Amerikanska National Hot Rod Association (NHRA) förbjöd i fjol Tesla Model S Plaid att tävla på dragrace tävlingar för att den var för snabb. När YouTube stjärnan Rich Rebuilds körde quarter-mile (402 meter) på 9,6 sekunder och med sluthastigheten 149,9 mph med sin Tesla Model S Plaid kickades han ut från tävlingen – för att han körde för fort!
Tro det eller ej men till och med dragrace tävlingar har hastighetsgränser. Standardbilar får inte köra quarter-mile (402 meter) på mindre än 10 sekunder! Sluthastigheten måste också vara lägre än 135 mph (217 km/h). För att köra snabbare än så måste du tävla i en helt annan klass, med specialbyggda bilar som bland annat är utrustade med säkerhetsburar och sexpunktsbälten.
Så trots att de ställde upp med fabriksoriginal gatlegala bilar fick Tesla Model S Plaid ägare inte köra i klassen för gatubilar (som för det mesta innehåller söndertrimmade versioner av bilar långt från originalskick). Eller så fick de “snålköra”, inte gasa fullt så att de höll sig innanför de tillåtna gränserna.
Tesla Model S Plaid var för snabb för dragrace banor, för snabb för sitt eget bästa.
När även avgasbilen Dodge Demon lyckades “spränga” 9,99-sekundersvallen insåg dragrace arrangörerna att något måste göras.
Därför ändrade NHRA sina tävlingsregler i mars i år till att tillåta gatubilar köra 402 metrarna på 9 sekunder och 150 mph (241 km/h) sluthastighet. Vilket gör att Tesla Model S Plaid åter igen med nöd och näppe klarar sig. Måste bara se upp med sluthastigheten som ligger just kring 150 mph.
Som Matt Deyoung, chef för Tucson Dragway Track sa till sajten Slashgear: “Vi ser tillverkare göra allt snabbare fordon tillgängliga direkt från utställningslokalerna med finesser vi inte längre kan ignorera. Vi tror att våra tävlande kommer att omfamna dessa förändringar, och det kommer att öka vårt Dragracing- och Street Legal-program samtidigt som det hjälper till att förhindra att snabbare OEM-bilar tar sig ut på gatorna.”
Bilar byggda 2014 och senare får köra enligt de nya snabbare reglerna om förarna skaffar en NHRA level 6 licens. Gamla level 7 licensen har fortfarande de äldre 10-sekunders reglerna.
De tävlande bilarna måste ha original bromsar, chassi och säkerhetssystem (airbags). Däcken kan bytas till icke-original men måste fortfarande vara gatlegala.
Så nu kan Teslor åter igen vinna över andra bilar på dragracingbanor 🙂 Så länge de håller sig över 9 sekunder i tid och under 150 mph i sluthastighet.