Tesla Semi leverans eventet

SemiDeliv1

Tesla har levererat sina första eldrivna långtradare till PepsiCo i ett event i torsdags. Fem år efter att första konceptet visades upp äntrade företagets VD Elon Musk och chefen för långtradardivisionen Dan Priestly scenen (på ett lastvagnssläp) för att överlämna de första serietillverkade exemplaren till köparna.

SemiDeliv2

Efter att ha tillverkat elbilar i 14 år har Tesla nu även gett sig in i lastbilsbranschen. Allt i linje med företagets målsättning “att påskynda världens övergång till hållbar energi”. För även om långtradare endast utgör en procent av fordonsflottan släpper de ut 20% av trafikens avgaser och hela 36% av partikelutsläppen. Världen kan inte gå över till utsläppsfria transporter utan att elektrifiera även lastbilsflottan. Tesla har framgångsrikt startat elbilsrevolutionen, nu är det dags att även starta ellastbilsrevolutionen också.

SemiDeliv4

Målet med Tesla Semi har redan från början varit att skapa inte enbart en “duglig” eldriven långtradare utan en som är överlägsen traditionella långtradare på samma sätt elbilar är överlägsna traditionella bilar.

Företaget visade hur långtradaren kan accelerera trots full last och uppförsbacke. Teslas eldrivna långtradare behöver inte växla ner och långsamt lunka uppför backarna. Den kan följa med i trafikrytmen som vilken personbil som helst. I framtiden kommer det inte behövas särskilda filer för långtradare i uppförsbackar.

Även i nerförsbacke är den överlägsen vanliga långtradare då den inte behöver använda de mekaniska bromsarna. En dieseldriven långtradare måste i tid få in rätt växel och motorbromsa i nerförsbackar annars kan dess bromsar överhettas och tappa bromsförmåga. Långa nerförsbackar brukar ha särskilda avåkningsramper som lastbilar kan köra ut i i nödfall.

Teslas eldrivna långtradare använder elmotorerna för att regenerera i nerförsbackar. Inte nog med att föraren inte behöver lägga i rätt växel, inte nog med att långtradarens bromsar inte ens blir varma ens i jättelånga nerförsbackar – långtradaren till och med laddar sina batterier och får extra räckvidd!

Teslas chef för långtradardivisionen Dan Priestly beskrev exalterat hur den elektriska drivlinan ger Tesla Semi många säkerhetsfördelar.

SemiDeliv5

Elon Musk har redan tidigare gått ut med att Tesla Semi skulle få 500 amerikanska miles, 80 svenska mils räckvidd. Fullastat. Rena fantasisiffror hävdade Daimlers lastbilschef Martin Daum innan eventet och kallade räckviddssiffran för “hittepå”, menade att fysikens lagar gäller lika mycket i Kalifornien som i Tyskland.

Som svar visades det en riktig åktur med Tesla Semi på 80 mil. Inte i någon laboratoriemiljö, inte på plan mark utan en riktig rutt i riktiga hastigheter i riktig trafik upp- och nerför 1 260 meter höga berg! Långtradaren var fullastad, ekipaget vägde in på 82 tusen pund, drygt 37 ton. Efter åkturen hade lastbilen fortfarande 4% batterier kvar.

Elon Musk och Dan Priestly berättade hur åkturen var på åtta timmar men de fick stanna halvvägs för att föraren skulle ta sin lagstadgade vila. Lägg märke till hur lastbilens batterier laddades i nerförsbackarna, som till exempel den efter Grapevine. Lastbilen fick stanna för lagstadgad kontroll av bromsarna efter den långa nerförsbacken men bromsarna var fortfarande kalla! Ett stort ord i lastbilsbranschen. Höga berg påverkar inte förbrukningen nämnvärt för den extra förbrukningen uppför berget får man sedan igen i nerförsbacken på andra sidan berget.

SemiDeliv3

Sättet Tesla nådde dessa “fantasisiffror” på räckvidd är genom att minska förbrukningen till endast 1,7 kWh per mile vilket motsvarar 10,6 kWh per svensk mil. I framtiden kan de rentav minska förbrukningen till 1,6 kanske rentav 1,5 kWh hävdade Elon Musk.

SemiSkateboardTesla nådde denna imponerande låga förbrukning genom att överge deras original idé om att långtradaren skulle drivas av fyra Tesla Model 3 elmotorer. Istället drivs nu hela långtradaren vanligtvis av en enda elmotor, samma motor som sitter i nya Tesla Model X Plaid. Denna “highway drive unit” som driver en av hjulaxlarna får vid behov hjälp av två extra “acceleration drive units” som driver var sitt hjul på den andra drivaxeln så långtradaren får extra motorkraft vid acceleration.

