Överraskande bra räckvidd i Model Y SR

Några dagar efter att jag bytt min Tesla Model 3 mot en Model Y var det dags för första långresan med den nya bilen. Vår dotter studerar på Mittuniversitetet i Sundsvall och vi skulle besöka henne. Vi har gjort resan förut med vår Model 3 Long Range – men hur skulle det nu gå med Model Y? Som har större kaross, därmed kortare räckvidd – och dessutom köpte vi Standard Range modellen med mindre batteriet. Skulle räckvidden på nya bilen bli en besvikelse?

Vi brukar vilja komma fram till Sundsvall med 20% kvar i batterierna så vi kan åka runt i staden innan batterierna laddas fulla på natten och man kan åka hem igen dagen därpå. Man vill inte komma fram med nästan tomma batterier så det första man måste göra är att börja ladda.

En fabriksny Tesla Model 3 LR med 18 tums Aero fälgar klarar faktiskt att köra hela sträckan på en laddning och komma fram med 20% laddning, exakt som våra krav för resan. Men vår Model 3 hade blivit fyra år gammal, kört 11 tusen mil och dess batterier hade degraderats, försämrats med 9%. Dessutom hade jag plockat bort de eländigt fula Aero navkapslarna vilket också minskade på räckvidden. Så med den bilen var vi tvungna att stanna till i Hudiksvall och toppa upp batterierna där för att komma hela vägen fram och ha reserver kvar i Sundsvall. En snabb kisspaus på sex minuter tack vare Supercharger V3 laddarna i Hudiksvall.

Enligt aBetterRoutePlanner.com skulle en fabriksny Tesla Model Y LR kunna ge samma räckvidd, samma åktur som vår åldrade Model 3. För att klara resan med 20% batteriladdning vid ankomst skulle den behöva stanna och ladda i 9 minuter i Hudiksvall.

Men Model Y LR kostar 95 tusen mer än instegsmodellen. Jag kikade dessutom på en prissänkt lagerbil som var 140 tusen billigare än vad Long Range versionen skulle kosta. Skulle jag verkligen våga spara på slantarna och nöja mig med en Standard Range Model Y – eller skulle jag evigt gnälla över hur dumsnål jag var?

Så innan köpet simulerade jag de olika långresor vi brukar göra. Hur mycket skulle nya bilens kortare räckvidd påverka våra resor egentligen? Tack och lov är det enkelt att byta fram och tillbaka mellan olika bilmodeller, olika versioner i aBetterRoutePlanner:

Stockholm-Sundsvall med min 4 år gamla Tesla Model 3 LR (vänster) och nya Model Y SR (höger).

Enligt aBetterRoutePlanner skulle jag behöva stanna en Supercharger tidigare på väg upp, i Söderhamn istället för Hudiksvall och ladda i 18 minuter istället för 6. Resan skulle ta en kvart längre.

Jag vet inte hur du värderar din tid men för mig är en kvart lite då och då inte värt 140 tusen.

Helgens resa bevisade (åter igen) att aBetterRoutePlanner är ruskigt bra på att beräkna resor. Resan upp till Sundsvall blev precis som planerat. Kom faktiskt fram till Söderhamn med hela 20% kvar i batterierna så laddningen tog bara en kvart. Vi upplevde ärligt ingen större skillnad på resan mot förut (förutom då hur mycket tystare Model Y kabin har blivit jämfört mot en gammal Model trea).

Tillbakaresan blev till och med exakt som med Model 3, då vi gärna brukar stanna på Gävlebro och äta middag där. Nya Model Y kom också dit på en laddning och även den blev färdig med laddningen innan vi åt upp middagen.

Allt sammanfattat var det skönt att se hur lite batteristorleken egentligen spelar roll. Stora skillnader på pappret i WLTP räckvidd blir mindre än man skulle tro i verkliga världen. Speciellt om du byter upp från en äldre elbil som hunnit tappa lite batterikapacitet.

Så innan du reflexmässigt gräver djupt i plånboken och köper Long Range modellen av din efterlängtade Tesla – lek runt med abetterrouteplanner och kolla hur mycket dina vanligaste långfärdsresor egentligen påverkas.

(Tycker du att det är konstigt att sträcka och åktid skiljer sig mellan resorna ovan beror det på att Superchargern i Söderhamn står längre bort från motorvägen än den i Hudiksvall.)

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar