Snälla Tesla sluta demontera våra bilar!

autopilot

Tesla har meddelat att de slutar montera ultraljudssensorer i deras bilar. De som bland annat gör att det låter bip-bip-biiiip när du backar. Istället för 12 ultraljudssensorer runt om bilen ska istället bilens kameror användas för att bedöma avstånd och varna om man kommer för nära någonting.

Problemet är bara att kamerorna ser inte runt hela bilen. Det finns massor med döda vinklar.

Bakåt ser bilen ganska bra men framåt ser den inte vad som finns precis framför motorhuven eller bredvid framskärmarna. Det finns helt enkelt inga kameror där.

ParkeringSeparatorTa till exempel de låga plankor eller betonghinder vi ofta har på svenska parkeringar. Som ofta är så låga att de inte syns framför bilens nos. Otal gånger har ultraljudssensorerna räddat oss bilister från att köra framåt och rätt på dem när man ska köra iväg och rutan mittemot en är ledig. Teslas kameror har ingen chans att se dessa hinder.

Eller när du ska parkera i en trång garage och det finns en stolpe framme till vänster i höjd med vänster framhjul. Idag kan Teslas ultraljudssensor berätta att stolpen är 19 cm från bilen. Ja, den skriver ut det exakta avståndet på centimetern när. Men det finns över huvud taget inga kameror som tittar ditåt! Och än värre är att den arean är även i förarens döda synvinkel, skymd bakom vindrutestolpen.

Visst kan Tesla försöka memorera det bilen såg när den höll på att köra in i parkeringsfickan och bygga upp en slags virtuell mental bild av dess omgivningar – men det blir aldrig lika bra som en riktig sensor. OM kamerorna ens ser något, vilket brukar sällan vara fallet efter längre resor slaskiga vinterdagar. Kamerorna, speciellt backkameran blir snabbt igengeggade, medan ultraljudssensorerna oftast fungerar fortfarande trots smutsgeggig bil.

Backa mot en vit vägg. Som ofta är fallet i köpcentragarage. Hur ska kameran kunna bedöma avstånd mot en slät vit vägg? Ultraljudssensorerna visar med hög exakthet att du har 47 cm kvar till väggen.

Det är rent pinsamt att köpa en bil för många hundra tusen kronor som saknar så basala grejer som backsensor. För bilarna skeppas just nu utan fungerande parkeringsassisten (bippandet vid backning), automatisk parkering och summon (att bilen kan fjärrstyras och komma till dig). Tesla lovar återinföra funktionerna via trådlös uppgradering när de har lyckats utveckla en mjukvara som klarar av dessa funktioner via kamerorna.

Som konsument skulle man föredra att Tesla först utvecklar mjukvaran, sedan tar bort de sensorer som skött jobbet så exceptionellt bra hittills.

Vi som har äldre bilar med ultraljussensorer får behålla dem – än så länge. På Teslas blogginlägg om ändringen skriver de citat “för närvarande planerar vi inte att ta bort funktionen hos ultraljudssensorer i vår befintliga flotta”. För närvarande…

TeslaVision

Vi ser en skrämmande utveckling här.

Det var inte länge sedan Tesla tog bort radarn från bilarnas nos. Den radarn de var extra stolta över för några år sedan, för att den kunde studsa radarstrålarna under bilen framför dig så den kunde se två bilar framåt. Som räddat liv vid seriekrockar. Som kunde se genom dimma och mörker. Och ersatt den med kamerabaserad Tesla Vision.

I ärlighetens namn fungerar Tesla Vision i dagsljus lika bra som gamla radarn. Men inte i dimma, regn och mörker. Så snart man aktiverar adaptiv farthållare eller autopilot slår bilen dessutom på helljusautomatiken. Som helt enkelt inte fungerar, har aldrig gjort det. Bilen bländar inte av för mötande bilar på natten så de blinkar argt med sina helljus på oss Teslaförare. Vilket har gjort autopiloten i stort sett oanvändbar på natten. (Man kan iofs manuellt slå av helljusautomatiken varje gång man aktiverar autopiloten men den slås på igen nästa gång.)

Borttagandet av radarn gjordes i samma hast som nu ultraljudssensorerna. Radarn plockades bort från nytillverkade bilar innan den kamerabaserade Tesla Vision var färdigutvecklad. Bilarna utan radar kunde i början inte köra snabbare än 120 km/h på farthållare.

Sedan gjorde Tesla det häpnadsväckande draget att stänga av radarn även på äldre bilar som var utrustade med den! Bilar som hade radarn monterad började strunta i att använda denna för säkerheten så viktig komponent.

Och nu plockas ultraljudssensorerna bort innan nya mjukvaran är färdig. Vad ska Tesla plocka bort härnäst? Bromsarna? Finns ju motorbroms.

Spekulationerna går på högvarv: varför plockar Tesla bort sensor efter sensor från bilarna? Företaget försöket vinkla det som positiva åtgärder men de flesta är överens om att det handlar om kostnadsoptimering. Tesla plockar bort sensorerna för att de är dyra och kräver dyr kablage kors och tvärs i bilarna.

Tesla Vision lösningen är nästan lika bra som gamla radarn och ultraljudssensorerna. Fast det är just ordet “nästan” som vi ägare har problem med. Vi Teslaägare är vana vid det bästa. Både Teslas radar och ultraljudssensorer var överlägsna alla andra liknande system på marknaden. Har man vant sig vid “bäst” vill man inte ha “nästan”. Har man köpt en bil för många hundra tusen kronor vill man inte kompromissa.

Teslas blogginlägg om nyheten börjar med: “Säkerhet är kärnan i våra design- och ingenjörsbeslut.” Tyvärr låter det som ironi i våra öron just nu.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to Snälla Tesla sluta demontera våra bilar!

    1. Pingback: Året som gått 2022 – del 2 – Tesla Club Sweden

    2. Pingback: Teslas avståndsbedömning utan ultraljud – Tesla Club Sweden

    3. Pingback: Parkeringshjälp för Teslor utan ultraljudsensorer – Tesla Club Sweden

    Lämna ett svar