Tesla har börjat öppna upp Superchargers för andra elbilar

SCothersFel

SCothersMapNu har Tesla infriat sitt löfte och börjat öppna upp sina Supercharger laddstationer även till andra elbilister. Hittills var laddarna endast tillgängliga Teslaägare, andra elbilar kunde inte ladda. Nu börjar det långsamt bli ändring på det.

Tesla har börjat med det de kallar ett “pilotprojekt“, gjort tio Supercharger stationer i Nederländerna tillgängliga även andra elbilister. På Tesla sajtens laddkarta har det nu tillkommit en ny filterknapp “Superchargers öppna för andra fordon än Tesla” som visar vilka stationer andra elbilar kan ladda på.

“Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla och därigenom uppmuntra fler förare att gå över till eldrift” skriver Tesla på sin hemsida. “Denna åtgärd är i linje med vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.”

 

SCothersApp

Nederländska elbilister kan nu skaffa Teslas app, registrera sitt kontokort och börja ladda på dessa utvalda Supercharger stationer.

Priset för laddning är €0.59 (5.84 svenska kronor) per kWh. Låter man bilen stå kvar efter avslutad laddning får man böta upp till €1 (9.90 svenska kronor) per minut.

Skaffar man ett abonnemang som kostar €12.99 (129 svenska kronor) per månad får man ladda till samma låga pris som Teslaägare på stationerna: €0.26 (2.57 svenska kronor) per kWh. Abonnemanget har ingen bindningstid.

OBS att dessa angivna priser i kronor endast är direktöversatta från de nederländska priserna! Tesla har inte meddelat än vad de svenska priserna kommer vara. Priserna varierar dessutom beroende på vilken station man laddar, tid på dygnet och hur fullbelagd stationen är. Kunderna måste kolla de aktuella priserna i appen innan de börjar ladda.

När elbilisten anländer till Supercharger stationen ska hon ansluta laddsladden till sin bil och sedan välja vilken stolpe hon står vid innan hon kan trycka på start i appen och starta laddningen. Under pågående laddning visas laddeffekten i appen tillsammans med antal laddade kWh och vad laddningen hittills har kostat. Man avbryter laddningen med knappen på laddkontakten som vanligt och sedan dras kostnaden automatiskt från ens kreditkort. Laddupplevelsen verkar vara någorlunda smidig dock ljusår ifrån Teslabilarnas enkelhet. Kunden måste installera app, skaffa konto, registrera kontokort och ange rätt stolpe i appen för att kunna ladda.

SCothersInstr

I appen finns det instruktioner hur man ska ladda, och regler för hur man ska bete sig för att inte försvåra för andra elbilister. Bland annat uppmanar appen elbilisterna att inte parkera snett så att man blockerar för andra.

Och det är detta som kommer vara det största problemet. För Supercharger stationerna är idag anpassade till Teslas elbilar. Som alla har laddkontakten på exakt samma ställe, vid vänster bakljus. Supercharger stolparna har extremt kort kabel som ibland inte ens når Teslas laddkontakt om man inte ställt sig i exakt rätt position.

Men andra elbilar har sina laddkontakter på alla möjliga upptänkliga ställen. Framme i nosen, vid främre vänster sidoblinkers, höger bak etc. Enda stället är väl taket som ingen elbil har laddkontakt på. Faktum är att av alla elbilar på marknaden så passar Superchargers  placering endast Polestar 2, Opel Corsa-E, Volvo XC40 och Hyundai Ioniq. Alla andra elbilar måste kompromissa och stå mer eller mindre fel för att kunna ladda.

Det finns ännu ett problem: även om Supercharger kabeln når bilens ladduttag kan det vara fel Supercharger stolpe. Titta på bilden ovan där Tesla ber kunder att inte stå snett. Problemet är att även om den bilen står rätt blir det fel:

SCothersFel3

Även om bilen på plats C står rätt kommer han blockera plats B på bilden ovan. För kommer det en Tesla och backar in på plats B kommer han inte kunna ladda, han har ju laddluckan vid hans vänstra bakljus.

