Vi har nu 200 000 rena elbilar i Sverige, enligt statistik från car.info. Räknar vi även med laddhybrider finns det nu drygt 446 tusen laddbara bilar i vårt land.
Det var inte så länge sedan, bara ett drygt år sedan antalet passerade 100 000. Den 29 september i fjol. Utvecklingen accelererar allt mer. De första 50 tusen elbilarna tog det nästan nio år att få ihop (om vi räknar med att innan 2012 fanns det knappt en handfull elbilar i vårt land). Nästa 50 tusen gick sedan på ett drygt år. Sedan 8 månader. Och nu har vi fått 50 tusen till elbilar på våra gator på bara 6 månader.
Vanligaste elbilen i Sverige är Tesla Model 3, tätt följt av Kia Niro. Volkswagen ID.4 är på tredje plats medan gamla favoriterna och trotjänarna Nissan Leaf och Renault Zoe har hamnat på fjärde respektive femte plats. Ända fram till 2019 låg de i topp som vanligaste elbilen i Sverige men de har sedan blivit rejält omsprungna.
Trots att Tesla Model Y började levereras först i augusti i fjol har den redan hunnit klättra till sjundeplatsen på topplistan. Även nykomlingen MG ZS EV har gjort väldigt bra ifrån sig.
Största kometen på försäljningslistan är dock Volkswagen ID.4 som började levereras i april i fjol i Sverige men har redan kämpat upp sig till tredjeplats på topplistan! Bilen gör verkligen skäl för sitt namn som “folkvagn” och trycket är fortsatt stort från kunderna. Man får vänta minst ett halvt år på leverans om man beställer en nu.
Tittar vi på laddhybriderna så är det Volvo XC60 som leder, tätt följt av Kia Ceed. Även Volvo V60, Volkswagen Passat och Kia Niro är populära laddhybrider medan gamla kungen på banan Mitsubishi Outlander har halkat ner till en sjätteplats bland landets laddhybrider.
Fortsätter utvecklingen så här kommer vi nå 300 000 elbilar i Sverige framåt slutet av sommaren.
Men kommer utvecklingen fortsätta i samma takt, med tanke på att regeringen avskaffat elbilsbonus?
Det är lite för tidigt att spekulera om det. Vi såg en rejäl spik i nyregistreringar den 8 november, den sista dagen folk kunde beställa elbil och få bonus. Den dagen registrerades 1353 elbilar, vilket blir nästan tre elbilar i minuten om man räknar med vanlig arbetsdag. (Fast många bilförsäljare hade extra öppet även på natten den dagen.) Men de bilarna var bara det de hade på lager. Samma dag beställdes även elbilar som kommer levereras först om många månader, långt in på nästa år. Vi hade liknande toppar på runt tusen nyregistrerade elbilar på samma dag den 30 juni, 30 september och 30 november i år.
Det avskaffade elbilsbonuset har nog mindre effekt än att privatleasing har blivit betydligt dyrare. Skyndar du dig kan du fortfarande hitta enstaka elbilar som registrerats av leasingbolagen innan 9 november och som därför har lägre leasingavgift men annars är det svårt att hitta någon elbil nu för under fem tusen kronor per månad. Det i kombination med sämre vardagsekonomi kommer säkerligen sänka folks köpvilja, det stora frågan alla nu ställer sig är hur mycket?
Pingback: Året som gått 2022 – del 2 – Tesla Club Sweden