Både den inhemska bilförsäljningen och exporten har stagnerat för de tyska biltillverkarna. Det tyska Ifo-institutet, som rapporterar indikatorer för landets olika affärssektorer larmar nu om kris. Indikatorn för företagsklimat inom bilbranschen har störtdykt till -18,3 punkter, från “beskedliga” -1,8 så sent som i april. Branschens produktionsplaner har dykt från +22,4 punkter i fjol till nu -23 punkter.
Indikationspunkter må vara abstrakta, men Anita Wölfl från institutet klär dem i mer relaterbara ord: “Bilindustrin glider in i kris. En betydande förbättring är sannolikt inte att vänta under de kommande månaderna.”
De tyska bilföretagen drar i bromsen. Volkswagen-koncernen, som alltså även inkluderar Porsche och Audi, har tagit bort nattskiftet i alla sina fabriker, vilket reducerar deras tillverkningskapacitet med 25%. BMW-s VD Oliver Zipse varnar för “omedelbar risk”. Mercedes har trimmat sina marginalprognoser. Branschens kapacitetsutnyttjande har sjunkit till cirka 78%.
Krisen påverkar även Tesla. Som nu lägger sina expansionsplaner för Giga Berlin på is. Det var så sent som i maj i år som kommunfullmäktige i Grünheide äntligen sa ja till utvecklingsplanen för att bygga ut Teslas bilfabrik utanför Berlin. Beslutat att Tesla får bygga en gigantisk järnvägsstation för att kunna leverera sina bilar med tåg istället för långtradare. Och bygga ett ännu mer gigantiskt, dubbelt så stort fabriksbyggnad som den Tesla har idag. Produktionen skulle öka från 300 tusen till en miljon bilar per år.
Nu bara några månader senare säger anläggningschef André Thierig till lokaltidningen BZ Berlin att “vi kommer inte lägga flera miljarder på att bygga ut fabriken utan att signalerna är mycket tydliga att marknaden också efterfrågar detta. Vår planering i början av året förutspådde en betydligt starkare tillväxt, vilket inte har blivit av.”
Han tillägger dock att “vi utgår bestämt från att marknaden kommer att ta fart igen. Det är verkligen en fråga om hur snabbt och när. Vi kan trampa på gasen när vi inser att vi behöver det. Vi producerar fortfarande tre skift fem dagar i veckan och kan starta upp igen när som helst.”
Det arbetar nästan 12 tusen anställda på Giga Berlin, som tillverkar mellan 200 till 300 tusen bilar per år. Uteslutande endast Tesla Model Y. Ända sedan fabriken öppnade för tre år sedan har produktionstakten ständigt ökat. I februari i år hade den nått motsvarande 300 tusen bilar per år. Enligt den tyska upplagan av Business Insider minskar nu dock takten, det tillverkas nu endast motsvarande 200 tusen bilar per år i Berlin.