Tesla har börjat öppna upp Superchargers för andra elbilar

SCothersFel

SCothersMapNu har Tesla infriat sitt löfte och börjat öppna upp sina Supercharger laddstationer även till andra elbilister. Hittills var laddarna endast tillgängliga Teslaägare, andra elbilar kunde inte ladda. Nu börjar det långsamt bli ändring på det.

Tesla har börjat med det de kallar ett “pilotprojekt“, gjort tio Supercharger stationer i Nederländerna tillgängliga även andra elbilister. På Tesla sajtens laddkarta har det nu tillkommit en ny filterknapp “Superchargers öppna för andra fordon än Tesla” som visar vilka stationer andra elbilar kan ladda på.

“Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift” skriver Tesla på sin hemsida. “Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.”

 

SCothersApp

Nederländska elbilister kan nu skaffa Teslas app, registrera sitt kontokort och börja ladda på dessa utvalda Supercharger stationer.

Priset för laddning är €0.59 (5.84 svenska kronor) per kWh. Låter man bilen stå kvar efter avslutad laddning får man böta upp till €1 (9.90 svenska kronor) per minut.

Skaffar man ett abonnemang som kostar €12.99 (129 svenska kronor) per månad får man ladda till samma låga pris som Teslaägare på stationerna: €0.26 (2.57 svenska kronor) per kWh. Abonnemanget har ingen bindningstid.

OBS att dessa angivna priser i kronor endast är direktöversatta från de nederländska priserna! Tesla har inte meddelat än vad de svenska priserna kommer vara. Priserna varierar dessutom beroende på vilken station man laddar, tid på dygnet och hur fullbelagd stationen är. Kunderna måste kolla de aktuella priserna i appen innan de börjar ladda.

När elbilisten anländer till Supercharger stationen ska hon ansluta laddsladden till sin bil och sedan välja vilken stolpe hon står vid innan hon kan trycka på start i appen och starta laddningen. Under pågående laddning visas laddeffekten i appen tillsammans med antal laddade kWh och vad laddningen hittills har kostat. Man avbryter laddningen med knappen på laddkontakten som vanligt och sedan dras kostnaden automatiskt från ens kreditkort. Laddupplevelsen verkar vara någorlunda smidig dock ljusår ifrån Teslabilarnas enkelhet. Kunden måste installera app, skaffa konto, registrera kontokort och ange rätt stolpe i appen för att kunna ladda.

SCothersInstr

I appen finns det instruktioner hur man ska ladda, och regler för hur man ska bete sig för att inte försvåra för andra elbilister. Bland annat uppmanar appen elbilisterna att inte parkera snett så att man blockerar för andra.

Och det är detta som kommer vara det största problemet. För Supercharger stationerna är idag anpassade till Teslas elbilar. Som alla har laddkontakten på exakt samma ställe, vid vänster bakljus. Supercharger stolparna har extremt kort kabel som ibland inte ens når Teslas laddkontakt om man inte ställt sig i exakt rätt position.

Men andra elbilar har sina laddkontakter på alla möjliga upptänkliga ställen. Framme i nosen, vid främre vänster sidoblinkers, höger bak etc. Enda stället är väl taket som ingen elbil har laddkontakt på. Faktum är att av alla elbilar på marknaden så passar Superchargers  placering endast Polestar 2, Opel Corsa-E, Volvo XC40 och Hyundai Ioniq. Alla andra elbilar måste kompromissa och stå mer eller mindre fel för att kunna ladda.

Det finns ännu ett problem: även om Supercharger kabeln når bilens ladduttag kan det vara fel Supercharger stolpe. Titta på bilden ovan där Tesla ber kunder att inte stå snett. Problemet är att även om den bilen står rätt blir det fel:

SCothersFel3

Även om bilen på plats C står rätt kommer han blockera plats B på bilden ovan. För kommer det en Tesla och backar in på plats B kommer han inte kunna ladda, han har ju laddluckan vid hans vänstra bakljus.

Det är som upplagt för bråk vid Supercharger stationerna. Personen i Teslan vid B kommer bli arg på bilen vid C medan han som kör den bilen kommer ha svårt att förstå vad han hade gjort fel.

Bråket har redan startat på vårt online forum. Tesla Club Sweden har trots namnet även många medlemmar som kör elbilar av andra märken. Läser man den låånga diskussionstråden om ämnet är det upprörda känslor kring vem som har “fel” i ovan situation. Och ifall det var bra eller dåligt gjort av Tesla att över huvud taget öppna upp Supercharger nätverket.

Det är också lite tveksamt hur andra elbilister kommer uppleva att ladda vid Teslas Superchargers. Laddupplevelsen blir inte lika smidig som för Teslaägarna, de kommer behöva fumla med appar. Laddkabeln kommer upplevas som alldeles för kort av dem som har laddkontakten på fel ställe. Och hur kommer de bemötas av Teslaägarna? Som något katten släpat in – eller med värme, vänlighet och förståelse för att de också på sitt sätt hjälper Teslas mission att påskynda världens övergång till hållbar energi?

Det är exakt därför Tesla börjat med detta pilotprojekt, att se ifall problemen verkligen blir så stora i verkliga livet och vad Tesla kan göra för att lösa dem. “Vårt mål är att lära och förnya oss snabbt” skriver företaget på sin hemsida, “samtidigt som vi fortsätter att aggressivt expandera nätverket så att vi så småningom kan välkomna både Tesla-förare och förare från andra tillverkare än Tesla vid varje Supercharger världen över.”

Lösningen till allt kan bli just expansion. Tesla vill tredubbla sitt Supercharger nätverk för att på så vis råda bot på problemen som ju mest beror på trängsel. Om bil C även blockerar plats B i exemplet ovan spelar kanske mindre roll om det finns dussinet lediga laddplatser bredvid.

Tesla har sammanställt en lista med vanliga frågor på sin hemsida som kan belysa deras framtida planer. Det står till exempel att “framtida anläggningar kommer endast att vara öppna för andra fordon än Tesla om det finns ledig kapacitet”. I Nederländerna finns det över 30 Supercharger stationer varav de tio minst belastade verkar ha valts ut för pilotprojektet.

Tesla har inte meddelat än när de planerar öppna upp sina svenska Supercharger stationer till andra elbilister och vad priset blir. Vi återkommer så snart vi vet.

Bookmark the permalink.