Tesla öppnar upp svenska Supercharger nätet

Supercharger_TESLA

Tesla har nu öppnat upp sitt svenska Supercharger nätverk till andra elbilister.

SuperchargerOpenAv Teslas 59 svenska Supercharger stationer har 42 nu öppnats även för alla elbilar oavsett märke. Med sammanlagt 542 stolpar har Teslas Supercharger nätverk nu plötsligt blivit det överlägset största supersnabbladdningsnätet (över 100 kW) i Sverige.

Tillsammans med de öppnade Supercharger stationerna i Nederländerna, Frankrike och Norge, och från och med i går även i Spanien, Storbritannien, Belgien och Österrike blir Teslas nätverk det mest omfattande och utbredda snabbladdarnätverket i hela Europa.

42 Supercharger stationer från Ystad i söder till Abisko i norr med sammanlagt 542 snabbladdare välkomnar nu inte enbart Teslaägare utan alla elbilar utrustade med CCS laddport.

Ett välkommet tillskott i södra Sverige – men största vinnaren är Norrlands inland som nu plötsligt fått ett utbrett nätverk av supersnabbladdare.

Tesla har öppnat upp de Supercharger stationer som har gott om ledig kapacitet. De börjar med de utvalda stationerna för att övervaka kapaciteten, upplevelsen och bedöma resultatet. De stationer som ofta har hög beläggning har i dagsläget inte öppnats.

Teslaägare betalar i genomsnitt 5.10 kronor per kWh när de laddar på Superchargers. Övriga elbilister som laddar på Supercharger stationerna kommer få betala ett något högre pris, i genomsnitt 7.30 kronor per kWh. De kan dock teckna ett abonnemang på 129 kronor per månad för att få tillgång till samma kWh pris som Teslaägare.

Det är också värt att nämnas att priserna för laddning varierar på Teslas Supercharger stationer. Ovan priser är genomsnittspriser. Beroende på vilken elzon Superchargern befinner sig i och vilken beläggning den har kan laddningen kosta mer eller mindre än genomsnittspriset. Bilisterna kan se i Teslas app vilket pris som gäller i de olika Supercharger laddarna.

14superchargers

Supercharger stationerna har till skillnad från andra operatörer ofta 10-20 supersnabba laddstolpar. Med så många stolpar lyckas Tesla båda med konststycket att laddarna alltid fungerar och att även om du mot förmodan någonsin kommer till en fullbelagd station kommer någon av stolparna bli ledig igen inom en-två minuter.

En helt annorlunda laddupplevelse mot övriga aktörer på marknaden där laddarna ofta är trasiga eller upptagna. Teslaägarna har aldrig fjärilar i magen när de närmar sig en Supercharger station: fungerar den? Är den upptagen? Kan jag ladda? Man utgår ifrån att man alltid kan.

Teslaägarna har dessutom även enkelheten i sin laddupplevelse: man bara kör fram till laddaren, ansluter sladden till bilen och laddningen går igång. Inget krångel med olika kort och appar utan bara “plug & charge”. Efter avslutad laddning drar man bara ur sladden och kör iväg. Priset för laddningen har då debiterats ditt kreditkort utan att du ens behövt ta fram den.

Har man någonsin laddat på en Tesla Supercharger vill man inte gå tillbaka till andra krångliga laddlösningar.

SCothersFel

SCothersAppAndra elbilister kommer tyvärr inte få uppleva samma enkelhet. Då deras bilar inte stödjer identifiering av fordon måste de ladda ner Teslas app (från Apples eller Googles app store) och registrera sitt betalkort där.

När de sedan kommer till en Tesla Supercharger måste de öppna appen och välja vilken laddstolpe de har stannat vid.

Vi har tidigare delat ut kängor till laddoperatörer som inte erbjuder kortbetalning till sina kunder och vi måste tyvärr även göra det till Tesla här. Visst är laddning lekande enkel för Teslas egna bilar men de kunde ha ansträngt sig mer för att även övriga elbilister ska få en lika smidig laddupplevelse. Fiddla med appar duger inte! :x

Likaså har vi delat ut kängor till laddoperatörer som krävde dyra månadsabonnemang för att få ladda till humana priser. Tyvärr måste vi dela ut även en sådan känga till Tesla och påminna elbilister att sådana månadsabonnemang lönar sig endast i undantagsfall för privatbilister. Sätt dig och räkna efter innan!

