Det pågår en tyst(!) elbussrevolution i Sverige. Det syns inte i statistiken men elbussarna har tagit över trafiken i många svenska städer.
Branschorganisationen bilswedens statistik påstår att 23% färre bussar hade registrerats i augusti i år än i fjol. Fast deras statistik listar endast bussar sålda av svenska återförsäljare. I själva verket har antalet nyregistrerade bussar ökat mot i fjol. Kinesiska elbusstillverkaren BYD (Build Your Dream) säljer sina bussar direkt till kunderna: i och med att de direktimporteras kommer de inte med på listan. Enligt bussmagasinet.se har BYD levererat rekordmånga 36 elbussar under augusti månad vilket gjort dem den största bussleverantören under månaden. (Att jämföra med Setra 25 bussar, Volvo 9, Mercedes-Benz 9, VDL 3, Scania 3 och Neoplan 1.) BYD har sammanlagt levererat 69 elbussar hittills i år.
Bussarna tillverkas inom EU, i BYD-s bussfabrik i Komárom i Ungern. Men inte från grund: både chassistomme, drivlina och batterier levereras färdiga från Kina, fabriken i Ungern monterar endast ihop dem och bygger färdigt karossen och inredningen enligt kundernas önskemål.
I Sverige har kollektivtrafikoperatören Nobina beställt hundratals elbussar från flera olika tillverkare. De körs nu i många svenska städer. Stadstrafiken i Nyköping, Katrineholm, Lidköping och Norrtälje trafikeras nu enbart av elbussar. Flen, Borås och Göteborg står på tur. Nästa år ska Göteborg få 160 nya elbussar och 2023 ska hela stadstrafiken vara elektrifierad.
Uppemot 20% av alla nyregistrerade bussar i Sverige i år har varit elektriska. Mot runt 5% av personbilarna.
Nobina verkar vara väldigt nöjd med sina elbussar. “De går som en digitalklocka.” I Nyköping hade de en enda inställd tur under hela september månad, 99.99% leveranssäkerhet vilket enligt bussmagasinet.se torde vara svensk rekord.
Kinesiska BYD som är jätten inom branschen har globalt tillverkat över 50,000 elbussar. Många kinesiska storstäder har gått över till helt eldrivna bussflottor, som till exempel Shenzen med 14,000 elbussar, som vi rapporterat om redan 2017.
Nu börjar dock även de europeiska busstillverkarna vakna till liv, med nederländska VDL som pionjär men även jättar som MAN, Volvo och Scania. Elbussarna i Göteborg är naturligtvis av märket Volvo. Talande för hur långt efter europa ligger är dock att de 30 elbussar som Volvo levererat till GS Buss i Göteborg var deras hittills största enskilda elbussorder.
TCS tre år sedan: Världen runt på 80 dagar
Hur långt kan en elbuss köra? Tja, sådär 20 mil – eller runt hela världen. En av deltagarna på elbilstävlingen runt jordklotet som hölls 2016 var en elbuss.
Jag misstänker att det kommer att bli svårt för Europeiska busstillverkare att konkurrera med BYD. De har så enorma stora volymer att slå ut sina kostnader på.
Annars ser jag verkligen fram emot att bli av med de bullriga svensktillverkade diesel bussar som vrålar (ut sin dödsångest?) här i Rönninge.
Det är kul att BYD lagt en fabrik i Komárom.
Oj, oj,oj. Hur ska det gå? Det vet ju alla att batterierna brinner stup i kvarten. Man måste säkert stanna och ladda i timtals vid varje hållplats. Strömmen tar slut eftersom kärnkraften lagts ned. Och tänk på alla stackars barnarbetare i gruvorna…
Och när vi säger elbussar menar vi batteribussar, helt utan dieselgeneratorer eller annat skräp?
Japp!
I var fall BYD. Volvos bussar i gbg har en generator också, men den nya besällningen är säkert rena elbussar.
Ja hur skall Leif Östlings kära Scania kunna ducka barnarbete i Kongo nu när dom varvar upp tillverkningen?
Hur laddas bussarna? Antar att det är någon form av snabbladdning?
BYDs bussar har typiskt räckvidd för en hel dags normal körning i stadstrafik, så de kan laddas under natten när de inte används.
Analyserar man det lite inser man att det är en fantastisk gynnsam situation. De förbrukar bara runt 1kWh per km, och det räcker då med 50kW laddning för att ladda exempelvis 250kWh på 5 timmar för ungefär 250km räckvidd, och det är mer än vad stadsbussar körs per dygn i snitt.
Sen är det så att “stadsbussflottor” normalt körs som allra mest under ganska begränsad del av dygnet, turtätheten peakar normalt en period på morgonen, och en period på kvällen, all annan tid har man bussar som står, och kan laddas om man så vill/behöver.
Om man vill kalla 50kW för snabbladdning för bussar så är det ändå inte så stor grej i sammanhanget att ordna 50kW-laddning, inte ens för många bussar. BYD har på sin K9 i alla fall haft 60kW som max laddeffekt, men jag tog 50kW som exempel eftersom det är vanlig effekt i halvsnabbladdare för bilar.
De flesta andra tillverkare utom BYD har begränsad batterikapacitet, och behöver krångliga och dyra laddsystem, vilket gör totalkostnaden högre, driftsäkerheten lägre och kapaciteten lägre, men så säljer de tillverkarna dieselbussar också.
Kan intyga att här i Lidköping är det ett nöje att höra (eller egentligen inte höra) elbussarna tyst rulla genom staden! Stor stor skillnad mot de gamla dieseldrivna bussarna.
Även Landskrona har sedan början på 2019 enbart elektriska bussar i staden, även där är det Nobina som trafikerar: https://www.nobina.com/sv/sverige/nyheter/landskrona-forst-i-skane-med-helelektrifierad-stadsbusstrafik/