I går slog Tesla upp portarna till ett nytt Tesla Center i Göteborg. Den drygt 3 300 kvm stora anläggningen inrymmer nya och begagnade Teslor, en stor serviceanläggning och Mobile Service.
Den nya anläggningen på Exportgatan 24 på Hisings Backa, Göteborg, erbjuder försäljning, service och leverans under ett och samma tak för att ge bästa möjliga serviceupplevelse. Vid öppningen är teamet 22 anställda på plats, varav femton servicetekniker och mobila tekniker samt sju personer i showroomet. Ytterligare tio servicetekniker kommer att rekryteras under hösten till den drygt 3 300 kvm stora anläggningen med 6 000 kvm yta utomhus.
Serviceanläggningen på Hisings Backa inrymmer fem billyftar och kompletterar Tesla Mölndal, vilket bidrar till att servicegraden för befintliga och nya Tesla-ägare i Göteborg-trakten markant ökar. I showroomet kan nya Model Y Performance, byggd i Teslas nya fabrik i Tyskland, upplevas och provköras liksom Model Y Long Range och Model 3 samt nya Model S och X, som gör entré senare under hösten.
Tesla fortsätter att växa stadigt i hela landet. Servicekapaciteten har fördubblats under det senaste året med fler mobila servicetekniker, en kraftig ökning av antalet anställda på Tesla Centren och etableringen av fler anläggningar. I dagsläget har Tesla 30 mobila servicetekniker som kan utföra upp till 80 procent av allt underhåll medan bilen står parkerad hemma eller på arbetsplatsen. Det kundfokuserade konceptet etablerades med stor framgång i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö för några år sedan. Idag täcker Mobile Service stora områden i Sverige och utgår från städer såsom Borlänge, Uppsala, Örebro, Sundsvall, Växjö, Norrköping, Jönköping, Umeå, Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå. Mobila Service-tekniker rekryteras kontinuerligt till nya och befintliga områden. Inom kort utgår Tesla Mobile Service även från Trollhättan och Västerås och rekryteringen av mobila tekniker i bland annat Stockholm, Halmstad, Västerås och Karlstad pågår för fullt.
I Göteborg kommer fem mobila servicetekniker att serva kunderna i Göteborg med omnejd. Konceptet har en mycket hög kundnöjdhet eftersom kunden endast behöver interagera genom att öppna och låsa bilen på distans i Teslas mobilapp för att få serviceärenden åtgärdade. Idag utförs drygt 40 procent av den totala andelen servicearbeten i Sverige av de mobila serviceteknikerna.
Tesla fortsätter att förändra serviceupplevelsen i bilbranschen och ger Tesla kunderna en serviceupplevelse som matchar 2000-talets uppkopplade era. Genom att Teslas bilar är uppkopplade kan Tesla Service ställa diagnoser på distans och utföra upp till 80 procent av serviceåtgärderna där bilen står parkerad. Det spar både tid och pengar för kunden och bilen behåller sitt värde över tid.
Uppkopplingen och den höga digitaliseringsgraden gör det möjligt att ge en helt kontaktfri serviceupplevelse även på Service Centren. Alla bokningar sker online i bilens skärm eller i Teslas mobilapp, smidigt och effektivt.