Det är som upplagt för bråk vid Supercharger stationerna. Personen i Teslan vid B kommer bli arg på bilen vid C medan han som kör den bilen kommer ha svårt att förstå vad han hade gjort fel.

Bråket har redan startat på vårt online forum. Tesla Club Sweden har trots namnet även många medlemmar som kör elbilar av andra märken. Läser man den låånga diskussionstråden om ämnet är det upprörda känslor kring vem som har “fel” i ovan situation. Och ifall det var bra eller dåligt gjort av Tesla att över huvud taget öppna upp Supercharger nätverket.

Det är också lite tveksamt hur andra elbilister kommer uppleva att ladda vid Teslas Superchargers. Laddupplevelsen blir inte lika smidig som för Teslaägarna, de kommer behöva fumla med appar. Laddkabeln kommer upplevas som alldeles för kort av dem som har laddkontakten på fel ställe. Och hur kommer de bemötas av Teslaägarna? Som något katten släpat in – eller med värme, vänlighet och förståelse för att de också på sitt sätt hjälper Teslas mission att påskynda världens övergång till hållbar energi?

Det är exakt därför Tesla börjat med detta pilotprojekt, att se ifall problemen verkligen blir så stora i verkliga livet och vad Tesla kan göra för att lösa dem. “Vårt mål är att lära och förnya oss snabbt” skriver företaget på sin hemsida, “samtidigt som vi fortsätter att aggressivt expandera nätverket så att vi så småningom kan välkomna både Tesla-förare och förare från andra tillverkare än Tesla vid varje Supercharger världen över.”

Lösningen till allt kan bli just expansion. Tesla vill tredubbla sitt Supercharger nätverk för att på så vis råda bot på problemen som ju mest beror på trängsel. Om bil C även blockerar plats B i exemplet ovan spelar kanske mindre roll om det finns dussinet lediga laddplatser bredvid.

Tesla har sammanställt en lista med vanliga frågor på sin hemsida som kan belysa deras framtida planer. Det står till exempel att “framtida anläggningar kommer endast att vara öppna för andra fordon än Tesla om det finns ledig kapacitet”. I Nederländerna finns det över 30 Supercharger stationer varav de tio minst belastade verkar ha valts ut för pilotprojektet.

Tesla har inte meddelat än när de planerar öppna upp sina svenska Supercharger stationer till andra elbilister och vad priset blir. Vi återkommer så snart vi vet.

Bookmark the permalink.
  • Daniel

    Jag tycker ägare av andra märken som inte är “supercharger kompatibla” borde tvingas att köpa en förlägningskabel/adapter från Tesla innan de kan ladda, för att säkerställa att de inte parkerar kors och tvärs. Bilar kommer givetvis felparkera trots uppmaningar i en app, tex när folk har lite bråttom och behöver ladda eller för att laddplatserna är tomma just då. Men om det krävs att man registrerar sin bilmodell på Tesla-appen och knyter bilen till en adapter som man köpt genom att scanna en QR kod, exempelvis, innan man kan ladda så ges bättre förutsättningar från början.
    *EDIT*
    Förtydligande

    • Mocke

      Ja, det låter inte alls omständigt.

      • Daniel

        Kan man förvänta sig ett kreativt motförslag, eller nöjer du dig med att invänta parkeringskaoset?

  • Mockasin

    En gemensam pool av laddare för alla bilar är väl dit man bör gå. Men jag kan också konstatera att Superchargernätverket är den största anledningen till att jag knappt sneglar på andra biltillverkare.

  • Kenneth

    Teslan får parkera i ruta D, problemet avhjälpt :-D

    • Wolf78

      Problemet är att nästa Tesla förare inte kan ladda på D för att sladden inte räcker till laddporten vänster bak. Således har alltså en bil blockerat för ytterligare två Tesla bilar. Kan ganska snabbt bli ”fullt” på detta vis.

