Tesla har lanserat en avskalad snikversion av sin Tesla Model 3 i Mexiko. Vanligtvis har bakhjulsdrivna Standard Range basversionen av Model 3 ungefär samma utrustning som Long Range och Performance versionerna av bilen. Interiör i svart eller vitt veganläder, skärm för baksätespassagerarna, med mera. Det är främst batterierna, motorerna och prestandan som skiljer sig mellan modellvarianterna.
I Mexiko har dock Tesla nu lanserat en bantad snikversion av sin Model 3. Går man till den mexikanska beställningssidan och väljer “Tracción trasera” bakhjulsdrivna basmodellen blir det rejäla förändringar i bilens interiör:
Istället för säten i svart eller vitt veganläder får kunden gråa tygsäten, utan värme eller kyla. Nu är det inte ofta man längtar efter sätesvärme i mexikanska öknen – men kylande fläkten är tyvärr också borta. Ljuslisten runt passagerarutrymmet är enfärgat vitt istället för justerbara färger. Även rattvärmen och skärmen till baksätespassagerarna är borta. Det är dessutom akustiskt glas enbart i de främre rutorna vilket nog medför högre ljudnivå i kupén.
Så hur mycket billigare blir instegsmodellen då? Hur mycket har Tesla lyckats pressa priset på den billigaste Model 3?
Ja här kliar vi oss i huvudet. Javisst, 749 tusen pesos motsvarar 425 tusen svenska kronor – men 879 tusen för Long Range versionen blir även det bara 500 tusen kronor. På grund av moms, tull, frakt och vår svenska vagnskadegaranti går det ju inte att göra sådana enkla omräkningar.
Om vi istället tittar på prisskillnaden mellan modellerna kan vi konstatera att i Sverige är den bakhjulsdrivna basmodellen 15% billigare än Long Range modellen.
Det blir samma skillnad även i Mexico! Snikmodellen är även där 15% billigare än Long Range modellen – som är lika fullutrustad med veganläder, stolvärme etc som i övriga världen.
Så trots allt är den bantade mexikanska special-snikmodellen av Model 3 inte ens billigare än “vanliga” bakhjulsdrivna Model 3?!
Det är därför högst oklart varför Tesla valt att lansera en sådan snikmodell i Mexiko, som inte ens är speciellt “snik” när man tittar på priserna. För fabriken i Fremont där bilarna tillverkas blir det bara extra komplexitet med olika varianter av säten med mera som de behöver hålla reda på. Så varför gör de det?
Kan det kanske vara så att Tesla håller på att ta fram en ny, avskalad version av sin Model 3, som nu testas i Mexiko och ska få bredare lansering sedan? (Då med sänkt prislapp.) Eller kan det vara tvärtom: att genom att göra basmodellen ännu mer enkel får man fler mexikaner att köpa den bättre utrustade Long Range modellen istället?