I tidningarna får vi läsa om Malmös storsatsning på elbussar. 32 batteridrivna bussar köps in och ska börja trafikera stadens gator nästa år. Därmed kommer Malmö skaffa största elbussflottan i Sverige och gå om Eskilstuna som var störst hittills med 12 bussar. I September i år fanns det 53 batteridrivna elbussar i Sverige. Efter ettan Eskilstuna följde Umeå med åtta bussar och Göteborg, Helsingborg och Västerås med sex bussar var. Även i Avesta, Lund, Stockholm, Sigtuna, Karlstad och Kramfors finns det mindre flottor med enstaka elbussar. I alla svenska städer utgör elbussarna endast en bråkdel av städernas bussflottor, majoriteten är fortfarande dieselbussar.
Blickar vi österut läser vi istället nyheten i South China Morning Post om bussarna i Shenzen. Staden med 12 miljoner invånare har bytt ut alla sina bussar till elbussar. Alla. På stadens gator rullar det nu runt 14 000, ja du läste rätt: fjorton tusen elbussar. De allra sista dieselbussarna pensioneras just nu, till årsskiftet ska de vara borta. Då avslutas stadens 6 år långa förnyelse av bussparken. Redan 2011 levererade kinesiska busstillverkaren BYD de första elbussarna och de initiala försöken uppfyllde förväntningarna. BYD levererade till slut 80% av de 14,000 elbussarna.
Har man svårt att andas och ser inte solen för all smog är man mer benägen att satsa på renare teknologi. Shenzen är nu en av de renaste storstäderna i Kina, med “endast” moderata smognivåer. Invånarna är stolta över att de faktiskt kan se blåa himlen. Staden har i åratal jobbat på att förbättra luftkvaliteten, satsningen på elbussar är endast en liten del av deras pågående arbete. Stadens alla taxibilar håller också på att bytas till elbilar. Majoriteten är redan elbilar idag, utfasningen beräknas vara färdig till år 2020. De flesta fabrikerna är belägna utanför staden.
Vilken svensk stad kommer först satsa på en helelektrisk bussflotta?
TCS ett år sedan: Världen runt på 80 dagar
För ett år sedan rapporterade vi om 80edays, en världen runt tävling för elbilar. En av deltagarna var faktiskt en elbuss! Borde sätta stopp för diskussioner om elbussars räckvidd…
Riktigt imponerande. Det är bara att inse att vi ligger långt efter. Vi har blivit omkörda av dem som vi brukar betrakta som u-länder. Undrar hur vi blir kallade om några år. E-länder? E som i efterblivna.
Jag hoppas att vi kan kallas EL-land istället… 😉
Men det är skillnad på befolkningstäthet. Vi har inte lika stor miljönytta av att skaffa elbussar jämfört med mångmiljonstäder.
Ja det är skillnad på befolkningstäthet, men miljönyttan av elbussar är faktiskt större i Sverige!
I alla fall sett ur planetens perspektiv. Eftersom elen inte kommer från kolkraft.
Fredrik Hären hadde et meget morsomt foredrag om dette allerede for en ti års tid siden:
https://youtu.be/C0jDJ-wsMYI
Ska vi gissa på att nästa sak på listan för Shenzen är att förbjuda fossila lastbilar. Blir några intressanta år framöver.
Skulle inte bli förvånad om alla avgas-motorcyklar förbjuds samtidigt eller kanske till och med före i Kinas tier-1 städers stadskärnor.
“tier-1” vet jag inte vad det är, går det att äta?
Just tvåhjulingarna i stadskärnorna i Kina är inte något problem. Man ser max en på hundra som inte är el-motorcykel. Men de flesta större städerna har fler bilar än hela Sverige har. O alla står hopfösta på ett och samma ställe o spyr ut dieselavgaser hela tiden. Det är där problemet ligger.
Inte ens när partiet stängde av alla kol kraftverk o fabriker inför “stadens dag” den 31 i Shanghai, var luften som bäst inte ens i närheten av den i Shenzen.
Städerna i Kina delas in i olika tier, vet inte om det finns något bra svenskt ord för det och just tier används allt oftare i svenskan för storlek på t.ex. företag i en bransch: http://multimedia.scmp.com/2016/cities/
Just att så många redan gått över till eldrivna tvåhjulingar talar för att avgasvarianterna av dessa kommer att förbjudas. Redan nu finns det förbud att köra dessa på en del platser men kontrollen av detta är inte den bästa.
Rang, skikt, plats, fack, klass, våning. Finns många bra ord för begreppet ‘tier’ på svenska. Men det är ett sådant där ord som inte låter sig översättas direkt.
Svaret är Landskrona
http://www.landskronadirekt.com/2017/10/31/klart-med-elbussar/
Låter bra det! Vet du vilken typ och fabrikat det blir på bussarna?
Om man är väldigt orolig över räckvidden per laddning i bussen kan man köpa bussar av proterra, deras “värsting” med 660 kWh har klarat 1100 miles på en laddning i supersnål körning, 177 mil.
https://electrek.co/2017/09/19/all-electric-bus-travels-record-1100-miles-on-a-single-charge/
Stockholms Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) säger att de inte vill följa utvecklingen. De vill leda den. Därför ska de gå över till elbussar…om fem år. Jättebra att leda utvecklingen genom att börja med att vänta fem år.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/beskedet-sl-vill-ga-over-till-elbussar/repqkj!ED2ZBDt73gz8QymvYAgFA/
Till deras försvar är det svårt att göra stora förändringar under pågående trafikavtal. Däremot är det larvigt att påstå att de leder utvecklingen.
