Tesla har öppnat den amerikanska reservationssidan för sin eldrivna långtradare Tesla Semi. För $20 000 kan man nu reservera en Tesla Semi med dock än så länge oklar leveransdatum. Enligt Elon Musk kommer serietillverkningen av den eldrivna långtradaren igång tidigast nästa år.
Tesla har uppdaterat de tekniska specifikationerna på långtradarna:
Acceleration 0-96 km/h med 36,3 ton last | 20 sekunder |
Hastighet 5% uppförsbacke | 96 km/h |
Räckvidd | 48 resp 80 mil |
Drivlina | 4 separata elmotorer på bakaxlarna |
Förbrukning | mindre än 12 kWh per mil |
Det kommer att släppas två olika modeller med 48 respektive 80 mils räckvidd. Ganska lätt gissat att de kommer heta Standard och Long Range. Räckvidden är med full last enligt Elon Musk och troligtvis enligt den ganska så rättvisande amerikanska körcykeln EPA. (Körcykler på elbilar brukar bli missvisande på grund av bilarnas ökade förbrukning i motorvägsfarter. Långtradare kör dock sällan snabbare än 90 km/h.)
Tesla har även släppt nya prisuppskattningar på långtradarna:
Frånpriset på Standard Range modellen med 48 mils räckvidd kommer att starta från ungefär 150 tusen dollar enligt Tesla, medan Long Range modellen med 80 mils räckvidd kommer att kosta från ungefär 180 tusen dollar.
Tesla har inte öppnat reservationssidan i Europa än men en snabb överslagsräkning ger att långtradarna skulle kosta från kanske runt 2,2 miljoner svenska kronor efter frakt, tull och moms. Long Range versionen från typ 2,6 miljoner.
En anmärkningsvärd uppgift på Teslas informationssida om Tesla Semi är att de påstår att den eldrivna långtradaren kommer ge besparingar på över 200 tusen dollar – och att den betalar sig själv på endast två år!
På två år kommer man spara lika mycket på diesel och verkstadsbesök som Tesla Semi kostat att köpa. Det kommer att bli ytterst svårt att motivera köp av dieseldrivna lastbilar i framtiden. De åkerier som vågar satsa på eldrivet kommer få enorma konkurrensfördelar.