Återkallelsen som inte fanns

Det har snurrat en del allvarstyngda artiklar i media de senaste veckorna om att Tesla tvingas återkalla 1,8 miljoner bilar. En sensor kunde i vissa situationer missa att framhuven inte stängts ordentligt. “Tänk dig att du lägger något i “frunken” i din Tesla och hoppar in i bilen. Inga varningslampor lyser så du kör i väg, och pang – så har du motorhuven i rutan” skrev till exempel Åsa Wallenrud den 31 juli i Dagens PS.

Som många andra Teslaägare fick även jag idag torsdag ett mejl från Tesla:

Viktigt: Service för din Model Y

Vi skriver för att informera dig om att Tesla frivilligt har utfärdat en återkallelse av vissa modeller av Model 3 från 2021–2024, alla Model S och Model X från 2021–2024 samt Model Y från 2020–2024 för att för att åtgärda ett problem med att föraren inte meddelas om att huven är öppen i vissa situationer. Våra register visar att du äger ett fordon som omfattas av denna åtgärd. I berörda fordon kan det hända att spärrmekanismen inte detekterar att huven är öppen, vilket gör att föraren inte upptäcker att huven är öppen när fordonet sätts i körläge.

Att omedvetet köra ett fordon med en olåst huv kan det leda till att huven öppnas helt och skymmer förarens sikt, vilket ökar risken för olyckor. Vi känner inte till några olyckor eller personskador med koppling till detta.

Ånej, måste jag nu boka tid på servicecenter, åka och lämna in bilen på verkstad? Gud vad krångligt. Och stackars Tesla som måste skruva på 1,8 miljoner bilar. Fast vänta nu, mejlet fortsätter:

Från och med den 18 juni 2024 fick berörda fordon, utan kostnad för kunderna, en trådlös programvarulösning med firmwareversion 2024.20.3 som känner av om huven är öppen och meddelar kunden i gränssnittet om detta.

Inga ytterligare åtgärder krävs från ägare vars bilar är utrustade med den aktuella programvaruversionen eller senare.

Tack!
Tesla-teamet

Stora “återkallelsen” är alltså bara en mjukvaruuppdatering, som dessutom redan hade gjorts, för två månader sedan!

Jag dubbelkollade min bil och javisst, mjukvara 2024.20.3 fick den redan för länge länge sedan. Sen dess har bilen fått tre till uppdateringar trådlöst nerladdade, med nya funktioner som bland annat avancerad autoparkering, väderprognos på mittskärmen, föräldrakontroll, och nya musikspelare.

Så när Åsa Wallenrud och hennes kollegor skrämde sina läsare hade Tesla redan fixat det i alla sina bilar, redan en dryg månad innan. Utan att vi kunder behövde boka tid på verkstad. Eller ens lyfta ett finger.

Ordet “återkallelse” borde återkallas.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar