Det skapade stor uppståndelse när Tesla beslöt att sluta tillverka bilar med ultraljudssensorer. Företaget planerar istället att använda kamerabilder för att bilarna ska detektera avstånd till sin omgivning. Många, inklusive oss oroade sig ifall det systemet kan bli lika pålitlig som sensorerna och vi har haft medlemmar som sagt upp sin reservation när de fått reda på att de skulle få bilar utan ultraljudssensorer.
Tesla har sagt att de håller på att utveckla den kamerabaserade mjukvaran och ska skicka ut den till bilarna när den är färdig.
Nu verkar vi ha fått första glimten av hur det nya kamerabaserade “Tesla Vision” systemet kommer fungera. Det var YouTubern Occupy Mars som upptäckte att Teslan han höll på att reparera visade korrekt avstånd till bilen bredvid, se ovan bild. Det var bara det att han hade monterat bort hela framvagnen på bilen, inklusive ultraljudssensorerna! Ändå visade bilen rätt.
För att vara på säkra sidan monterade han även bort radarn men avstånden visades fortfarande korrekt varje gång han la i backväxeln. När han täckte över kamerorna i framrutan och sidostolparna försvann dock avståndsvarningarna. De la även märke till att avståndsbedömningarna endast verkade fungera nära bilens fyra hörn.
Det verkar som att Tesla redan skickat ut testkod till bilar åtminstone i USA som använder kamerorna till att bedöma avstånd till omgivningarna – och validerar om den gissat rätt med värdena från ultraljudssensorerna. När sensorerna så saknas visas de uppskattade avstånden från kamerorna istället.
Denna fynd är första indikationen på att Tesla kan kanske lyckas lösa uppgiften. Att låta kamerorna göra jobbet. Men två stora problem kvarstår dock fortfarande: dels blinda fläcken rakt framför bilen inga av bilens kameror har täckning över, och dels att få det kamerabaserade systemet bli lika pålitligt som de gamla sensorerna var.