Tesla tillverkar bilar utan radar nu

M3radar

Ringen markerar radarn i Tesla Model 3 nos

Tesla monterar inte längre radar i nosen av sina Model 3 och Model Y bilmodeller. Radarn användes hittills av adaptiva farthållaren, autopiloten och den självkörande mjukvaran för att upptäcka andra fordon framför bilen. För några veckor sedan gick Elon Musk ut med nyheten att Tesla slutat använda radarn i sin mjukvara utan förlitar sig helt på bilens kameror.

Problemet har varit att radarsensorer ger egentligen en ganska dålig bild av sin omgivning. Den kan i och för sig detektera metallföremål framför bilen men har en mycket lägre upplösning än bilens kameror – några hundra “pixlar” jämfört med kamerornas megapixlar. Är hindret inte av metall ser kameran inte den och är metallen inte helt plan kan dess reflektioner ge falska radarbilder. Radarn dög för det bilar brukar använda den, och det också Tesla använde det till i början: adaptiva farthållaren ska upptäcka en annan bil, en gigantisk metallklump rakt framför bilen och bromsa in. När Tesla började använda radarn till autopiloten och självkörande mjukvaran blev radarns signaler mer och mer värdelösa jämfört med den mångdubbelt skarpare bild kamerorna ser. “När radar och kamera inte är överens vilken ska du tro på?” förklarade Elon Musk det i en tweet, “Vision har mycket mer precision, därför är det bättre att lita på synen än att försöka kombinera datan från båda.”

När bilens kameror och bildigenkänning har blivit bättre kunde bilen börja använda sina kameror till att se vilka andra bilar det fanns framför den på vägen och anpassa farten efter dem, även den adaptiva farthållaren. Istället för att låta radarstrålar mäta avståndet till bilen framför dig och bromsa in om den kommit för nära kommer bilens kameror följa bilen och kolla om den har kommit för nära. Precis som du använder dina ögon för att kunna anpassa avståndet till bilen framför dig.

Efter att ha testat nya mjukvaran ett tag har Tesla nu tagit steget och tagit bort radarn från sina bilar. Tesla Model 3 och Y byggda för den amerikanska marknaden från och med maj i år får ingen radar monterad längre. Tesla specificerar att radarn har tagits bort endast för nordamerikanska Model 3 och Y.

Bilar till andra marknader och Model S och X kommer behålla radarn ett tag till, “tills vi bestämmer lämplig tidpunkt för att överföra dessa fordon till Tesla Vision”.

Teslas svenska sidor nämner faktiskt fortfarande “framåtriktad radar” på ställen där den texten plockats bort i USA.

Men det är nog endast tids fråga innan radarn plockas bort även på de europeiska Teslorna. De bilar som är på väg mot Europa med båt nu blev byggda i april, innan radarn togs bort. Nästa sändning till oss kommer byggas först i juli i Teslas fabriker. Det är kanske då de kommer berätta att ingen radar även gäller Europa?

Varför gör Tesla så här? Varför plockar de bort radarn? Svaret är förstås kostnad. Genom att inte montera radarsensorn sparar Tesla många tusen kronor per bil. Om kamerorna kan erbjuda samma funktioner till en lägre kostnad är det ju fördelaktigt att inte montera de dyra radarenheterna i bilarna. Då kan Tesla sänka priserna på sina bilar (eller fortsätta behålla nuvarande pris trots inflation).

Många har dock undrat om kameror verkligen kan ge samma säkerhet som radarn? Äventyrar Tesla nu sina kunders liv och lem?

Det väckte stort uppmärksamhet när amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten påståtts sänka Teslas betyg när nyheten om bilar utan radar nått dem. Det visade sig inte vara helt sant dock: NHTSA har fortfarande samma höga säkerhetsbetyg på Tesla som förut men de har plockat bort “Yes” bockrutorna framför vissa finesser i sin lista över bilens säkerhetsfunktioner. Helt enkelt för att NHTSA har som krav att de ska ha testat funktionerna innan de sätter “Yes” i sin lista. NHTSA sägs komma testa nya Tesla Model 3 utan radar nu denna vecka.

Teslas bilar är alltid uppkopplade. Företaget har redan samlat massor med information om hur bra kamerorna är på att upptäcka faror jämfört med radarn. Det handlar inte om att “plocka bort radarn så får vi se hur det går” utan Tesla har redan i realtid sett hur ofta deras över en miljon bilar egentligen använder radarn? Hur ofta har kamerorna sett samma sak, hur ofta var radarn egentligen överflödig?

För säkerhets skull har Tesla ändå begränsat första mjukvaruversionen i bilarna utan radar: autopiloten kan endast köra i max 120 km/h i början (mot 150 km/h förut) och dess minsta inställbara följavstånd är något längre än förut. Dessutom stängs smart summon (bilen kör fram till dig på parkeringsplatsen) och nödstyrningen (bilen styr tillbaka om du korsar mittlinjen när det kommer mötande trafik) av i första mjukvaran. Finesserna sägs aktiveras igen om några veckor i kommande mjukvarurelease.

Tesla har redan testat och utvärderat att kamerorna kommer ge samma pålitlighet och funktionalitet som radarn. Bilarna kommer bli lika säkra utan radar i de allra flesta fall.

Fast radarn gav Teslas bilar rent av övermänskliga förmågor förut i två specialfall: i dimma och att kunna se igenom bilar.

Undertecknad har själv varit med om att autopiloten kunde köra full fart i dimma där jag som människa skulle ha saktat ner. Radarn såg ju genom dimman och kunde se bilarna framför mig, och kamerorna kunde uppfatta sidolinjerna i alla fall några tiotal meter framåt så de kunde följa filen jag färdades i. Kamerabaserade lösningen kommer inte kunna hålla samma fart i framtiden då den inte kommer se bilarna framför mig.

Men var verkligen radarn så där 100% säker i dimman? Tänk om det inte var en metallbil som gömde sig där framför mig utan något mjukt som radarn inte kunde se, som en människa eller djur? Det är kanske bättre att tvingas sänka farten i dimma än att invagga sig i falsk säkerhet?

Teslas radar hade dessutom ett häpnadsväckande partytrick: den kunde studsa strålarna under bilen framför dig så den kunde se bilen framför den bilen – och varna och bromsa ifall den bilen två bilar framför dig till exempel tvärbromsade. Kolla hur den varnar redan innan ens krocken framför bilen inträffat:

Kamerabaserade lösningen kommer inte kunna varna på samma övermänskliga sätt. Först någon sekund senare. Teslan skulle nog ändå ha kunnat stanna i tid i ovan situation – men marginalerna skulle onekligen ha varit mindre.

Frågan är då hur mycket är dessa specialfall värda? Den kamerabaserade systemet kommer vara lika bra som radarn var i så gott som alla situationer – men hur mycket är det värt att klara även de där udda specialfallen då radarn faktiskt hade ett tekniskt försprång? Tesla anser att det är inte värt den extra kostnaden. Vi får se om kunderna håller med.

Bookmark the permalink.