Model Y leveranserna har börjat

MY

Fredagen den 13:e började Tesla leverera sin senaste bilmodell Model Y till kunder i Nordamerika. De första lyckliga kunderna var snabba med att lägga ut filmer om sina bilar på YouTube. Vill du se en snabb genomgång av bilen kan du till exempel titta på nedan videoklipp:

Visst känns det mesta igen från Tesla Model 3? Model Y bygger på samma bottenplatta och sägs dela 75% av komponenterna också. Men det finns ändå ett antal betydande skillnader:

Värmepump. Vi tar det viktigaste först: kupévärmen i Tesla Model Y använder sig av en värmepump, vilket medför lägre energiförbrukning till värmen på vintern. En värmepump är som en AC luftkonditionering som körs “baklänges” – istället för att kyla kupén blåser den varmluft. Finessen är att en värmepump drar kanske en tredjedel så mycket el som den konventionella värmeslingan övriga Teslor hittills använt. Vilket ger lägre förbrukning därmed längre räckvidd på vintern. En mycket välkommen nyhet på våra breddgrader!

Baksätena. Medan framsätena är exakt samma säten som i Model 3 (dock monterade 9 cm högre upp för en mer upprätt sittställning) är baksätena rejält omdesignade. Man kan dels ställa ryggstödets lutning, dels fälla var och en av de tre ryggstöden separat. På så sätt kan man tex fälla mitten-ryggstödet för genomlastning av skidor och andra avlånga föremål.

TrunkSwitchBagageutrymmet har vuxit i storlek jämfört med Tesla Model 3. Bakluckan har fått motoröppning och är nu en riktig kombisedanlucka, inte som Tesla Model 3 “brevinkast”. Det har tillkommit ett 12V uttag i bagageutrymmet, perfekt för kylväskor och liknande. Tesla har även lagt till två praktiska knappar som kan fälla bakstolarna från lastutrymmet. Dock har hatthyllan försvunnit (och de bakre högtalarna flyttats därför till insidan av bagageluckan). Man kan inte ens köpa hatthylla som tillbehör, det finns ingenstans att fästa en. Även främre förvaringsutrymmet, frunken har blivit större än Model 3.

Mobilladdaren i mittkonsolen är nu Qi trådlös. (Inte riktigt lika bra som de tredjepartstillbehör man kan köpa till Model 3 dock då båda laddplattorna delar strömstyrkan från ett enda USB uttag.)

USB-C uttag till dem i baksätet istället för Tesla Model 3 USB-A uttag. Under mittkonsolen finns det dock både ett USB-C och ett USB-A uttag. Till USB-C är trådlösa mobilladaren ansluten, till USB-A uttaget kan man ansluta tex ett minnespinne för inspelning från bilens kameror.

MYFranzDragkrok? Att Tesla Model Y inte får dragkrok i USA har fått många svenska köpare oroliga. Men då ska man veta att Tesla Model 3 har heller inte dragkrok i USA – endast i Europa! På samma sätt kommer även Model Y få dragkrok endast i Europa. Denna uppgift har vi fått från allra högsta ort, från Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen. Jag personligen hade träffat honom på Tesla Model Y eventet i fjol och frågat:

– Vi i Europa har bara en fråga: kommer den ha dragkrok?

– Ja, svarade han glatt.

– Och Tesla Model 3?

– Den också snart, sa han leende innan han försvann in i minglet. (Detta var innan Tesla Model 3 fått sin dragkrok i Europa.)

Vi får dock hoppas Tesla hinner denna gång fixa alla nödvändiga dokument för dragkrok innan de europeiska leveranserna börjar, så vi slipper samma missöde som drabbade de allra första Model 3 som levererades i Europa: att de inte får ha dragkrok ens eftermonterat, ty deras typgodkännande saknade dragkrok. Det var först någon månad efter att de europeiska leveranserna började som Tesla fick till alla papper och fixat ett nytt typgodkännande för Model 3, med dragkrok.

M3_MY

Jag var en av de få som fått nöjet att provåka Tesla Model Y på release-eventet i mars i fjol. Det som slog en då var hur lik Model Y såg ut som Model 3 på avstånd – men hur mycket större den är när man kommer nära. Till skillnad från Model 3 som man sjunker ner i när man sätter sig är insteget mer rakt i Model Y tack vare den förhöjda sittpositionen. När man sitter i baksätet är det samma bredd på sätet som i Model 3, man har även samma huvudhöjd till taket – men man sitter mycket mer upprätt och bekvämt och man har mycket större knäutrymme. Det är mer plats i baksätet än i Model X!

IMG_20190125_115537850~01

Hela kupén känns rymligare och luftigare än i Model 3 – enda stora skillnaden är sikten bakåt. Model 3 bakruta börjar ganska högt uppe vilket begränsar sikten i backspegeln. Men i och med att bakrutan är samma glasparti som glastaket har man ändå ganska bra sikt. Se bild ovan. Tesla Model Y bakruta är dock separat från glastaket, för att kunna öppna bakluckan är de separerade av en takbalk som går där toningen av glaset börjar på ovan bild. Istället för tonad glas begränsas alltså siktet i backspegeln av bakrutans nederkant neråt – och takbalken uppåt. Bakåtsikten blir som en “brevlådespringa”. Dock hellre brevlådespringa i backspegeln än brevlådespringa när man öppnar bakluckan och ska lasta sina grejer.

 

Läs Tesla Model Y användarmanual genom att klicka här.

 

Bookmark the permalink.