Strunta i bromspedalen

NoBrake

När jag testkörde Nissan Leaf var det två saker jag var lite avundsjuk på och ville ha även i min Tesla: e-Pedal och timerstyrd värme. Resten av bilen var… “inte till min belåtenhet” om vi ska uttrycka det snällt, men de två finesserna var verkligen åtråvärda.

Det Nissan kallar för e-Pedal kallar andra för “one-pedal driving”, enpedalskörning: du både gasar och bromsar med gaspedalen. Trampar du på gaspedalen så accelererar bilen – lättar du på foten så bromsar den. Det nya med e-Pedal och “one-pedal driving” var att tog du bort foten helt från gaspedalen så bromsade bilen ner ända till stillastående. Utan att du behövde röra bromspedalen över huvud taget.

Stopplage

Tesla har länge haft “nästan enpedalskörning”: du kunde både gasa och bromsa med gaspedalen, men inte ner till helt stillastående. Tog du bort foten från gasen bromsade bilen ner till 8 km/h, sedan fortsatte den antingen att krypköra med den farten, eller bara frirullade i neutralläge beroende på hur inställningen “Stoppläge” var satt i “Körning” menyn. Kom du tex fram till ett rödljus kunde du sakta ner till krypfart men sedan var du tvungen att trampa på bromspedalen för att få bilen att stanna helt. Med enpedalskörning slipper du det, du kan få bilen att stanna helt bara genom att lyfta på gasfoten.

Förr i tiden hade bilar tre pedaler: gas, broms och koppling.

Elmotorn avskaffade behovet av växellåda och kopplingpedalen.

Enpedalskörning avskaffar behovet av bromspedalen. (Nästan, behövs fortfarande om man måste panikbromsa.)

I mjukvarurelease 2019.36.2.1 införde Tesla ett nytt tredje val “Parkera” under “Stoppläge”-inställningen på “Körning” menysida. Väljer du “Parkera” får du just enpedalskörning: tar du bort foten från bromspedalen bromsas bilen ända ner till stillastående. Testa att slå på den inställningen och kör runt lite och känn efter. Det bästa som hänt sedan skivat bröd 🙂

Schemalagg

Den andra finessen Nissan Leaf faktiskt haft ända sedan första bilen lämnade fabriken år 2010 och som de allra flesta andra elbilar också har, men som Tesla av någon outgrundlig anledning saknat tills nu är värme timer. Att kunna ställa in att bilen automatiskt ska värma upp kabinen varje morgon innan du åker till jobbet.

IsskrapaElbilar har enorma fördelen mot avgasbilar att motorn behöver inte vara igång för att kunna få varm eller kall luft från klimatanläggningen. Du kunde ta upp mobilen, öppna Tesla-appen och starta fläkten innan du gick ut till bilen så väntade en varm och skön bil på dig när du skulle åka. Om du kom ihåg det, alltså. För är du ens hälften så glömsk som jag kom du oftast fram till en iskall bil och först när du satt dig insett att “javisstja!” du glömde starta värmen. Genom att starta värmen slapp man även skrapa rutan på vintern. Åter igen: om du kom ihåg att starta appen. Vilket även vår egen isskrapa (18:- i klubbshoppen) ironiskt påminner dig om.

Schemalägger du värmen slipper du komma ihåg varenda morgon. I mjukvarurelease 2019.36.2.1 införde Tesla ett nytt val “Avresa kl” under “Schemalägg” på laddmenyn. Med den kan du ställa in vilken tidpunkt bilen skall vara laddad och redo för avresa. Dessutom startas även klimatanläggningen och värmer upp kupén så den är varm och skön vid vald klockslag.

En värmande(!) nyhet så här precis i början av vintern. Jag ställde in att min bil ska vara färdigladdad och uppvärmd kl 8 varje vardagmorgon. Nu startar inte laddningen så snart jag stoppar in laddsladden i bilen på kvällen när jag kommer hem utan först någon gång under natten. Bilen laddar sedan sina batterier i lagom takt så de är färdigladdade strax innan klockan åtta, och kupévärmen går också igång nån kvart innan avfärd så bilen är varm och avfrostad även om jag skulle glömt appen. Det bästa som hänt sedan skivat bröd 🙂

Sätter du dig i bilen och ska börja köra till jobbet märker du ännu en nyhet som kom i senaste mjukvarurelease: du behöver inte längre knappa in i navigatorn att du ska till jobbet även idag också – bilen inser att vid den här tiden på dygnet brukar du åka dit så den ställer in destinationen automatiskt åt dig!

Leaf2

Denna mjukvaruuppdatering borde göra många biltillverkare nervösa. Här var det några finesser konkurrerande elbilar hade som Tesla saknade, kanske några kunder rentav valde Leaf framför Model 3 på grund av dem – som Tesla plötsligt trådlöst gratis skickade ut till alla deras bilar. Cuphead i all ära men nu fick Teslas alla bilar finesser de hittills saknat som flera av deras konkurrenter hade. Nästa gång du testkör en elbil och tycker att den har någon finess Tesla saknar: tänk efter, är det mjukvara så kan Tesla när som helst införa den på sina bilar och “komma ikapp”.

Som ren bonus ökade senaste mjukvaran även motoreffekten med 5%, med förbättrad acceleration och prestanda som följd. Lek med tanken att någon annan biltillverkare skulle erbjuda sina befintliga kunder en gratis sport-tuning (varför de nu skulle göra det, det är ju bättre att ta saftigt betalt för sånt). Dels skulle de behöva en armé av tränade ninja-mekaniker som i nattens mörker skulle smyga från bil till bil och fila på deras kamaxlar, dels skulle de göra ett enormt publicitetsjippo kring det hela med helsidesannonser i alla tidningar.

Hos Tesla blev det en rad i beskrivningen av nya mjukvaran.

 


motorTCS fem år sedan: Så trimmar man en elmotor

Det är inte första gången Tesla ökar effekten på sina motorer genom en enkel mjukvaruuppdatering. Men hur kan man göra det via bara mjukvara? Vi berättade hur man gör när man trimmar en elmotor.

Bookmark the permalink.