Tesla ska börja leverera långtradare

SemiFleetHero

Tesla kommer leverera de första exemplaren av sin långtradare Tesla Semi den första december i år, enligt en tweet från Elon Musk som senare bekräftades även av första kunden som ska ta emot lastbilarna, Pepsi Co.

Ganska exakt fem år efter att Tesla Semi visades upp får vi alltså se de första exemplaren bli levererade till kund. Lastbilen kommer kunna dra 36 ton last 80 mil (500 miles) på en laddning.

Pepsi Co har beställt över 100 eldrivna långtradare från Tesla, varav de 15 första kommer levereras till deras Frito Lay anläggning som, ironiskt nog, tillverkar chips. Det var ju Nils-Gunnar Vågstedt, Scanias chefsingenjör inom elektromobilitet som myntade det beryktade citatet att Teslas långtradare “kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips“ när de visades upp i november 2017. Fast Teslas långtradare har sedan dess även bevisat att den klarar även många mycket tyngre laster. Och sedan dess har även Scania börjat storsatsa på eldrivna lastbilar.

FritoLayMegacharger

Tesla har nu byggt fyra så kallade Megachargers, snabbladdare för långtradarna på Pepsi Co-s Frito Lay anläggning. Upp till fyra draglastbilar ska kunna ladda samtidigt på anläggningen som säkerligen kommer ge Tesla värdefull data inför utbyggnaden av deras Megacharger snabbladdarnätverk. Vi noterar dock att dessa laddare är nog avsedda att användas utan påkopplad släp med tanke på rutornas storlek.

MegachargerConnector

Själva laddhandtaget är förvånansvärt litet. Kabeln är också hanterbar i tjocklek, ungefär lika tjock som en bensinslang på macken. Kabeln är vätskekyld och uppges kunna ladda 64 mils räckvidd på 30 minuter.

Det är anmärkningsvärt att Tesla verkar ha valt ett eget proprietärt laddkontakt för sin långtradare. Tesla är en av företagen bakom MCS standarden. MCS står för Megawatt Charging System och utvecklats av samma konsortium som står bakom den i Europa så populära CCS laddstandarden. Även Teslas personbilar har egna proprietära laddkontakter i USA, det är endast i Europa som de använder sig av CCS. Kan det vara så att även långtradaren kommer få olika kontakter i olika världsdelar? En olycklig utveckling kan man tycka, nu när de inblandade företagen hade en chans att komma överens om ett enda världstäckande standard.

Created with GIMPLäs även vår artikel Långtradarkampen där vi jämför Tesla Semi med Volvo lastvagnars eldrivna FH draglastbil.

Vi har även skrivit många andra artiklar om Tesla Semi genom åren. Läs dem här.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar