Tesla har nu 1667 Supercharger stationer runt om i världen. 799 i Nordamerika, 383 i Asien, 485 i Europa – varav 36 i Sverige. På var och en av dessa stationer står minst 8 men nuförtiden oftast 16 eller ännu fler snabbladdare och väntar på Tesla kunder. För det är endast Tesla-ägare som kan ladda där. De flesta Tesla-ägare laddar ytterst sällan på några andra snabbladdare än Teslas egna.
90% av de tillfrågade var “ganska nöjda” eller “mycket nöjda” med tillgången till Superchargers. Tesla har på alldeles egen hand lyckats bygga ut ett bättre laddnätverk än alla andra laddleverantörer tillsammans. Det såg vi när vi jämförde de svenska laddkartorna.
90% var nöjda med kostnaden för laddning. Tesla försöker hålla så lågt pris som möjligt på snabbladdning. Supercharger nätverket tillhandahålls till självkostnadspris. I Sverige kostar laddning 2:56 kronor per kWh. Många äldre Tesla Model S och X kunder har dessutom gratis laddning.
91% var nöjda med laddhastigheten. Tesla har precis höjt laddeffekten på sina Supercharger snabbladdare från 120 till 150 kW. Och börjat utbyggnaden av nästa generations Supercharger med 250 kW laddeffekt. Kunder upplever oftast att bilen är färdigladdad innan de själva hade hunnit med toabesöket och fikat man ofta tar medan bilen laddas.
92% av de tillfrågade var “ganska nöjda” eller “mycket nöjda” med hur bekvämt det är att ladda sin bil jämfört med bensinbilar. Framför allt de som kan ladda sina bilar hemma. Men även 67% av de som varken kunde ladda hemma eller på jobbet utan var tvungna att ladda sina bilar på Superchargers säger att de är “ganska nöjda” eller “mycket nöjda”.
Det är en viktig insikt för alla de som överväger skaffa elbil men är oroliga över “det där med laddning”. De är avskräckta av långa laddtider jämfört med snabb tankning. Då kan det vara skönt att höra att 92% tycker det är bekvämare att ladda sin elbil än att tanka.
Slutligen sammanställde Bloomberg även batterikapaciteten av de 5000 tillfrågade Tesla Model 3 ägares bilar för att se hur batteriernas kapacitet försämras med tiden. Elbilars batterier försämras med tiden, de kan inte lagra lika mycket laddning lägre och därmed sjunker även räckvidden.
Glädjande nog fann Bloomberg att Tesla Model 3 batterier håller ännu bättre än Model S och X.
Tesla Model 3 batterier försämras med endast 2.5% efter 4000 mil.
Hittills var det Tesla Model S och X som hade lägst batteridegradering i branschen, endast 4% efter 4000 mil. Tesla Model 3 sätter nytt rekord med nästan hälften så låg degradering. Som jämförelse tappar Nissan Leaf ungefär 7% av sin batterikapacitet efter 4000 mil.
Dessutom verkar takten av försämring avta med tiden! De flesta blev väldigt förvånade när data sammanställdes från hundratals Teslor som visade att Model S och X batterier tappar 5% av sin kapacitet efter 5000 mil – men sedan avtar takten, kurvan planar ut, det dröjer 25,000 mil innan de hade tappat 5% till!
Tesla Model 3 batterikurva verkar också plana ut efter 4000 mil (25K miles i grafen ovan). Men som vanligt är det stor spridning mellan olika bilar, vissa bilar har längre räckvidd än andra.
Model 3 drive unit & body is designed like a commercial truck for a million mile life. Current battery modules should last 300k to 500k miles (1500 cycles). Replacing modules (not pack) will only cost $5k to $7k.
— Elon Musk (@elonmusk) 13 april 2019
Elon Musk twittrade förut att Tesla Model 3 batterier är designade att hålla mellan 48,000 till 80,000 mil. Det verkar som att batterierna verkligen håller som han lovat.
Detta var del tre i vår bevakning av Bloombergs stora ägarenkät:
Del 1 – Så tycker Tesla Model 3 ägarna om sin bil
Del 2 – Teslaägarna är nöjda med bilen men inte med servicen
Del 3 – (idag) Teslaägarna älskar ladda sina bilar
Grymt!
Hur smart är batteriet, är det möjligt att styra degraderingen till en och samma modul eller till största delen i varje fall? Då skulle det ju kunna vara intressant att byta bara denna efter 50.000 mil och få en stor del av kapaciteten tillbaka.
Skeptisk till att det går att “styra” degraderingen på det viset, men däremot så är ju tanken att batteripacket plockas isär, analyseras och återanvänds till stationär lagring när de tjänat klart som bilbatteri. Det kommer dock säkerligen komma 3:e parts firmor av varierande kvalitet som erbjuder en “refresh” av batteriet betydligt billigare om en 5-6 år när volymerna har ökat.
“varav 36 i Sverige. På var och en av dessa stationer står minst 8 men nuförtiden oftast 16 eller ännu fler snabbladdare”
– Blev det fel siffra? Det är väl “bara” 6 stolpar i bl.a. Karlstad och flertalet SuC längs ostkusten?
Jag menade i Europa. I Sverige finns det fortfarande vissa stationer med färre stolpar.
Sundsvall hade inte 8 när vi var där i somras och Stockholm hade definitivt inte 8 i förrgår när vi var förbi Bredden
Minst 8?
Har de byggt ut alla för jag har då varit på flera som inte varit 8 st.