Lyza ett år

M3_18noAero

Igår fyllde min älskade Tesla Model 3 ett år. Det var 11 mars i fjol jag äntligen kunde åka till världens ände Trosta Park och hämta ut henne. Registreringsskylten börjar med LYZ, därför blev hennes namn Lyza Elonsdotter.

Så vad har hänt under året som gått? Är jag nöjd med bilen?

Ja det kan du hoppa upp och sätta dig på! Under året har jag kört ganska exakt 3000 mil. Eller kört och kört: säkert typ hälften var med autopilot.

Senj

Jag körde mer än dubbelt så många mil i år än det jag brukade förut göra. Dels hade vi en rejäl bilsemester på 600 mil i Europa i somras, där vi besökte både min far i Ungern och semestrade i Split i Kroatien. Men jag var även nere i Nederländerna en gång, och åkt både till Göteborg, Malmö och andra städer i Sverige.

För med Teslas Supercharger nätverk och billiga eller till och med gratis mil är det mer lockande att ta bilen på sina resor än tåg eller flyg. Och man kan ta bilen med gott miljösamvete. Tack vare er trevliga läsare som stöttar mig har jag fått så många referallkoder att jag har fortsatt ladda gratis på Supercharger stationer även efter de första sex månaderna.

Köper man elbil är det inte enbart bensinen man sparar pengar på – utan även på tåg- och flygbiljetter!

Men det häftigaste med bilen är inte alla mil jag åkt med den, utan en sak som inte framkommer tillräckligt ofta i media:
att min ett år gamla bil är bättre nu än när jag köpte den!

En begagnad Tesla har alltid fler finesser än vad den hade när den var ny. Inte undra på att andrahandsvärdet är högt. Via trådlösa uppgraderingar får man nya funktioner, nya finesser nerladdade gratis till bilen varje månad.
Under året som har gått sedan jag hämtade ut bilen har jag fått:

  • Snabbare snabbladdning. Min Model 3 kunde ladda med “bara” 120 kW på snabbladdare när jag hämtade ut den. En ny mjukvara som trådlöst laddades ner till bilen höjde maxeffekten till 250 kW. Dessutom fick man även förvärmning av batterierna vilket gör att bilen optimerar batteriernas temperatur redan innan man kommit fram till snabbladdaren, för snabbare laddning.
  • Snabbare acceleration. Plötsligt en morgon berättade bilen för mig att den har fått ny mjukvara som vässat dess acceleration med 0.1 sekunder. Utan att jag behövde besöka verkstad eller köpa överliggande kamaxlar med weber-ingasare.
  • Spelkonsol. Ingen hade trott bilar kan vara roliga även när de står still. Men när Tesla la till arkadspel som Beach Buggy Racing och Cuphead till bilen omvandlades den till en veritabel “mobile man-cave”. Kommer aldrig glömma arbetskamraternas min när jag handlade handkontroll på lunchrasten och de undrade om jag ska ha den till min Playstation, XBOX eller kanske PC? “Nä, till bilen…”
  • YouTube, Netflix. Nuf said. Att kunna kolla på film medan man väntar på frugan är obetalbar. Med bättre ljud och bekvämare säten än vad många har i sina egna vardagsrum.
  • Karaoke. Prövade en gång. Fick lova fru och barn att aldrig försöka sjunga igen.
  • One-pedal driving. Nissan Leaf och vissa andra elbilar erbjuder “one-pedal driving” dvs att du kan styra bilen helt mha enbart gaspedalen. Släpper du upp gaspedalen bromsar bilen ända ner till stillastående, vilket gör att bromspedalen endast behöver användas i nödfall. Tesla hade inte den åtråvärda finessen när jag köpte den – men så laddades den plötsligt ner till alla bilar i november i fjol! Tack!
  • Timerstyrd förvärmning. När jag köpte min Tesla kunde jag starta värmen via appen, men kunde inte ställa in att varje morgon klockan åtta värma upp bilen inför avfärd till jobbet. Nu kan jag det.
  • Navigering med autopilot. När jag fick min bil kunde den följa filen den färdades i och (eländigt långsamt) byta fil när jag slog på blinkersen. Med ny mjukvara kan den nuförtiden köra på och av motorvägen själv och föreslå vilken fil jag ska byta till för att följa rutten jag angav i navigatorn.
  • Snabbare filbyten. I början tog det som sagt eländigt lång tid, uppemot fem sekunder att långsamt glida över till andra filen när autopiloten bytte fil. Nuförtiden har bilen blivit mycket mer självsäker och byter fil som en människa, på nån sekund.
  • Bättre vindrutetorkare. När jag fick bilen var de automatiska vindrutetorkarna… inte särskilt bra. De aktiverades alldeles för sällan, man fick hela tiden slå på torkarna manuellt. En ny mjukvara fixade alla problem, nu stortrivs jag med automatiken, den torkar precis när jag vill.
  • Svensk språk i menyerna. När jag fick bilen stod allt på engelska. En mjukvara senare byttes allt till ärans och hjältarnas språk.
  • Snygga lättmetallfälgar. Det var ganska lätt, jag behövde bara plocka av plastkåpan på hjulen så hittade jag helt OK lättmetallfälgar under dem.
  • Auto-autopilot. Bilen inser nuförtiden själv när den håller på att driva över mot mötande trafik eller åka av vägen och styr tillbaka – även om autopiloten skulle vara avslagen för ögonblicket.
  • Plus massor med små förbättringar som knappt märks men är desto mer praktiska, som skulle ta alldeles för lång tid att räkna upp.

Men jag fick dessutom även:

  • Fler Superchargers. Under året som gått har Tesla byggt 80 nya Supercharger stationer åt mig runt om i Europa, och lagt till massa nya laddstolpar på de befintliga 515. En gång råkade jag bokstavligen ut för att det öppnades en ny Supercharger i närheten av hotellet där jag bodde över natten, så jag fick bli bland de första kunderna att använda den.
  • Snabbare Superchargers. När jag köpte bilen levererade Teslas Superchargers max 120 kW. Sedan höjdes maxeffekten till 150 kW. Utan extra kostnad.
  • Gratis Supercharging. När jag fick bilen fick jag med 6 månader gratis Supercharging. Efter det förlängdes gratisperioden i och med att jag har fått referrals från snälla kunder som angav mig som referens till Tesla när de köpte sin bil. För varje ny kund jag värvar får jag 6 månader till gratis Supercharging. Med så många snälla läsare undrar jag om jag någonsin kommer behöva betala de 2:53 kronor per kWh det kostar att ladda? Ionitys priser är inte direkt lockande om vi säger så.

Jag kunde även kunnat köpt till en Accelerations-boost till bilen som sport-trimmar den med 0.5 sekunder snabbare acceleration – men ärligt tycker jag bilen är tillräckligt snabb som den är så jag nappade inte på det erbjudandet.

Med så många nya funktioner och finesser på bara ett enda år, vad kan framtiden bjuda på för överraskningar? Varje ny mjukvara man får till bilen är som julafton, man vill “öppna paketet”, läsa beskrivningen vilka nya finesser Tesla har bjudit på den här gången?

En Tesla blir aldrig gammal – den blir bara nyare och nyare för varje år som går!

Av de “berömda” kvalitetsproblemen har jag sett inga. Bilen är stabilt hopskruvad och skön. Lacken skyddas varsamt av ett tjockt lager smuts som jag tvättar bort ibland (mycket oftare än min gamla bil). Det smärtar i mitt hjärta varje gång jag ser lilla skrapmärket i lacken jag orsakade en gång, och där fälgen har fått sig en påhälsning från trottoarkanten.

Jag hade problem med laddluckan ett tag, den klagade på en felaktig sensor ibland, och jag till och med fick problem med att få loss laddsladden några gånger. Jag använde Teslas app till att anmäla felet (gick hur smidigt som helst)… men sen så fick jag en ny mjukvara nerladdad till min bil som fixade alla problem! Plötsligt fungerade allt finemang. Vid den bokade tiden dök jag ändå upp på verkstaden i alla fall, bara för att säkerställa att allt verkligen blev OK. Teknikerna kollade upp luckan och intygade att nya mjukvaran fixade mitt problem. Efter några timmar fick jag tillbaka bilen – nytvättad och glänsande.

