Förra fredagen slog koppartjuvar till mot snabbladdare på tio ställen runt om i Stockholm och Uppsala. Först verkar de ha åkt runt på en stöldturné i Stockholm där de klippte av och stal laddkablarna från snabbladdare vid:
Lidl Märsta
Lidl Edsberg
Konsumentvägen, Sollentuna
Bobergsgatan, Stockholm
Sandhamnsgatan, Stockholm
Lerbovägen, Lidingö
Nacka Forum Serenadvägen
Saltsjöbadens IP, Nacka
Sickla Industriväg, Nacka
Framåt kvällen åkte de sedan till Teslas Supercharger i Uppsala och klippte samtliga tio stolpar även där.
Det är hemskt när några mindre begåvade individer i hopp om rikedomar saboterar för så många. En laddkabel är inte särskilt många meter lång, innehåller inte särskilt mycket koppar. Vad kan de ha tjänat på hela kuppen? Några tusenlappar? Hoppas polisen lyckas fånga dessa begåvningsreservister.
Intressant i det hela är dock hur de olika laddleverantörerna agerade, hur snabbt de insåg att kablarna fattades och hur lång tid det tog att laga laddarna?
Tesla verkar ha detekterat de avklippta kablarna automatiskt, på en gång. Stolparna i Uppsala blev markerade som “Otillgängliga” på laddkartorna och bilar började på en gång navigeras om till alternativa Supercharger laddare i närheten. Många Teslaägare ute på resa på E4 märkte inte ens av avbrottet, navigatorn i deras bil gjorde bara en ny beräkning och föreslog laddning vid till exempel Upplands Väsby istället. Ingen (som följde en av navigatorn föreslagen rutt) svängde ens av vid Uppsala längre för att försöka ladda.
Samtidigt skickade Tesla reparatörer till de skadade laddarna, som samtliga lagades redan samma natt. På lördag morgon var alla tio laddstolparna utrustade med nya fungerande kablar igen.
Även andra operatörer verkar kunna detektera avklippta kablar. Johan Hellberg, affärsområdeschef för laddtjänster på Nacka Energi berättade för Sveriges Television hur han inom loppet av tjugo minuter kunde se hur två laddstationer slutade fungera. “Jag blev orolig och åkte ut och kollade” berättade han, endast för att mötas av avklippta kabelstumpar.
Problemet var att styra om kunder till andra laddare. Många elbilister använder statiska kartor, navigeringsprogram som inte vet om laddaren de skickar kunden till är fungerande eller ej. “Kunder har ringt och varit bestörta”, berättar Susanna Hurtig på Vattenfall.
Även reparationstakten skiljer sig mellan olika aktörer. Nacka Energi hann laga en av deras tre drabbade laddare redan samma dag – men de andra två är fortfarande trasiga än idag.
Nu en vecka senare är hälften av de drabbade laddplatserna fortfarande inte åtgärdade.
I Märsta, Sollentuna, Lidingö och Nacka möts man fortfarande av avklippta kabelstumpar när man försöker ladda sin elbil. I hur många dagar, veckor till?
Laddoperatörer måste tyvärr vara beredda på fler liknande händelser även i framtiden. Ska de kunna tjäna pengar på sina dyra investeringar (en snabbladdare kostar runt 600 tusen kronor) måste de se till att de fungerar – även om begåvningsreserven varit förbi och klippt kablarna.
Elbilister måste börja använda navigationsprogram som kollar om laddaren de skickar kunden till verkligen fungerar. Att i realtid kunna se om en laddare är upptagen eller ledig har egentligen ganska begränsad funktionalitet. Vem vet om den där lediga stolpen fortfarande är ledig när du väl kommit dit? Men du ska åtminstone kunna kolla om laddaren fungerar eller om byns sexfingriga stolthet bytt banjon mot häcksax i fredags?
Eller som en av våra medlemmar föreslog: “Det behövs en 120kV ledare i mitten av alla snabbladdare. Alltid spänningssatt och inte ansluten. Det begränsar problemet till EN trasig laddare.”
Pingback: Klippte av kabeln medan han laddade – Tesla Club Sweden