Enklare i diktaturer. Där behöver man inte vänta på pågående trafikavtal. Förövrigt är demokratin att föredra
Vi har miljö disel men det har inte gått att använda här så Afrika har flera länder som omvandlar biomassa till grön disel, vilket är miljövänligare än battwri tillverkning idag
Det talas mkt om den snabba positiva förändringen i Kina. Men vad händer i Indien? De har minst lika stora smog problem. Ngn som vet?
Har åkt både el-buss och eltaxi i SHenzhen och det är en tyst och bekväm upplevelse, kan dock tänka mig att just AC drar mycket batteri för det är väldigt varmt där under sommarhalvåret. Dock när det gäller miljön så upplevde jag att Shenzhen var en av de skräpigaste städerna jag varit i i Kina. Vi satt på en uteservering när det blåste lite och det var en riktig skräpstorm med papper, plast och annan skit som blåste på gatorna och igenom restaurangen. Kinsererna verkar inte veta vad papperskorgar är eller hur de ska användas och det är nog det största problemet, att förändra folks mentalitet. Det ser säkert bättre ut i de “finare” kvarteren där det finns en skräpplockare var 20 meter, men jag tycker man ska se på helheten istället. I Sverige har vi defintivt ett högre genomsnitt när det gäller renlighet i alla fall. Det där med “håll Sverige rent” började ju för väldigt länge sen.
Om man ska vara lite skeptisk kan man ju undra hur mycket pengar några ensta personer i Kongo har tjänat på detta?
Snarare hur många barnarbetare i 10-års åldern, som detta kostat livet i livsfarliga gruvhål!
Just BYD och Renault bryr sej inte om de köper Kobolt från Kongo. https://teslaclubsweden.se/tesla-och-bmw-bast-elbilstillverkare-i-amnestyreport/
Men det finns ännu större anledning att ställa den frågan nästa gång du köper en ny mobil, eller de där billiga trädgårds solenergilamporna för 10 kr/st och alla andra billiga prylar från Kina med batteri i. Det är dessa tillverkarna som i första hand köper barnens säckar med Kobolt.
LiFePo4-batterier, i BYDs bussar, ingen kobolt i dom batterierna.
LiFePo4 är lite större och tyngre per kWh, samt går inte att snabbladda som LiCoO2, så de passar inte på en marknad som hela tiden jämför med bensin och diesel, där 80% laddning på 30 minuter är för långsamt för de flesta även om det inträffar 4 gånger per år, efter 4 timmars körning i bilar, eller busstillverkare som snålar så mycket med batterierna i bussarna så de kräver brutala laddstationer vid varenda ändhållplats.
Men nöjer man sig med att fordonet fungerar för vad det är avsett för kan man få extrem livslängd, och slipper hela kobolt-frågan, ja bortsett från att få i västvärlden verkar förstå att det vilset att gnälla på de kobolt-inköp de inte gör.
BYD K9 har 25 mils räckvidd på en laddning, vilket i stadsbusstrafik brukar ta 10-15 timmar aktivt bruk att avverka, så det blir lite beroende på hur den används om det räcker med enbart nattladdning, eller om man behöver skvätta i lite extra, exempelvis under det relativa lugnet mellan morgon och kvällsrusning när de går som stadsbussar.
Helt rätt, det här kände jag faktiskt till!
För ett par år innan det gick att beställa min Model S, byggde jag om min Prius gen2 2004 med litiumjärnfosfat batterier från CALB just i Shenzen. Den blev en Plugin hybrid med 50km räckvidd max 82km/h i ren eldrift. Passade perfekt i nedre lastutrymmet bak.
En annan orsak till valet var att de inte är lika explosiva som 18650 med kobolt.
Men vet du om BYD använder dessa celler i alla sina personbilar?
Leaf har ju avvänt dessa celler, men de har förmodligen bytt i den nya med längre räckvid.
Jag vet inte om de inte gör några LiCoO2-batterier alls, men “BYDs grej” är LiFePO4-batterier, och det är vad de normalt har i både elbussar och elbilar. BYD gör dock även andra fordon än elfordon.
Vid lite mer “grävande” hittar jag uppgifter om att de skulle ha lyckats ordna laddning till 80% på 20-30 minuter som norm, och ibland ända ner till 15 minuter för 80% laddning i bilar i kommersiellt bruk utan märkbar degradering. Om det stämmer och gäller LiFePO4-batterier är det enormt.
“Normal snabbladdning” anges till 2 timmar för e6:an, deras mest kända elbil, och 3 timmar för k9;an deras mest kända elbuss. BYD har ju mest riktat in sig på kommersiella fordon, vilket är logiskt, då den högre produktionskostnaden späds ut på väldigt många gånger fler mil med väldigt mycket lägre driftkostnader, per år än om bilarna ska fylla ut en parkeringsplats runt 96% av tiden.
Både när Tesla startade och när BYD började tillverka elfordon var det en allmänt accepterad sanning att LiCoO2 batterier hade en maximal livslängd på ca 1000 cykler, och LiFePO4 ca 3000 cykler, inte särskilt optimalt att låta en batteribil vars batterier klarar 90 000 mil bara gå 1 500 mil per år då.
Här kommer en bild från Shenzhen. Tagen direkt från kontoret. Nu ser man bara 3 st men de finns överallt.
https://uploads.disquscdn.com/images/c982b6e3872e3a01d89bd1e8af76a187ef6ddfadc92288c2106d9f259b43d57d.jpg