Det var i vintras Pepsi fick sina första Tesla Semi eldrivna långtradare levererade under pompa och ståt. Sedan dess har deras flotta vuxit till 21 Tesla långtradare.
Ovan video berättar om hur långtradarna används. De flesta kör kortare rutter på under 160 km där de levererar varor på 8-12 ställen per rutt som på grund av alla stopp tar uppemot 12 timmar.
Men tre av långtradarna kör betydligt längre sträckor på 400 upp till 720 km. De rutter körs två gånger per dag, en skift som startar ett på natten och en som startar ett på eftermiddagen. Då är det bra att kunna ladda dem på PepsiCo-s egna Megachargers. Där kan de laddas 0-80% på 45 minuter, fast oftast tar laddningen bara 20-30 minuter. Pepsi fick installera en ny transformatorstation som levererar upp till 3 MW energi till laddarna som var och en är på 750 kW.
Lastbilarna drar sedan något under 11 kWh per mil när de kör fullastade. Den elektriska drivlinan har dessutom en enorm fördel av regenerativa laddningen. När lastbilarna till exempel på tillbakavägen passerar 2200 meter höga Donner Pass kan de ladda batterierna så pass mycket i nerförsbacken att det jämnar ut extra förbrukningen som gick åt i uppförsbacken. För en lastbil är detta något oerhört revolutionerande.
Nils-Gunnar Vågstedt, Scanias chefsingenjör inom elektromobilitet som myntade det beryktade citatet att Teslas långtradare “kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips“
Vi får reda på mycket mer i videon, som att PepsiCo även har andra elfordon, att alla de, inklusive Tesla långtradarna laddas med fossilfri el, och att företaget siktar på att bli helt koldioxidneutral till 2040. Teslas elektriska långtradare är en viktig del i den utvecklingen.
Pingback: Tesla planerar lansera sin långtradare i Europa – Tesla Club Sweden