Tesla har lagt ut en platsannons på sin hemsida där de söker en affärsutvecklingschef för Tesla Semi i Europa. Personen ska sitta i Amsterdam eller Berlin och bygga kundrelationer och planera för företagets framtida lansering av Tesla Semi långtradaren.
I USA har PepsiCo haft flera Tesla Semi prototyper i över ett år nu, och företag som Walmart, Costco, Sysco, Martin Brower, och US Foods fått låna några för utvärdering. Volymproduktionen sägs komma i gång slutet av 2025, Teslas lastbilsfabrik i Giga Nevada planeras få en kapacitet att tillverka 50 000 långtradare per år.
Av platsannonsen att döma planerar Tesla leverera en del av dessa långtradare till Europa.
Tesla Semi får dock ett handikapp här hos oss. I USA får långtradarsläp vara max 18 meter långa. Det finns däremot inga begränsningar på hur lång draglastbilen får vara. Det är därför amerikanska lastbilar ofta har långa motorhuvar och enorma hytt för övernattning. Även Tesla Semi har fått en lång strömlinjeformad nos med bagageutrymme under.
I Europa får dock långtradare vara max 18,75 meter långa – inklusive draglastbilen! Varje centimeter extra längd på dragbilen stjäl från lastutrymmet. Det är därför Europeiska lastbilar är byggda på höjden, med motorn under förarhytten. (Här i Sverige får långtradare vara längre, uppemot 35 meter(!), men flera andra europeiska länder har kortare maxlängd.)
Hytten på en typisk europeisk långtradare som Volvo FH är endast 2,4 meter lång. Tesla Semi hytt är däremot på drygt 4 meter. Dessa extra centimetrar, nästan två meter, stjäl utrymme från lastutrymmet. Medan Volvos lastbil får dra 16 meter lång släp får Tesla Semi enbart dra 14 meter släp i Europa.
Å andra sidan, de flesta trailers verkar vara just 14 meter långa så det spelar kanske ingen roll?
På längre sikt planerar Tesla även tillverka sin långtradare här i Europa. Enligt tyska tidningen Handelsblatt har Elon Musk i våras sagt att “jag tycker att det är vettigt att tillverka semi-trucken för Europa i Giga Berlin”.