Mediebolaget Bloomberg fortsätter dela med sig resultaten från deras stora Tesla-enkät. De har tillfrågat över 5000 Tesla Model 3 ägare vad de tycker om sina bilar, Tesla som företag, att ladda bilarna och Teslas omtalade autopilot.
De frågade de nyblivna Tesla Model 3 ägarna vilken bil de hade förut? Många människor är ju märkeslojala och köper bilar från samma tillverkare gång efter gång – men för Tesla måste de ju överge sina gamla vanor. Det visade sig att numerärt vart det Toyota Prius de flesta ägarna hade som bilmodell innan – men med tanke på bilmärkenas andelar av den amerikanska marknaden har BMW tappat mest kunder. Att Tesla tar flest kunder från BMW bekräftas även av vår egen undersökning av Tesla Club Swedens medlemmar.
De flesta som köpt en Tesla Model 3, vars genomsnittliga pris i USA är runt 50 tusen dollar, hade en bil tidigare som kostat runt 20-30 tusen dollar. Endast drygt 5% av köparna bytte ner sig från en dyrare bil. För de allra flesta köparna har bilköpet alltså betytt en avsevärt dyrare bilaffär än de är vana vid. Är de nöjda med sitt val då?
Otroliga 99% av alla Tesla Model 3 ägare skulle rekommendera sin bil till familj och vänner. Det är framför allt därför Tesla slipper göra reklam för sina bilar. Inga köpta annonsplatser i tidningar eller reklamsnuttar på TV – Tesla förlitar sig helt på mun-till-mun spridning av sitt budskap: den bästa reklamen är nöjda kunder som talar sig varmt om bilen och rekommenderar den till bekanta.
Som jämförelse är 91% av de svenska Volvoägarna nöjda med sin bil enligt en Sifo undersökning tidningen Expressen lät göra. Då behövs det Zlatan för att sälja bilar.
98% av köparna skulle köpa en Tesla Model 3 igen. Endast 0.7% av alla köparna är missnöjda med sitt val och skulle inte rekommendera Model 3 till bekanta. Hur ofta har man hört talas om någon pryl som har en så hög andel av nöjda kunder?
93% av Tesla Model 3 köparna säger att de aldrig kommer köpa en bil med förbränningsmotor igen. Det är nog framför allt den siffran som är dystraste läsningen för traditionella biltillverkare. Varje kund som har köpt en elbil är en tappad kund som aldrig mer kommer igen.
Endast 2.5% av köparna tyckte att deras Tesla Model 3 är mindre pålitlig än deras förra bil. 20% tyckte att den är lika pålitlig och drygt 77% av ägarna tyckte deras Tesla Model 3 är mer pålitlig än deras förra bil.
Tesla och framför allt dess VD Elon Musk är kontroversiell i mångas ögon. Ett mycket annorlunda företag ledd av en mycket stark personlighet. 87% av Model 3 köparna ansåg att deras åsikt om företaget Tesla påverkade deras beslut. Lika många gillar företagets VD Elon Musk. Köper man en Tesla köper man inte enbart en bil utan även hela kulturen kring företaget vars målsättning är “att påskynda världens övergång till hållbar energi”.
88% av Tesla Model 3 ägarna känner ett gemenskap med andra ägare. Vi tar oblygt åt oss en del av den kakan (även om undersökningen framför allt gäller amerikanska ägare som är aktiva hos våra systerklubbar på andra sidan oceanen).
55% av köparna säger deras åsikt om Elon Musk påverkade deras beslut. Det är en otroligt hög siffra – hur många andra bilägare kan säga bilföretagets VD påverkade deras köpbeslut? Hur många vet ens namnet på VD-n för företaget vars bil man äger? Den siffran visar hur mycket personen Elon Musk har betytt för företaget Tesla, dess status och försäljning.
Bloomberg sorterade svaren efter vilken månad folk köpte sin Tesla Model 3 och kunde på så sätt även få reda på hur många av de olika modellerna folk har köpt och hur modell-mixen har förändrats med tiden. Första halvåret 2018 var det ganska så lätt: det fanns bara bakhjulsdrivna Long Range modellen att välja på. Men sedan dök det upp flera andra modellvarianter, med mer prestanda, fyrhjulsdrift, eller enklare modeller med mindre batterier. Sista månaden i undersökningen, september 2019 har folk mest köpt AWD Long Range modellen (38%) eller Standard Range Plus modellen (37%). 23% av kunderna köpte Performance modellen och mindre än 2% tog sig besväret att via telefon beställa billigaste Standard Range modellen; den finns inte som val på Teslas beställningssida utan måste beställas manuellt.
Detta var femte och sista delen i vår bevakning av Bloombergs stora enkät bland 5000 Tesla Model 3 ägare. De tidigare avsnitten kan ni läsa här:
Del 1 – Så tycker Tesla Model 3 ägarna om sin bil
Del 2 – Teslaägarna är nöjda med bilen men inte med servicen
Del 3 – Teslaägarna älskar ladda sina bilar
Del 4 – Över 90% av Teslaägarna tycker autopiloten är säker
Ska vi på något sätt sammanfatta svaren så kokar det ner till att Tesla Model 3 ägarna är otroligt nöjda med sina bilar. Tittar man bortom klickhungriga larmrapporter och frågar ägarna själva framträder bilden av en helt revolutionerande bil som folk inte bara är nöjda med – utan rekommenderar varmt till alla andra, tycker den är välbyggd av hög kvalitet, vill aldrig byta bort och i vissa fall även rent av räddat deras liv.
Varför stämmer inte den bilden med det man läser i tidningar och annan media? Lyckades Bloomberg hitta enbart sektmedlemmar med sin enkät? Eller kan det vara så att det är mer intressant att skriva om de 0.7% av ägarna som är missnöjda med en produkt än att skriva om resten som älskar den?
247 av 5 000 bytte från Prius.