Inte lätt det här med elbilar

Fler och fler traditionella biltillverkare erbjuder nu elbilar i sina sortiment. Men det är inte alltid lätt att skriva rätt info om de där nymodigheterna.

Lexus till exempel lockar på sin hemsida med deras nya elbil UX 300e som tydligen har en högpresterande V8-bensinmotor som främsta säljargument:

Lexus_UX_EV

Vi undrar vilka elbilsköpare som blir tilltalad av den finessen? 🙂

 

Mercedes-Benz slog på stora trumman för sin nya elbil EQA med följande Facebook-inlägg:

MercedesEQA

Att elbilen har 0 g/km koldioxidutsläpp var väl ganska väntat – men tydligen kan den få högre koldioxidutsläpp om man byter däck? Tur att de har reserverat sig för skrivfel 🙂
(Samma formulering står även på deras svenska hemsida… utan reservation!)

 

Volvo_ladda

Bilia slutligen berättar på sin hemsida hur viktigt det är att använda rätt sladdar och kontakter när man laddar Volvos elbilar – och tydligen även rätt transformatorer? Jag får väl knata bort till transformatorstationen på slutet av gatan och kolla om de använder ABB grejer? 🙂

En av våra medlemmar skickade på skoj iväg en fråga till Bilia: “Ni skriver att rätt transformatorer ska användas för att ladda Volvos elbilar, jag undrar vilka som är godkända?”

Som svar fick han först “vi behöver ta din fråga vidare till en Reservdelsman”. Efter ytterligare mejlväxling skickade så Bilia vidare honom till “ett support team inom elbilsladdning” som återkom med korrekt svar om säkringar och laddbox, och att “ingen som känner till något specifikt ärende där transformatorstationen är involverad för privatkunder”. Trots det står det fortfarande om transformatorer än idag på Bilias hemsida.

OK Lexus, Mercedes och Bilia: vem av er rättar era hemsidor först? Klara, färdiga…

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to Inte lätt det här med elbilar

    1. Björn Fredriksson Möller says:

      https://uploads.disquscdn.com/images/f4a60dfd50eecef36a20c89deb693f1ef310647ec0dc6302462bf97d5ff11a43.gif Det är ju självklart helt korrekt att högre vikt och mer utrustning bidrar till högre koldioxidutsläpp – bara inte i avgasröret. Men högre energiförbrukning kräver att mer el skall produceras, transporteras och lagras. Högre vikt betyder mer koldioxidutsläpp i tillverkning av stål, konstläder, elektronik, etc. Större batterier betyder högre koldioxidutsläpp från batteritillverkning, etc.

      • Jo fast räknar man så är det inte noll från början heller.

      • Snåla Grisen says:

        Om man jämför 1 kWh energi i form av ett laddat batteri och en mängd diesel/bensin, och sen räknar hur mycket CO2 som gick åt för att komma dit, samt hur mycket av den framställda energin som faktiskt omsätts i vridmoment och inte spill, då borde väl elbilen vinna stort? Jag tänker, ett batteri kan ju laddas om och om igen, medans bensinen förbränns och försvinner. Jämför man CO2-utsläpp för att utvinna och raffinera en mängd bensin jämfört med att producera ett antal batterier, borde inte elbilen även där vinna stort? Nån har säkerligen gjort uträkningarna?

        • Björn Fredriksson Möller says:

          Numera brukar man räkna med att det går åt ca 75-100 kg CO2e för att tillverka 1 kWh batteri. En normalstor personbil kräver ca 5 kg CO2 per kg/bil. Det gör att man landar på kanske 6 ton CO2 för en normal personbil och en bit över 10 ton CO2 för en elbil med bra räckvidd. När man sedan kör fordonet tjänar man snabbt in de extra utsläppen i tillverkningen jämfört med bensin/dieselbilar, typiskt 1-2 år om man kör 1500-2000 mil om året. Jämför man med bilar som körs på hållbara biodrivmedel som tex biogas tar det däremot ett eller flera decenniers körning för att komma lika i totalen. Kolla gärna Gröna Bilister utmärkta Miljöbästa Bilar 2021 eller en rapport från Energiforsk (Climate impact of a passenger car in Sweden, Report 2021:724) som båda har resonemang och uträkningar kring detta.

    2. Marcus says:

      Ja, det lär dröja många år innan biltillverkarna och säljorganisationerna har anpassat sina rutiner. Säljare måste utbildas, marknadsfolket likaså. På tal om Bilia så var min roligaste upplevelse i samband med att jag provkörde en Renault Zoe. Jag pratade med säljaren och nämnde att stora nackdelen med bilen var att den inte kunde snabbladdas (det var en 2017 årsmodell). Då kom säljaren och viftade med en Schuko-sladd, som tydligen följde med bilen, och hävdade att det visst gick att snabbladda bilen. Just det. Och vad skulle långsamladdning i så fall vara? Via USB?
      Jag köpte inte bilen.

    3. Garth B says:

      Lexus verkar rättat upp sin sida iaf. Nu står det elbil.

    4. Snåla Grisen says:

      Det är en fars utan dess like, jag antar det har att göra med att man verkligen verkligen INTE vill kränga några elbilar. De lär ju inte lyckas som Tesla, att lägga 0 kr på reklam och låta ryktet göra jobbet.

      Har träffat många pinsamma dinosaurier/säljare som antagligen hade gjort företaget en stor tjänst om vederbörande utbildade eller sa upp sig.

    5. Bobo says:

      Alla ser nu ut att ha uppdaterat sin information.

    6. Elbilisten says:

      I VW ID.3 Pure Performance ingår bland annat: Ombordladdare 7,2 kW AC Ombordladdare 100 kW DC. ID.3 Pro Performance däremot har en Ombordladdare på 11 kW AC och en på Ombordladdare 100 kW DC. Värstingen är dock ID.4 GTX som har en ombordladdare Max 125 kW DC…

    7. Elbilisten says:

      Nu är det nog inte en produktionsversion. Men en dekal som varnar om avgaser i stängd garage… 🙂

      Titta vid 5:20.
      https://www.youtube.com/watch?v=J2npVg9ONFo

    Lämna ett svar