Folk undrar hur man kan bli en Tesla fanatiker. Hur kan man anse att en bil är så mycket bättre än en annan? Till dem hälsar jag bara: köp själva en bil som är bäst i klassen – och som bara blir bättre och bättre för varje ny mjukvara den får, så får vi se om ni lyckas med att inte bli “fanatiker”!

 


MorningTCS tidigare artikel: Leif har varit hos doktorn

Det är inte bara Teslas elbilar som håller bra. Vår andrabil är en Nissan Leaf som nu är över sju år gammal men är fortfarande underbar. Inga mjukvaruuppdateringar i och för sig – men billigaste bilen vi någonsin har ägt.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Lyza ett år

    1. Jonas Magnusson says:

      Grattis!!! Jag är också super nöjd även om jag bara haft min i 3 månader.

    2. sesundbackl says:

      Härligt, då är vi fler än hustrun och jag. Vi älskar vår nöjesmaskin❤️

    3. Top 12 says:

      Sex år med Tesla x2 och 25.000 mil x2 fortfarande lika nöjd. Så du har mycket glädje framför dig Tibor.
      Det enda som kommer göra mig ändå nöjdare är när min Cybertrk anländer.

    4. Lembritt says:

      Grattis Tibor!

      4 år i en Model S och nu fyller min Model 3 ett år nästa vecka med ca 3700 mil.
      Håller med om att det är svårt att inte bli fanatiker 😉

    5. jobe83 says:

      Har du på riktigt inga knirr och knarr i bilen när du kör på t.ex. grov asfalt? (min låter en del nånstans runt astolparna och fästena för säkerhetsbältena när det vibrerar från vägen).

      Inge problem med dörrhantag som inte fälls in hela vägen? Vänster backdörr, om man inte stänger med kraft eller aktivt puttar in det så hänger hantaget kvar utanför bilen.

      Sten/grus som sprätter upp på sidan av bilen och repar lacken?
      När jag kör över vägar som är sandade så skramlar det ordentligt under bilen och ibland hör man hur sten slår mot plåten.

      Går frunken fortfarande att öppna?
      Slutade fungera för mig när jag skulle packa inför hemresan från fjällen. Fick stuva om ordentligt. Trist, men det
      gick till slut.

      Var frunken inte felmonterad så den skrapade i kanten fram? Min var de tvugna att montera om och sen lacka om.

      Blir det inte jättevarmt under sätena när utblåset för baksätesvärmen skickar ut så jäkla varm luft? Känner jag med handen under höger passagerarsäte så är det på gränsen att det bränns, så typ 50-60 grader där.

      Har du monterat de gratis stänkskydden som Tesla delat ut? De som sitter så lågt att de skrapar i varenda litet gupp eller direkt i vägbanan vid lite kraftigare inbromsningar? Och som dessutom verkar göra mer skada än nytta när de samlar på sig ordentligt med smuts från vägbanan.

      Dessutom tar det 3 månader, att få en tid på verkstan för att fixa allt.

      Att man ska behöva lägga tusentals kronor på att t.ex. lackskydda bilen så den inte rostar, eller måste montera 3e parts stänkskydd för att de som Tesla gör är feldesignade gör ju att helhestintrycket dras ner.

      Den är ju dessutom skjukt bullrig i motorvägsfart. Prova lyssna på en ljudbok i 120-130kmh.

      Men, såklart. Så snart man sätter sig bakom ratten och rattar runt i 70kmh och lyssnar på musik så hörs inget knirr och knarr, kör man på motorväg så finns det inget grus som sprätter upp, perfekt hastighet för trycka på gasen och köra om med det grymma vridmomentet. Mycket som man glömmer så som man sätter sig och kör bilen.

      Ganska fascinerande också att det är lika mycket plats i kupen för barnstolar och passagerare som i vår gamla V90 Cross Country.

      Vad tycker jag själv efter 1 år och 1700mil ?
      När jag inte blir påminnd om ovanstående negativa saker, när man får känna den direkta gasresponsen, när man kör på fin och slät väg. Då är det inte mycket som slår upplevelsen.

      betyg 7 av 10

    Lämna ett svar