  • Mocke

    problemt är inte hur man laddar utn hur parkeringen är. och de flesta har den på “right” sidan, vilket inte ännu är kompatibelt. Ser dock inte att en längre sladd är något negativt för befintliga tesla kunder. (inte så säker på att en förlängningssladd som minskar hastigheten är det bästa. när laddplatsen är tom och ingen ser kanske vissa ställer sig på bekvämst sätt ändå)

  • Snåla Grisen

    Ja, Tesla vill såklart att deras superchargers går för fullt 24/7 då tjänar de ju mest pengar.

    Sen fattar jag inte varför teslaägare ska behöva bli arga på adnra bilister som laddar, de har väl ingen skuld i det hela, det är väl Tesla man ska bli sur på? Jag irriterar mig såklart på att hybridbilar står och tar upp de värdefulla 22 kW-laddarna som jag med en zoe som andrabil ibland behöver ladda vid. Dels för att de inte måste ladda, och dels för att de tar en evighet på sig då de ofta har långsamma ombordladdare. Jag skulle aldrig få för mig att bli arg på bilägare för denne gör inget fel… regelverket är som det är.

    Teslas korta laddsladd kommer absolut att bli ett stort bekymmer.

  • Björn Fredriksson Möller

    Är det inte ett EU-förslag (som sannolikt kommer att införas) att “publika laddare” inte får vara låsta till en operatör? Det vill säga att Tesla måste öppna för andra fordon?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nej, EU bestämmelsen gäller endast publika laddare. Teslas nätverk var inte publik tills nu utan ett privat nätverk. De har inte tagit varken några EU eller nationella bidrag för att bygga Superchargers. Öppnar de upp sitt nätverk kan de börja plocka bidrag också, vilket vi redan sett exempel på.

      • Björn Fredriksson Möller

        Hur definierar man en “publik laddare”? Är det utifrån om den fått bidrag eller inte? Eller är det om den står på publikt tillgänglig plats som tex på en hamburgerkedja, livsmedelsbutik eller drivmedelsstation? Har du kollat upp det eller är det en förhoppning?

      • Björn Fredriksson Möller

        Energimyndigheten definierar publik laddning som ”en laddstation som står placerad där vem som helst kan ladda bilen, till exempel utmed landsvägar, i parkeringshus, vid köpcentrum, vid infartsparkeringar eller resecentrum”. Icke publika laddstationer är sådana som inte är tillgängliga för alla användare.
        I EU’s infrastrukturdirektiv eller kommande AFIR – Alternative Fuels Infrastructure Regulation står:
        ‘publicly accessible’ alternative fuels infrastructure, means an alternative fuels infrastructure which is located at a site or premise that is open to the general public, irrespective of whether the alternative fuels infrastructure is located on public or on private property, whether limitations or conditions apply in terms of access to the site or premise and irrespective of the applicable use conditions of the alternative fuels infrastructure;
        Vidare föreslås:
        Operators of recharging points shall, at the publicly accessible recharging points operated by them, provide end users with the possibility to recharge their electric vehicle on an ad hoc basis using a payment instrument that is widely used in the Union.

        (b) operators of recharging points shall, at publicly accessible recharging stations with a power output equal to or more than 50 kW, deployed from the date referred to in Article 24, accept electronic payments through terminals and devices used for payment services, including at least one of the following:
        (i) payment card readers;
        (ii) devices with a contactless functionality that is at least able to read payment cards.

        Jag tolkar det som att de måste öppna sitt nätverk för alla om förslaget går genom. Men man har till 2027 på sig på befintliga laddare.
        Hur tolkar du det?

  • jonash

    Undrar om det skulle hjälpa om Tesla målade om linjerna:D. Men känns som de kan bli tajt för Tesla bilarna då, med tanke på hur kort CSS sladden är. Se paint-skills nedan: https://uploads.disquscdn.com/images/af99f62d2bf62154505efc391d4b54d2138058aa3747f7f112d32d7f3185aea6.jpg