Chefen för Teslas långtradardivision Dan Priestly beskrev hur de två extra motorerna körs igång och med hjälp av datorstyrda kopplingar sömlöst kopplas in när föraren trycker på gaspedalen. Föraren behöver inte växla eller göra något, allt sker automatiskt vid gaspådrag.

Elon Musk påpekade att när långtradaren åker rakt fram på plan mark drivs hela lastbilen framåt av en enda elmotor stor som en vattenmelon. Snacka om häpnadsväckande effektivitet och styrkedensitet.

SemiDeliv7

Till skillnad från traditionella långtradare är Tesla Semi väldigt aerodynamisk. (Och då är långtradarlastbilar i USA ändå bättre än våra europeiska som med sin platta front verkligen har “luftmotstånd som ladugårdsvägg” 🙂

Den uppmärksamme märker även på ovan bild att Tesla Semi faktiskt är mindre än andra amerikanska långtradare. Men är de lättare?

Tesla presenterade inga siffror andra än förbrukning och räckvidd på eventet. Men uppmärksamma tittare noterade betongsuggorna företaget använt som vikt vid uppförsbacke-videon och räknat ut att Tesla Semi troligtvis väger runt 27 tusen pund, dvs runt 12 ton. En snabb jämförelse ger att Volvos moderna långtradarlastbil FH visserligen väger knappa 7 ton men de flesta amerikanska mer traditionella långtradar-dragare väger mellan 9 till 11 ton. Eldrivna långtradare får dra tvåtusen extra pund, en extra ton last i USA. Tesla Semi verkar alltså kunna dra nästan lika mycket last som traditionella långtradare, runt 25 ton för Tesla Semi mot 25-29 ton för andra långtradarlastbilar. Men det viktigaste man bör komma ihåg när man diskuterar lastkapacitet är att det är ytterst sällan en långtradare verkligen drar maxlast. Genomsnittligt brukar långtradare lastas runt 5-10 ton. Vilket Tesla Semi drar iväg lekande lätt.

SemiDeliv8

Tesla har även ansträngt sig att göra Tesla Semi så smidig som möjligt att använda. Förarna kan testa ekipagets lampor med ett enda knapptryck, fjädringen kan sänkas inför inkopplingen av släpet, automatiska system motverkar saxning, med mera. Det ska vara enkelt och framför allt roligt att köra Tesla Semi!

SemiDeliv6

Att köra Tesla Semi känns inte alls som att köra en traditionell långtradare, snarare som en personbil. Den accelererar lika kvickt, man behöver inte växla stup i kvarten, man sitter högt och bra med perfekt utsikt. Tesla Semi är ingen “sleeper” övernattningsvagn men det finns ändå gott om utrymmen i hytten och föraren kan stå upprätt när han till exempel ska ta av sig jackan.

SemiDeliv9

Tesla Semi får 1000 volts drivlina. Och den kommer kunna laddas med över en Megawatts laddeffekt på Teslas nya V4 Superchargers. En traditionell laddkabel skulle bli extremt tjock om den ska överföra sådan effekt, därför har Tesla utvecklat en alldeles ny slags laddkabel där kylvätska cirkulerar inte enbart i närheten av elledningarna utan bokstavligen runt dem. På så sätt kunde de utveckla en kabel som är smal som en bensinslang men kan ändå ladda med extrem effekt.

Tesla kommer börja bestycka sina Supercharger laddstationer även med V4 laddare och Elon Musk släppte nyheten att även kommande Cybertruck kommer få samma laddteknik. Tesla kommer även sätta upp V4 laddare vid långtradarstop runt om i USA. Kunder kan också sätta upp egna Supercharger laddare på sina fabriksområden, som kan kombineras med solcellsanläggningar och Megapack batterilagring för billig fossilfri energi.

SemiDeliv10

Avslutningsvis fick PepsiCos representanter var sin nyckel till de första Tesla Semi långtradare som levererats. Lastbilen verkar använda samma nyckelkort som Model 3 och Y. Tidigare under eventet berättade Elon Musk att även om långtradaren i sig är ny är mycket av dess nyckelkomponenter redan beprövade. Motorer, styrelektronik, kylsystem, skärmar med mera är samma delar som sitter i Teslas personbilar.

PepsiCo har dock redan fått tjuvåka långtradarna redan innan eventet, när en långtradare åkte till deras fabrik i Modesto, Kalifornien och hämtat en stor lass läsk och chips som deltagarna på eventet fick mumsa på. Tesla visade även upp sin fabrik i Texas där lastbilarna tillverkas och de inbjudna eventbesökarna fick också klättra upp i lastbilshytten och beskåda den inifrån.

SemiDriver

En ny era har börjat. Åkeribranschen kommer nu genomgå samma elektrifierings-revolution som personbilarna, taxi och bussbolagen upplever redan idag. Starka el-lastbilar som är extremt billiga i drift kommer bli ett trumfkort i konkurrensen för de åkerier som först vågar satsa på nymodigheterna.

Bookmark the permalink.