Långtradarkampen: Tesla Semi vs Volvo FH

Created with GIMP

Nu när Tesla öppnat reservationerna för sin eldrivna långtradare Tesla Semi i USA och börjar komma med mer fasta uppskattningar om pris och prestanda kan vi passa på att jämföra den mot Volvo lastvagnars senaste och modernaste långtradarlastbil Volvo FH.

Om vi börjar med det de flesta frågar sig, lastvikten: kommer Teslas långtradare enbart kunna frakta lätta chipspåsar?

Tesla Semi kommer kunna dra 36,3 ton last – precis lika mycket som Volvo FH.

Volvo FH har revolutionerande låg bränsleförbrukning med mindre än 3 liter diesel per mil. Den kan utrustas med mellan 150 och 1 045 liters bränsletankar som ger mellan 50 till 348 mils räckvidd.

Tesla Semi drar mindre än 12 kWh/mil och får upp till 80 mils räckvidd.

Med dagens diesel- respektive elpriser kostar det 72 kronor per mil att köra Volvo FH – mot runt 20 kronor per mil för Tesla Semi. Billigare om åkeriet kör i norra Sverige eller laddar sina långtradare på natten – men troligtvis rejält dyrare den dagen snabbladdare för långtradare börjar dyka upp och åkerierna börjar ladda där.

Tesla Semi kommer kosta från 150-180 tusen dollar beroende på batteristorlek, 48 eller 80 mils räckvidd.

Det är inte lika lätt att hitta en prisuppgift på Volvo trucks hemsida som på Teslas men enligt FreightViking kostar Volvo FH runt 200 tusen dollar i USA.

Tesla Semi kommer kosta mindre än motsvarande långtradare från Volvo, och kommer kosta mindre per mil också.

Volvo FH måste man dessutom byta olja på och serva varje 10 tusen mil eller en gång per år.

Volvo FH Electric

Volvo lastvagnar håller även på att ta fram en eldriven version av sin Volvo FH långtradare. Den kommer vara en ännu mer direkt konkurrent till Tesla Semi. Leveranserna kommer påbörjas i år. Volvo FH Electric kommer också kunna ta lika mycket last som den dieseldrivna versionen och Tesla Semi – men räckvidden är enligt Volvo endast 30 mil.

När den tyska motorjournalisten Jan Burgdorf testade en fullastad Volvo FH Electric kom han dock hela 345 km på en laddning. Lastbilen förbrukade 11 kWh per mil när den kördes med 80 km/h i medelhastighet.

Det är stört omöjligt att hitta någon prisuppgift på hur mycket Volvo FH Electric kommer kosta. Men med tanke på hur mycket dieseldrivna Volvo FH kostar kan det knappast bli billigare än Tesla Semi.

Allt tyder på att Tesla Semi kommer revolutionera åkeribranschen minst lika mycket deras elbilar rört om personbilsmarknaden.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar