NIO: premium på kinesiska

NIOet7s

Vi var inbjudna på kinesiska elbilstillverkaren NIO-s Sverigepremiär i går där vi både fick provköra deras flaggskepp eT7 och titta på kommande modellerna eT5 och eL7.

NIO är en stor biltillverkare i Kina men än så länge okänd i Sverige. Nej, namnet har inget med svenska siffran 9 att göra det är bara ett sammanträffande. NIO är en utpräglad premium märke i Kina med två unika selling points.

NIOhouse

Den ena är NIO houses. Glöm allt vad du vet om europeiska premium märken, glöm allt du hört om Tesla-sekten. NIO har tagit det till en helt annan nivå med sina NIO houses. I många kinesiska städer finns det NIO house på centrala lägen som är ungefär som business class lounger på flygplatser: endast NIO ägare har tillgång till NIO house där det finns lounge, café, bibliotek, lekhörna och möteslokaler de kan få låna. Det blir som en exklusiv klubb för NIO ägare dit ägarna även får inbjudan till särskilda events som föreläsningar, artist spelningar och liknande. NIO har även egna klädmärken, egna accessoarer och har byggt upp en helt egen livsstil för sina användare. Den första NIO house i Oslo sägs ha blivit succé bland de norska ägarna och företaget vill öppna en NIO house i Stockholm nästa år tillsammans med några NIO space (mindre versioner av house) på flera andra ställen i landet.

NIOswap2

Det andra unika med NIO är deras batteribytarstationer där ägarna kan byta batteri i sina bilar på några minuter. Man ställer sig utanför stationen, bilen backar in automatiskt, batterierna skruvas loss från bilens undersida och byts till en 90% laddad ny batteri. I Kina finns det nu runt tusen NIO batteribytesstationer runt om i landet.

Från början användes NIO Power Swap stationerna främst som alternativ till hemmaladdning faktiskt. Kinesiska ägare som bodde i lägenhet och inte hade tillgång till laddning kunde köra till en swap-station en gång i veckan och få nya fräscha batterier. Det erbjöds till och med “valet-service” där NIO hämtade din bil på natten, körde till en swap station och bytte batteri åt dig.

I Europa kommer NIO försöka positionera sig annorlunda och erbjuda batteribyte både inne i städerna (isf hemmaladdning) och längs motorvägarna (isf snabbladdning). De vill testa marknaden, vad är det ägarna helst vill ha?

Över huvud taget är kommunikation med kunderna en väldigt viktig del av NIO-s filosofi. Det märktes redan första premiärdagen här i Sverige, mer om det nedan. Första batteribytesstationen invigs i alla fall i Varberg med många fler till som kommer. Varje batteribytesstation har 16 batterier redo att stoppas i bilar. Batterierna som lossats från bilarna laddas så de ska vara redo att stoppas i nästa bil och varje station kan betjäna hundratals bilar om dagen. I anslutning till stationerna planerar NIO även sätta upp snabbladdarstolpar som ska vara öppna för alla elbilister, även de som kör andra bilmärken. På mindre orter kommer NIO sätta upp snabbladdarstationer med 3-4 snabbladdare, utan batteriswap.

NIOet7

Bilen vi fick provköra är NIO-s flaggskeppssedan eT7. Den är en femsitsig premiumbil som har satt ett högt mål: den ska ta sig an Audi, BMW, Mercedes – och så Tesla förstås.

NIO har inte sparat på krutet, bilen är stor, rymlig och välbyggd med bra materialval. Både fram- och baksäten har inbyggd massage (med “riktiga” massagekulor som rör sig upp och ner och knådar dig, inte bara små luftkuddar som blåses upp) och är ventilerade med varm och kalluft.

NIOet7knee

Knäutrymmet bak är nästan löjligt stort, jag fick böja mig fram när jag tog ovan bild för att nå framsätets ryggstöd med handen, så långt ifrån är det. Baksätet är som sagt var också ventilerat och har massagefunktion och reglerbar svankstöd, men ryggstödet går inte att luta. Det går faktiskt öht inte fälla ryggstödet och på så vis öka på bagageutrymmet, man får använda sig av den elektriskt fällbara dragkroken om man vill frakta större saker.

Man sitter väldigt bra i baksätet men är man längre än 185 cm kan man få problem med att huvudet slår i taket. Det finns en liten skärm mellan framsätena som man kan reglera luftflöde, sätesvärme och massagefunktion ifrån.

NIOet7drive

Framme välkomnar två sköna elektriskt reglerbara säten, en eluppvärmd ratt, två skärmar – och NOMI. NOMI är den lilla “bollen” ovanpå mittskärmen med två ögon som är ett slags “robotiserad Siri” röstassistent. Den kan än så länge bara engelska (och norska) men svensk språk är på gång och kommer laddas ner trådlöst till bilarna när den kommer. Säger man “hej NOMI” vänder sig lilla bollen mot dig (den hör om det är föraren, passageraren eller de i baksätet som sagt orden och vänder sig åt rätt håll driven av en liten motor) och du kan säga kommandon som “start massage”, “navigate to Berlin” eller “adjust steering wheel”. Den var enklare att använda än att försöka hitta inställningarna i menysystemet på mittskärmen. Man kan ha viss dialog med NOMI men den är en torrboll – “tell me a joke” ville den inte vara med på.

Namnet NOMI anspelar på frasen “know me”, meningen är att bilen ska lära känna dess passagerare. Olika förare känns igen på ansiktet (en liten kamera som tittar) och ratt och stolar ställs in automatiskt. Bilen ska också lära sig vilket slags musik du gillar, vilken färg på mysbelysningen vid fötterna du vill ha, etc.

NIOinstrument

NIO eT7 har en hel uppsjö med sensorer runt om bilen. Radar, lidar, 13 kameror (dubbla backkameror!) och otal ultraljudssensorer. Bilen sägs vara förberedd autonom körning men än så länge finns endast “vanlig” autopilot (som heter rätt och slätt “pilot”) och automatisk parkering tillgänglig i Sverige. Man anar dock hur kraftfull bilens sensorer är när den “ser” hela parkeringen inklusive alla människor runt omkring den. I kina finns fler kraftfulla autonomifunktioner att tillgå som tyvärr inte tillåts i Europa än.

NIOet7headup

Piloten gör sitt jobb på allmänna vägar, styr bilen så länge det finns en mittlinje. Utan linjen vill den dock inte aktivera sig. Det finns även sedvanliga avåkningsskydd, skyltavläsning etc. Det finns även en head-up display.

NIO eT7 har luftfjädring och olika körlägen. Man startar alltid i Comfort läge där bilens fjädring är mjuk, till och med svampig men vägens ojämnheter sväljs väldigt effektivt. Höjden på luftfjädringen justeras automatiskt beroende på hastighet och vägojämnheter. Gasresponsen är dock tyvärr ganska så tråkig med uttalad “gummibandseffekt”: trampar man gasen i botten dröjer det en liten stund innan det händer något.

När vi bytte till Sport läget blev vi först besvikna. Bilen blev lite rappare men långt ifrån sportigt. “Jaha, var det allt” tänkte vi innan vi hittade Sport+ läget. Då förbyttes bilen totalt! Fjädringen sänks och styvas upp och gasresponsen blir så härligt direkt som bara elbilar kan erbjuda. Man kan knappt tro att det är samma bil som i Comfort läget! Ska vi prata “Tesla-språk” så är bilen som en gammal Model S 90D i Sport läget men blir en Model 3 Performance i Sport+ läget 🙂 Samma härliga direkt-känsla med vägen. Ger man sig på bankörning kommer nog vikten på 2354 kg märkas dock.

Ljudisoleringen är väldigt bra på NIO eT7, man hör varken väg- eller vindbrus (och förstås inget motorvrål).

Bilen erbjuds med tre olika batteristorlekar, 75 kWh, 100 kWh och inom snar framtid även 150 kWh. Räckvidden blir mellan 445 och 1000 km (WLTP) beroende på batteristorlek. Snabbladdning sker med upp till 120 kW med 100 kWh batteriet och 140 kW med 75 kWh batteriet. Inga extrema siffror direkt. Acceleration 0-100 på 3,8 sekunder – men du behöver aktivera Sport+ läget för att komma åt det.

NIOet5

I mars nästa år kommer “lillebrorsan” NIO eT5. Samma batteristorlek (det är ju bokstavligen samma batterier i eT5 som i eT7 iom att båda kan swappa sina batterier på samma stationer), samma antal sensorer, liknande prestanda men i lite mindre kostym. Medan eT7 är 5,1 meter lång är eT5 4,8 meter. Fällbart baksäte!

NIOel7

Strax innan dess kommer NIO eL7 anlända till Sverige. Åter igen samma batterier och liknande interiör – men i en större SUV kaross. NIO eT7, eT5 och eL7 motsvarar ungefär Model S, 3 och X i Teslas modellutbud.

Jaha, men vad kostar bilarna då? Frågar många kanske nu. Och den frågan… ja den har inga enkla svar. Försök att hänga med nu:

NIOsubscription

Vid den Europeiska lanseringen i Berlin i fredags presenterades det inga svenska priser. NIO beslöt att inte sälja bilarna till slutkund i Sverige utan enbart erbjuda dem som prenumeration. Priset som presenterades var 17 469 kronor i månaden. Ja, du läste rätt. Sjuttontusen. Fiaskot var därmed faktum.

Det som inte riktigt framkom var att det priset gäller om du prenumererar på bilen med Subscription Flex där du kan säga upp prenumerationen och returnera bilen precis när du vill. Och summan gällde endast första månaden – därefter sjönk månadskostnaden för varje ny månad.

Istället för lägsta priset gick de ut med högsta. Inte bra. En stor del av gårdagens event gick åt att “paddla baklänges”, försöka förklara priserna.

För det första sjunker priset till 13 979 kronor i månaden om man binder prenumerationen i tre år. Mindre modellen eT5 kommer få ännu lägre månadskostnad på 10 909 kronor i månaden. Utan någon förhöjd första hyra.

NIOsubscription2

Dessutom är dessa priser inte finansiell leasing utan allt ingår. Försäkring, service, batteribyten, 1500 mil per år, vinterdäck, däckbyte, däckhotell, skatt – allt. NIO kallar det för “all inclusive”. Det enda som egentligen tillkommer är vägtullar, parkeringsavgifter och parkerings- och fortkörningsböter.

På eventet talades det även om prenumeration på äldre bilar. I framtiden ska man kunna prenumerera på begagnade NIO bilar. En några år gammal bil ska naturligtvis då ha lägre månadsavgift än splitternya. (Fast vem kommer vilja prenumerera på en 7 år gammal bil?)

För att kunna jämföra prenumerationsavgifter med ens nuvarande bilkostnad måste man verkligen ta fram miniräknaren. Hur mycket kostar försäkring, skatt, service med mera på min nuvarande bil? (Men kommer folk verkligen göra det? Eller kommer de bara fnysa “sjutton tusen? Jag kan leasa en Mersa för 9!”)

En intervju med NIO-s grundare William Le avslöjar varför företaget valde prenumerationsmodellen för Sverige: “leasing är väldigt vanligt i vissa Europeiska länder” sa han, “upp till 60% av bilarna leasas”. Han hoppades att 80% av kunderna skulle tilltalas av NIO-s prenumerationsmodell.

De misstog sig.

Visst är leasing populär i Sverige – men prenumeration är inte leasing. Efter tre års leasing kan man ju oftast köpa loss bilen till ett förmånligt pris. Prenumeration är dock endast hyra. Efter att ha betalat 500 tusen på tre år får man inget när man lämnar tillbaka sin eT7.

Så NIO meddelade igår att de kommer även erbjuda “klassisk” leasing. Man ska kunna leasa bilarna via externa leasingbolag. Inga leasingpriser nämndes dock.

Formansvarden

Förmånsvärdet för en NIO eT7 hamnar i alla fall på 8 001 kronor. eT5 från 5 699 kronor.

Ja, ja, men hur mycket KOSTAR bilarna?!

NIO har lyssnat på kritikerstormen. Så på eventet i går presenterade de… om inte priserna än så i alla fall de “nybilspriser” de rapporterat in till Skatteverket så myndigheten kunde räkna fram förmånsvärdena. De verkliga priserna kommer nog skilja sig från dessa men de ger i alla fall en fingervisning:

NIOpriser

NIO eT7 kostar från 919 tusen kronor. “Ja, det är en premiumbil. Byggkvalitet, aluminiumkaross, radar, lidar, kameror, sensorer, kraftfulla datorer med mera kostar. Så är det” sades det på eventet. NIO är inga billiga “kinesbilar”.

Tycker man att det är för dyrt kommer man eventuellt kunna köpa bilarna utan batteri. I Kina har NIO sålt sina bilar med den möjligheten i flera år nu men de har inte bestämt sig än ifall det ska komma att gå i Sverige. Men i så fall skulle man kunna köpa själva bilen för runt 789 tusen kronor – och sedan betala antingen 1 799 kronor i månaden för 75 kWh batteriet eller 2 999 i månaden för 100 kWh batteriet. Man kan när som helst åka iväg till en NIO batteribytarstation och byta batteristorlek på några minuter. Inför semestern till exempel. NIO kallar det för BaaS – Battery as a Service.

Så där har du det: äntligen på slutet av en lång artikel står det ett pris – om än inte det slutliga försäljningspriset på bilarna.

NIO eT7 verkar vara en välbyggd elbil med mjuk väghållning – som kan bytas till en aggressiv sportig bil med en knapptryckning. Väldigt bekväma baksäten med löjligt stort knäutrymme (taxi?). Lite synd på ej fällbara baksäten och långsam snabbladdning. Och NIO behöver verkligen se över sin prispolicy. Även om många kanske till slut ändå leasar eller prenumenerar på bilen vill man ändå veta vad bilarna kostar.

Vi på Tesla Club Sweden ser dock fram emot NIO house – för att då kan vi bara peka på NIO nästa gång någon kallar oss för sekt: “Sekt?! Men titta på NIO, de har ju till och med egna tempel för sina troende!”

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to NIO: premium på kinesiska

    1. Pingback: Det går inte särskilt bra för kineserna i Sverige – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar