Nu kan alla köpa en självstyrande bil i USA

Created with GIMP

Nu kan vem som helst köpa en självstyrande bil i USA. Tesla har släppt sin FSD mjukvara till alla, man behöver inte längre kvalificera sig som en säker förare för att få ladda ner den. Nu kan alla amerikaner som köpt “Full Self Drive” funktionen till sin Tesla ladda ner och aktivera den.

Framtiden är här. Nu kan du bara mata in vart du vill åka i navigatorn och bilen kör dig dit. Den klarar både motorväg och stadstrafik. Bilens kameror betraktar trafiken runt omkring dig och styr bilen rätt.

Det finns bara en hake: du måste hålla i ratten.

Precis som dagens autopilot kräver att du håller lite löst i ratten och är beredd att ta över kräver även Tesla “Full Self Drive” att du på samma sätt övervakar körningen. Namnet “Total självkörningsförmåga” som det heter på svenska är alltså än så länge missvisande. Bilen är inte självkörande, endast självstyrande. FSD styr bilen (för det mesta rätt) – men du som förare måste fortfarande övervaka den, det är du som kör, det är du som är ansvarig.

Å andra sidan har liknande bilar från Google, Waymo, Mobileye, Cruise och andra alla gladeligen kallats för “självkörande” trots att det satt förare bakom ratten och övervakat åkturen. Många tidningar kommer kalla även Teslas system för självkörande trots att den inte riktigt är det – än. Meningen är att precis som andra liknande system först köra miljoner mil övervakade av förare innan man kan våga plocka bort människan från bakom ratten.

FSDtracker_10.69.2.4

Tesla avslöjar ingen statistik om hur pass kapabel deras FSD mjukvara är, men sajter som teslafsdtracker samlar statistik och visar hur säkerheten har utvecklats. Med den näst senaste mjukvaran (den som var innan FSD släppts till alla som köpt funktionen) kunde bilen köra helt själv utan att föraren över huvud taget behövt ingripa i hälften av åkturerna.

90% av åkturerna kunde klaras av med endast mindre hjälp från föraren. Oftast att bilen accelererade för försiktigt så föraren kände sig tvungen att gasa på för att inte irritera omgivande trafik. De 10 procenten då åkturen fick avbrytas och föraren tog över berodde oftast på att bilen navigerade fel. Vilket nog oftast är en följdfel av att den kunde inte byta fil till rätt fil i en korsning på grund av för tät trafik. Körningar fick även avbrytas på grund av bristande samspel med bilar i närheten. Bland annat i situationer typ “vem kör först?” där Teslan betedde sig för försiktigt. Största klagomålet på senaste mjukvara 10.69.3.1 är just att den är lite för försiktig ibland. Tvekar, kör långsamt i vissa situationer som irriterar omgivningen.

Istället för procent kan man vända på det och säga att testförarna behövde göra mindre justeringar (tex trampa till på gasen) var 15:e kilometer och behövde avbryta körningen och ta över efter 131 kilometer stadstrafik. Med tanke på att medel körsträcka en bil brukar köra per dag sägs vara runt 3 mil behöver man alltså justera körningen två gånger per dag – och ta över körningen en eller två gånger per vecka. Imponerande bra körning – men inte tillräckligt för att våga bilen köra helt själv, utan övervakning.

Tittar vi på kurvan från teslafsdtracker ser vi dock en enorm utveckling. Version 10.9 som släpptes i januari i år klarade hela åkturen helt själv endast i 12% av körningarna. Förarna behövde konstant finjustera bland annat hastigheten och 47% av körningarna fick avbrytas, människan bakom ratten fick ta över. Enorm utveckling på mindre än ett år.

Stora frågan är hur duktiga behöver bilarna bli för att folk ska tycka de kör “tillräckligt” bra? Och hur lång tid kommer det att ta för Tesla att komma dit? Och för de andra aktörerna som försöker utveckla självkörande bilar?

Bookmark the permalink.