Däckbranschen genomför sedan 1997 frivilliga däckkontroller i anslutning till Polisens ordinarie trafikkontroller. För två år sedan hade de börjat föra anteckningar över om de kontrollerade bilarna varit elbilar, laddhybrider eller avgasbilar. Av de drygt 1700 bilar de undersökt sedan dess har 5% varit elbilar och 10% laddhybrider. Nu har de redovisat resultaten av sina mätningar, som nog överraskar en del.
Det verkar finnas en allmän koncensus att elbilars tyngd och vridmoment skulle resultera i ökad slitage av deras däck.
Men när Däckrazzia undersökt riktiga elbilar ute på vägarna var det precis tvärtom, däcken på elbilar var i bättre skick än på andra bilar.
Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar. För elbilar var andelen 9 procent, vilket till exempel kan jämföras med gruppen bilar med förbränningsmotor, högst fem år gamla, där motsvarande andel var 16 procent. Genomsnittliga mönsterdjupet på elbilar var 5,1 mm mot nya bilar med förbränningsmotorer 4,6 mm. Inga elbilar hade olagligt mönsterdjup på mindre än 1,6 mm mot 1,7% av de undersökta bilarna med förbränningsmotor, högst fem år gamla.
Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt. Inga elbilar hade så lågt tryck i något däck att det kan liknas vid punktering, 1,6 bar eller mindre – mot 1,3% bilar med endast förbränningsmotor, högst fem år gamla. Andelen bilar med 0,5 bar eller mer skillnad i däcktryck på samma axel var också tydligt lägre bland elbilar (2,6 procent) jämfört med bilar med endast förbränningsmotor, högst fem år gamla (7,0 procent). Hela rapporten kan du läsa här.
Elbilarna jämfördes mot andra bilar högst fem år gamla, i ett försök att kompensera för elbilars låga genomsnittsålder.
“Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys”, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige. “Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar.”
Däckslitage verkar vara ännu en myt om elbilar som visar sig inte stämma i verkligheten.