Köper du Tesla Model 3 instegsmodell SR+ får du eluppvärmda framsäten i din bil – men inte för passagerarna bak. Det är en av besparingarna Tesla gjorde för att få ner priset på den enklaste basmodellen av sin volymbil.
Men stolarna som monteras är faktiskt samma som i alla andra Model 3. Värmeslingorna är där – de kan bara inte slås på.
Nu erbjuder Tesla alla Model 3 SR+ ägare att kunna köpa till eluppvärmda baksäten. Allt de behöver göra är att logga in på Teslas hemsida, klicka på “Hantera” på din personliga kontosida, och sedan på “Uppgraderingar”. Sedan är det bara att bocka för “Sätesvärme i baksätet” (se bild ovan) och klicka på “Betala nu”. 3600 kronor dras från ditt kreditkort och funktionen aktiveras i bilen inom några minuter. Det behövs inga verkstadsbesök, allt finns ju på plats redan. Uppgraderingen av bilen sker helt trådlöst. Sedan kan du överraska dem som sitter där bak med lite skön värme under rumpan.
3600 kronor för nöjda baksätespassagerare är en “no-brainer”, speciellt i vårt kalla klimat. Visst, har du förvärmt bilen minskar behovet av sätesvärme – men handen på hjärtat: hur ofta kommer du inte fram till en kall bil bara för att inse “javisstja, nu glömde jag slå på förvärmningen igen!”? Då är lite snabb rumpvärme guld värd, speciellt med tanke på Model 3 kalla konstläder att sitta på.
Många biltillverkare och även andra har i decennier tillämpat samma strategi, att montera likadana komponenter i alla sina produkter för att mha högre volymer få ner komponentpriserna – men sedan på olika sätt blockera bort funktionalitet i de billigare basmodellerna. En klassisk exempel på detta var Husqvarnas symaskin där det enda som skiljde bas- och toppmodellen var plasthöljet som tillät hur långt funktionsspaken kunde dras. Alla symaskiner kunde sy knapphål – men på billigaste maskinen kunde man inte dra spaken till det läget. Tesla kan med hjälp av trådlösa uppgraderingar erbjuda sina kunder att låsa upp dessa dolda funktioner i bilarna på ett enkelt sätt.
TCS i fjol: Accelerations-boost till Tesla Model 3
För några månader sedan berättade vi om en annan uppgradering Tesla Model 3 LR ägare kan köpa till sin bil: 0.5 sekunder snabbare acceleration. Lika enkelt där: bara bocka för och betala på hemsidan så blir bilen trådlöst uppgraderad inom några minuter. Tesla har revolutionerat även eftermarknaden för bilar.
Skulle gärna se en billigare model 3 med textilsäten. (känns varmare än läder)
Det är väl bra att kunna ta extra betalt för att mjukvarupplåsa funktioner. (tesla har gjort det tidigare med ex låsta batterier på model s. Det går att diskutera om det är värt att stoppa in hårdvara som inte används och användaren inte betalar för. Men i det är fallet så är det bara en extra intäktsström till företaget. och inte allt för dyr (tills någon hackare kommer på hur man låser upp funktioner och prestanda.) Jag tror att när folk slutar beställa så kommer funktionen att hamna i standardfunktionerna vid köp av ny bil.
Att montera extra hårdvara kostar sällan biltillverkaren speciellt mycket pengar. Att du sedan betalar mycket för denna hårdvara är en helt annat sak. Det är också krångligt att montera bilar med många olika utförande; enklare att ha en konfiguration och sedan mjukvaruaktivera dessa. Att sedan kunna sälja aktivering av denna hårdvara efter att bilen levererats är hur smart som helst.
Att köpa tillägg som innehåller avancerad mjukvara som t.ex. navigation, autopilot, röststyrning som funkar eller vad det nu kan vara är jag helt med på, men baksätesvärme… den borde absolut ingått som standard i en bil av denna prisklass, alternativt i en bil med nåt “vinterpaket” såsom rumpvärme, värmetrådar lite här och var, strålkastarspolare etc… det hade jag gärna betalat extra för.
Undrar på vilket sätt det var en besparing att inte koppla in stolvärmen bak? Låter som att det var samma kostnad men med en möjlighet till extra intäkt senare, dvs nu.
Snarare är det väl att driva försäljningen till bilarna med lite högre pris.
Idén är att bara tillverka en sort blir billigare än att tillverka två olika. För att kunna ta extra betalt för något måste alternativet utan det man vill ta extra betalt för finnas.
De sparar inte pengar enbart genom att inte koppla in dom, men de sparar pengar så jämfört med andra alternativ som leder till att de kan ta extra betalt för sätesvärmen bak.
Lite som livsmedelssvinnet, skulle allt säljas till mycket lägre pris så snart bästföredatum närmade sig skulle kort-datum-varorna konkurrera för mycket med fullpris-varorna, så det slängs väldigt mycket, för att fortsätta kunna ta fullt betalt för det mesta. Det är inte lönsamt i sig att slänga en massa livsmedel, men jämfört med att sälja det till starkt reducerat pris och konkurrera med fullprisvarorna är det lönsamt att slänga livsmedel.
Kanske lite som den där 35000-dollarvarianten som inte finns, men ändå måste finnas för att den utlovats. Men eftersom det inte tillverkas några bilar utan den extra utrustningen som kostar extra blir det en förlustaffär – och därför finns den knappt tillgänglig att köpa. Och har man köpt skall man helst lägga till och betala för den extra utrustning som redan finns. Eller FSD som säljs och tas betalt för – dock utan någon egentlig garanti att det kommer att levereras eller när.
Ingår verkligen baksätesvärmen på nya SR+? Det säger ju inte modellväljaren på deras hemsida.
“Reducerad premiuminteriör inkluderar:
12-vägs elektroniskt justerbara framsäten med stolsvärme
Säten och detaljer i premiummaterial
Uppgraderat ljudsystem – uppslukande ljud
Mittkonsol med förvaring, 4 USB-uttag och plats för två telefoner
Premiuminteriör inkluderar:
12-vägs elektroniskt justerbara framsäten
Uppvärmda fram- och baksäten”
Hopplaja, där läste jag texten fel. Nej det ingår inte.
Jag tog bort påståendet från texten nu. Tack för hjälpen!
Jag tycker det känns lite sniket av Tesla att montera in all hårdvara som krävs men sen inte aktivera mjukvaran, på en så pass dyr bil.
Approppå varmt där bak.
Är det bara min bil där utblåsen för fotvärme i baksätet gör att det blir läskigt varmt under sätena (förarstol och passagerare)?