Adapter gör att Nissan Leaf kan ladda på Supercharger

I maj 2022 öppnade Tesla upp sina svenska Supercharger snabbladdare för alla elbilister. Alla elbilar oavsett märke var välkomna att skaffa Teslas mobilapp och börja ladda på landets då 42 stationer (nu nästan dubbelt så många). Eller – nästan alla. För endast elbilar med CCS laddport kan ju ladda på Teslas snabbladdare.

Elbilar med den konkurrerande CHAdeMO laddstandarden har hittills inte kunnat ladda. Mest kända elbilen med CHAdeMO laddkontakt är Nissan Leaf men även Kia Soul EV och några andra japanska och koreanska elbilar och laddhybrider har använt sig av CHAdeMO laddkontakten förr i tiden.

I åratal har man sagt att det är omöjligt att utveckla en CCS-CHAdeMO adapter då de två systemen skiljer sig alldeles för mycket. Damen ovan som stannat vid en Tesla Supercharger och försökte ladda sin Nissan Leaf har fått utstå ett antal blondinskämt. (Till hennes försvar så fanns det tydligen en CHAdeMO laddare hundra meter från platsen, hon bara navigerat till fel laddare.)

Nu har det dock dykt upp en faktiskt fungerande CCS-CHAdeMO adaptrar på marknaden. Finska Dala’s EV Repair har köpt in en:

Adaptern går att köpa på kinesiska postordersajten Alibaba och kommer numer utan dinglande USB sladd. Den innehåller en liten dator som mot CCS snabbladdaren låtsas att den är en CCS elbil och mot elbilen den kopplas till låtsas att den är en CHAdeMO snabbladdare. Adaptern klarar 50 kW laddhastighet enligt tester vilket torde räcka för de flesta CHAdeMO elbilar. (Det var i stort sett endast Kia Soul EV som någonsin stödde utökade 100 kW varianten av CHAdeMO standarden.)

Så bli inte förvånad i framtiden om du träffar på Nissan Leaf ägare på Tesla Supercharger stationer!

Enda problemet med adaptern är priset: 1050 dollar om du beställer en. (Ja, det går att beställa enstaka exemplar trots att sajten säger man måste köpa minst två.) Även om någon importör skulle köpa in ett större parti adaptrar kostar de ändå $800 per styck. Datorn, högspänningskomponenterna och kanske framför allt utvecklingskostnaden för mjukvaran var inte gratis. Vi får hoppas att priset kan sjunka i framtiden, de flesta Nissan Leaf ägare kommer nog inte överväga köp av en dylik adapter förrän priset har kommit ner till minst hälften av vad Dongguan Longood Technology idag begär för den.

 


Visste du förresten att påståendet att CHAdeMO är en förkortning av Charge de Move är en efterkonstruktion? Namnet kommer ursprungligen från japanska uttrycket ”O cha demo ikaga desuka” som på svenska betyder ”vad sägs om en kopp te”, vilket är en anspelning på hur lång tid det tar att snabbladda.
– Läs mer i boken Skaffa Elbil

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar