Tycker du att 66 000 kronor är för dyrt att betala för tillvalet “Total Självkörningsförmåga” till din Tesla ska du kunna hyra det i framtiden.
“Jag tror vi kommer erbjuda Total Självkörningsförmåga som prenumerationsservice” sa Teslas VD Elon Musk i onsdags, “men det blir troligtvis mot slutet av detta år.”
Fast särskilt billigt blir det inte. Enligt företagets finanschef Zachary Kirkhorn kommer det bli billigare att ta ett lån och köpa Total Självkörningsförmåga i samband med bilköpet än att prenumerera på funktionen. Räknar man på 66 000 kronor, tre år och 50% värdeminskning skulle det betyda att månadsavgiften kommer hamna på en bra bit över 900 kronor.
Samtidigt har Elon Musk upprepade gånger varnat för att priset för självkörningsförmågan kommer höjas i framtiden. Betalar du 66 000 kronor i dag slipper du framtida prishöjningar – om du kommer behålla bilen tillräckligt länge tills efterlängtade mjukvaran blir tillgänglig (och laglig att använda).
Av de 66 000 kronor du betalar för finessen idag får Tesla omedelbar tillgång till hälften av pengarna, resten lägger de undan i en fond som företaget kommer få utbetalningar ifrån varje gång de släpper ny funktionalitet som gör bilarna mer och mer självkörande.
Tycker du det är bäst att betala priset på en gång vid köptillfället eller kommer du hellre prenumerera när det blir tillgängligt? Berätta i kommentarsfältet nedan!
Total Självkörningsförmåga är för dyrt om man ser vad man får för pengarna, oavsett hur man betalar.
det är inte rimligt att betala mer för att hyra än att köpa. Blir nog mer åt hållet rent to buy, så det blir som en avbetalning. det vore rimligt att betala kanske 1/3 om man man ej äger den i slutändan. Tror få kommer gå med på att vilja betala mer än 500 kr/mån för något man hyr. Då hoppar de nog hellre. men folk betalar 800 för kabel tv så man skall aldrig säga aldrig.
Med tanke på funktionaliteten som presenteras i videoklippet på Ny Teknik idag, https://www.nyteknik.se/fordon/nu-kan-teslan-stanna-for-trafikljus-och-stoppskyltar-6994534, skapar autopilot med FSD snarare ett större behov av manuella ingripanden än färre. Tex hanteras inte parkerade bilar, eventuella hinder i vägen, vägbyggen, utan dessa måste skötas manuellt för att undvika kollisioner, samtidigt som man manuellt måste säg till att den skall fortsätta vid grönt ljus såväl som rött ljus. Oklar nytta för 66 000 kr för mig, annars verkar både lane keeping, farthållare och distans till bilen framför funka lika bra som i min Golf. Men värdet ligger sannolikt i betraktarens ögon, så andra kan säkert känna en större tjusning i detta. Den stora frågan är väl när något som mer liknar en självkörande bil kan presenteras, hur mycket liv och värde finns det kvar i bilen då, eller har man hunnit gå vidare till nästa modell Y, Z eller kanske Cybertruck?
Målet med FSD är att bilen ska köra sig självt utan förare. Tesla släpper en funktion i taget och låter sedan verklig körning med förare träna systemet. Elon har pratat länge om FSD men de har fått gå tillbaka till ritbordet flera gånger. Nu ser det dock ut som om de successivt under 2020 och 2021 kommer att släppa allt fler funktioner för “upplärning”.
Tesla enormt stora fördel är att bilarna är uppkopplade och därmed bidrar alla till att systemets tränas i snabb takt på samma sätt som Google tränas av alla användare. Inte en chans att någon annan tillverkare som inte har uppkopplade fordon kan konkurrera med detta.
En sorts delningsekonomi helt enkelt. Föraren delar med sig av sina körkunskaper och Tesla lämnar “special price only for you” för de som vill hjälpa till att utveckla systemet.
Ja, Tesla ger ett “special price only for you” för alla som vill vara med och göra jobbet åt Tesla. Det är en fantastisk affärsidé att kunna sälja denna upplevelse.
Allt medan konkurrenterna med alla till bud stående medel försöker sänka priset på “välbeprövad” teknik a la Henry Ford (men med smärre facelift).
Kan inte annat än instämma. Elon Musk är riktigt duktig på att sälja in ideer och få folk att köpa hans produkter.
Och för dom personer som inte tar körkort förrän om 15 år, ska dom behöva betala 200.000 kr för självkörning? Att höja priset på självkörning i all oändlighet är ju tämligen orimligt. Är tanken att vanligt folk inte ska kunna köpa Tesla utan bara använda Tesla Taxi och dom övergår till att bli någon form av Uber?
Ja det är tanken
Min Tesla håller fortfarande på att köra av vägen ibland när den tappar en av två linjer längs med vägen. Den är bra, det är imponerande, men någon total självkörning, värt namnet, tror jag fortfarande ligger långt bort i tiden. Jag skulle inte betala mer än max en hundring i månaden för funktionen som den ser ut nu.