Elbilister har länge haft tre problem kring laddning: det har varit osäkert med många trasiga laddare, det har varit många regionala aktörer med krav på massor olika appar och kort om man ska åka långt, och det har varit krångligt att betala med appar, SMS-koder, QR-koder och Gud vet vad.

Tesla löste alla tre av dessa problem med sina Superchargers för Teslaägare: ett europatäckande laddnätverk som alltid fungerade och var lätt att använda. För övriga elbilister lyckas Tesla uppnå två av tre punkter: europatäckande laddnätverk som alltid fungerar ja – men lättheten att starta laddningen är inte i hamn, kunderna måste fortfarande fiddla med appar.

Tesla Club Sweden välkomnar alla Sveriges elbilister till Teslas Supercharger stationer!

Låt oss alla glädjas åt snabb, trygg och (relativt) enkel laddning oavsett bilmärke!

Teslas motto har alltid varit “att påskynda världens övergång till hållbar energi”. När Tesla startade utbyggnaden av sitt Supercharger nätverk kände de sig tvungna att göra det på egen hand. De försökte samarbeta med andra biltillverkare men fick inget napp. Så de byggde hela sitt världsomspännande Supercharger laddnätverk med över 31 tusen laddare helt på egen hand, ur egen ficka. Tesla har inte fått några statliga subventioner för att bygga sina laddare. Det är vi som har köpt Teslas bilar som har betalat för dessa stationer.

SCothersSnettDärför ber vi er övriga elbilister att visa hänsyn. Supercharger laddarna är anpassade Teslas egna elbilar som alla har laddluckan vänster bak. Laddsladdarna är väldigt korta. Andra elbilar som har sina laddkontakter på andra ställen kan bli frestade att ställa sig på tvären för att komma åt. Snälla, gör inte det. Blockera inte flera platser, gör det inte svårt för andra att ladda. Med lite sunt förnuft kan vi komma långt. Be hellre en mer erfaren Teslaägare om råd hur du ska ladda på Superchargers än att riskera ställa dig fel och irritera andra.

Låt oss göra snabbladdning till en rolig upplevelse för alla.

Du Teslaägare som någon gång kommer komma till en Supercharger station full med bilar från andra tillverkare, som kanske ställt sig fel och blockerar så du inte kommer åt att ladda, tänk då på att de bilar som står där och laddar kommer bidra till att Tesla kan snabba på utbyggnaden av sitt laddnätverk. Med mer inkomster från flera elbilar kan Tesla bygga ännu fler Supercharger stationer – och bygga bort eventuella flaskhalsar som uppstår. Vi tjänar alla på att laddarna blir mer utnyttjade av fler betalande kunder – speciellt som Tesla kommer få in högre inkomster från dyrt betalande andra bilmärken.

Ladda ner Teslas app redan idag!

Är du en elbilist, har du en elbil du köpt från någon annan biltillverkare än Tesla, passa på att ladda ner och installera Teslas app redan idag! Så du slipper fiddla vid laddarna.

AppStoreGooglePlay

 

 

Åk också gärna förbi någon Tesla Supercharger station och kolla om du rent fysiskt kan ladda. Sladden är som sagt väldigt kort så vissa elbilar kommer inte kunna komma åt, trots att de har CCS laddkontakt. Hellre du inser på en gång att din elbil inte är “Supercharger-kompatibel” än någon gång du försöker ladda i “skarpt läge”.

Det kommer bli intressant att se om Tesla i framtiden kommer utrusta vissa stolpar med längre sladdar, eller kanske rentav även skärm och kortläsare som ryktas bli krav på för snabbladdare inom EU.

Slutligen ett gott råd på vägen:

SuperchargerV2Kommer du fram till en Supercharger laddare med två laddsladdar, en med Typ2 och en med CCS laddkontakt ska du ta den övre kabeln med CCS laddkontakt.

Typ2 kabeln är endast till för äldre Tesla Model S och Model X bilar och kan inte ladda andra elbilar!

Läs mer om hur elbilar från andra tillverkare än Tesla kan ladda på Supercharger stationerna på Teslas officiella informationssida.

Läs även vår artikel om hur man gör när man Superladdar.

Bookmark the permalink.