I lördags var det fest i Berlin! Tesla bjöd in lokalbefolkningen till att titta på deras nya bilfabrik i utkanten av staden. Ett fåtal medlemmar från Teslas officiella bilklubbar bjöds också in, bland annat oss på Tesla Club Sweden. Vid inträde fick vi en regnjacka (onödigt i sköna solskenet) och tre biljetter till mat, dricka eller åktur. Det blev Ein beer, ein bratwurst und ein åktur i pariserhjulet 🙂
Men först en rundtur i fabriken. Två kilometer snitslad bana genom enorma fabrikslokaler. Svårt att tro att det för mindre än två år sen var skog här…
Först enorma maskiner som stampade ur bildelar från plåtskivor. Dörrar, karossidor eller motorhuv.
Sedan monteras de ihop till bilkarosser. Robotarna var på, de rörde sig fram och tillbaka men utan några bildelar att ta tag i. Bara “torrkörning” som demo.
Istället ställde de fram ett antal karosser för att visa de olika stegen. På en gång såg man stora nyheten:
Tesla Model Y som tillverkas i Berlin kommer ha helgjuten bak- och framvagn. Det var det som spred panik hos Volkswagen förra veckan. De pressgjutna delarna gör att Tesla kommer kunna tillverka en Model Y på 10 timmar – mot över 30 för en ID.4
Vi fick se även gjuteriet där delarna gjordes. På bilden syns tre gjutugnar. Det som inte syns är att till vänster är fabrikslokalen dimensionerad för sex ugnar till – det mesta av den enorma lokalen var tomt.
Över huvud taget var de flesta lokaler överdimensionerade. Där det stod en tillverkningslina fanns det oftast plats för en till. Tesla har redan förberett sig för framtida expansion.
På ett ställe visade de hur karossen och underredet sätts ihop till en bil. Det tränade ögat såg på en gång att batteripacket är av äldre modell, inte framtidens strukturella batteripack.
Personalen på plats berättade att de första bilarna kommer ha vanliga batteripack (med batterier från Kina) men när lokala batterifabriken i Berlin kommer igång om ett år ska de byta till de strukturella batteripacken.
Precis innan utgången visade de upp de LED matrix strålkastare som kommer sitta i de Europeiska Model Y.
Sen var det dags för pariserhjulet! Ett bra sätt att få överblick över den enorma byggnaden. Längst borta syns batterifabriken som byggs. I förgrunden alla mat- och öltält vi kunde välja mellan.
Till vänster om fabriken byggde de en dragracing strip där man kunde provåka Model Y, och en scen och läktare för kvällens underhållning.
För Berlinarna var det en upplevelse att provåka och uppleva hur snabbt Tesla Model Y accelererade. Man hörde många wow vid utgången. Fast för oss Teslaägare var det som vardag. De körde inte ens Performance modellerna, bara Long Range.
Tappra skaran från Tesla Club Sweden: fth, jag, Zalman3 och Andreasson.
Strax innan klockan sex kom Elon Musk upp på stora scenen. De förberedde honom tal han skulle hålla men istället började han bara svara på frågor. Som att ja, de kommer ställa några Supercharger vid fabriken. Och de ska ha eget dagis (vanligt i Tyskland att stora företag har egna dagis för de anställdas barn).
Och att Tesla ska lansera eget öl. Några bra frågor kom det också, med optimistiska glädjande svar.
Tesla hoppas få köra igång produktion redan i November i år och de första bilarna levereras i december. Men riktig volymproduktion, 5-10 tusen bilar per vecka når de först om ett år. Tills dess är lokala batterifabriken också färdig. Och självkörande mjukvaran FSD hoppas Elon kunna släppa till Europa nästa år.
Sedan tog DJ över scenen och började ösa ut tung techno musik ur högtalarna. Folkfesten övergick till rave party.
Bredvid scenen sprakade fyra enorma Teslaspolar loss och blixtrade och hummade i takt med musiken.
Tesla bjöd på en hejdundrande invigningsfest. Berlinarna såg nöjda och stolta ut över sin nya bilfabrik. Snart går monteringsrobotarna igång på riktigt och tillverkar elbilar för hela europeiska marknaden. Tesla fick nog många blivande medarbetare, blivande kunder på Giga-fest Berlin.