Tesla Model 3 och Y helljusautomatik har alltid varit katastrofalt dålig. Automatiken förväntas blända av vid möte, byta från hel- till halvljus när det kommer bilar emot dig på natten. Men problemet har varit att den gjorde inte det – med arga blinkningar från mötande bilar som svar. Därför har de flesta Teslaägare gett upp och stängt av automatiken, byter mellan hel- och halvljus för hand.
Men har du fått mjukvara 2022.40.4 till din bil är det dags att ge automatiken en ny chans.
Tesla har äntligen tagit tag i problemet och fixat funktionen. Nu äntligen gör bilen det den förväntas göra, dämpar strålkastarna så snart den ser en annan bils strålkastare komma emot den. Så man kan äntligen slå på automatiska avbländningen och låta bilen ta hand om det utan att man bländar de andra trafikanterna så de blinkar argt på en.
Vi har testkört många mil i vintermörkret och kan intyga att automatiken har blivit oerhört mycket bättre. Det fungerade bra både på motortrafikled och motorväg. Några små missar dock; ibland reagerade inte systemet på de där lamporna ovanpå långtradare som först dyker upp vid möte i backe.
När Tesla stängde av radarn i våra bilar för en dryg månad sedan var det ramaskri bland ägarna. Dels på grund av varför stänga av en säkerhetshöjande system som ändå finns monterad i bilarna, men kanske framför allt för att den nya visionsbaserade autopiloten slog på den automatiska avbländningen – som ju inte fungerade särskilt bra. Många ägare stängde reflexmässigt av automatiken igen så snart de slog på autopiloten.
Vi skrev en arg artikel om detta. “Så snart man slår på autopiloten slås nu automatiska avbländningen på helt automatiskt” skrev vi, “så snälla medtrafikanter: bli inte arga på oss Teslaägare som lyser med helljus på er vid möte. Vi försöker göra så bra vi bara kan men det går inte – bilen slår på eländet av sig självt!”
Det är inte ofta jag blir kontaktad av Tesla angående artiklar jag skriver. Men nu ville de gå i botten med problemet. Jag misstänker de gjorde likadant även med andra skribenter och influencers som klagade. Och våra gemensamma klagomål resulterade i snabb åtgärd. (Halleluja)
Har du som många andra Teslaägare slutat använda helljusautomatiken är det dags att ge den en ny chans i vintermörkret.
Nu väntar vi bara på att Tesla även ska aktivera de matrisstrålkastare som är monterade i deras bilar tillverkade efter 2021. Så bilarna ska slippa behöva blända av vid möte. Matrisstrålkastare kan fortsätta lysa helljus ut i vägrenen medan de bländar av mot bilen i mötande körfält. I bästa Tesla-stil är hårdvaran på plats – men vi väntar otåligt på att de ska få ihop mjukvaran också. Vilket release som helst nu.
När vi nu ändå klagar (Tesla, lyssnar ni fortfarande?) så är det även ganska så irriterande att strålkastarnas höjdinställning nollställs varje gång man får en ny mjukvara. Lamporna blir för högt ställda och man behöver gå in i service menyn och justera dem för att slippa få arga blinkningar från mötande trafik.