningar, och färre som snackar. Och att ta fram lösningar är mycket trial-and-error och hårt arbete. Man måste kunna backa och ta en annan väg. Sitter man fast i en skyttegrav är det omöjligt.
Jag håller med att vi borde varit där för länge sedan, tyvärr så vill andra sidan inte gå den vägen. Miljö engagerade forskare mm har skrikit sig hesa sen 70-talet..
8år av allians politik misslyckas med 15 av 16 mätbara miljömål.
Enligt Naturskyddsföreningen är det tydligt vilken sida av centrum som prioriterar miljön.
https://www.naturskyddsforeningen.se/val2018/sa-mycket-lovar-partierna-for-miljon
Om arbetslösheten kommer vara hög en längre tid så behöver nog Tesla oroa sig mer över vilka som ska köpa deras bilar.
Kanske, men jag misstänker att de med pengar kommer klara sig fint i allmänhet medan mindre välbeställda är de som får betala priset. Och de sistnämnda är inte potentiella Tesla kunder.
Jag är dock rädd att vi alla kommer att få lida av den kommande ekonomiska krisen.
Den tyska byråkratin är verkligen inte att underskatta. De har liksom uppfunnit begreppet och det är nog enda området där de fortfarande är världsledande på. Jag flyttade till Sverige från Tyskland för sisådär 15 år sedan och förvånades över Sveriges i mina ögon tämligen byråkratilösa samhälle. Samtidigt som svenskarna själva klagade över alldeles för mycket byråkrati. Jag har numera anpassat mig och kan ibland tycka att den svenska byråkratin är rätt så överdriven och krånglig. Då hjälper det att ta en liten avstickare till Tyskland, bara för att få lite perspektiv.
Jag tror att Tesla har gravt underskattat – eller helt enkelt inte räknat med tyskarnas byråkrati, och det kan bli ett verkligt problem för dem.