Mediebolaget Bloomberg har intervjuat 5000 Tesla Model 3 ägare om vad de tycker om sina bilar och Tesla som företag. Förra veckan berättade vi att Model 3 byggkvalitet har förbättrats markant och att ägarna älskar sina bilar. Men vad tycker de om det service de får från Tesla?
När Tesla började massproducera sin Model 3 kämpade de länge med att få upp tillverkningsvolymerna och leveranskvaliteten. Nu när de verkar ha fått fason på fabriken dyker nästa problem upp: Teslas organisation är överbelastad och har svårt att ge bra service till sina kunder.
Första kontakten kunder har med Tesla är när de beställer sin bil. Beställningsprocessen är väldigt annorlunda mot traditionella bilmärken, istället för att bege sig till en bilhall där man möts av en smörig bilsäljare bockar man för sina val på nätet och klickar på “Köp”. 90% av de tillfrågade kunderna var “nöjda” eller “mycket nöjda” med online beställningsprocessen.
Problemen börjar sedan. I USA hade Tesla “delivery hell” i fjol när de butiker som dittills levererat några Teslor per vecka plötsligt fick leverera hundratals Model 3 per dag till nya kunder. Fabriken hade äntligen fått upp produktionstakten – men Tesla var illa förberedd att leverera de tillverkade bilarna till kunderna. Det tog de månader att få fason på leveranserna. Ett tag hjälpte entusiastiska befintliga Teslaägare till! Man måste vara otroligt nöjd med en produkt för att ens överväga hjälpa till i en butik gratis på sin fritid.
I Europa upplevde vi ett liknande “leveranshelvete” i våras. Tesla hade visserligen förberett lokalerna och sina anställda inför anstormningen av tusentals Model 3 som började levereras med skepp efter skepp i våras – det blev istället kund-datasystemen som fallerade. Kunder fick inga klara besked när och var de kunde få hämta ut sina bilar. Vissa som skulle leasa bilen fick kontantfaktura, andra som skulle betala kontant fick leasingupplägg. Teslas webbsida som steg för steg skulle visa leveransprocessen var för många kunder helt blank eller kraschade på spektakulära sätt. Folk försökte få klarhet genom att ringa Tesla – varpå deras telefonsystem kollapsade med timslånga telefonköer som resultat. Många upprörda röster hördes på vårt forum. (Fast alla lugnade sig i samma sekund de till sist fick sin efterlängtade bil…)
Det är nog därför Teslas butiker fick 4.39 i medelbetyg i USA men bara 3.95 i Europa. Likaså fick Teslas verkstäder 4.32 i medelbetyg i USA men bara 3.76 i Europa.
Till skillnad från andra biltillverkare har Tesla egna verkstäder runt om i världen, bemannade med egen personal. Det är inte någon generalagents personal som servar bilarna utan Teslas egna tekniker. Problemed med den approachen är att det finns endast 3 Tesla verkstäder i hela Sverige, i Stockholm, Göteborg och Malmö. Kunder måste ibland köra tiotals mil för att komma till närmsta verkstad.
Nu behöver inte Teslas bilar årlig service, verkstäderna ska egentligen besökas endast när något går sönder. Som Teslas VD Elon Musk säger: “Den bästa servicen är ingen service”. Elbilar har inte lika många delar som avgasbilar som kan gå sönder, en elbilist behöver förhoppningsvis inte besöka verkstad lika ofta som en som har en bil med förbränningsmotor.
Men även elbilar går ju sönder då och då. Eller krockar och behöver lagas. Tesla införde i våras att man då ska anmäla skadan via Teslas app, inte genom att ringa. Vilket har gjort processen både enklare och besvärligare. Enklare när det fungerar, man bara klickar lite på sin mobil så vips har man bokat tid. Fast för vissa fungerade inte appen i början. Det tog lång tid för Tesla att få till stabiliteten på appen – under tiden växte kunders frustration. Och än idag är det som att banka huvudet i väggen om man försöker anmäla något fel som Teslas app inte klarar att hantera. Eller om man redan anmält ett fel men man vill anmäla ett till – appen kan bara hantera ett fel i taget 🙄
Det är nog därför kundservice online endast fick 3.84 i medelbetyg från ägarna. Och att kundservice per telefon fick 3.77 i medelbetyg kan bara förklaras med äldre svar – nuförtiden kan man inte ringa Tesla service över huvud taget! 🙁
Krockade du med din Tesla i början av 2018 dröjde det i medel 42 dagar innan bilen blev lagad. Chockerande lång tid. Tack och lov har Tesla fått ner tiden till i genomsnitt 18 dagar nuförtiden. Detta genom att se till att verkstäderna har bättre tillgång till reservdelar. Teslas “just-in-time” system med reservdelsleveranser var inte “in-time”. Nu har verkstäderna egna lager av de vanligaste reservdelarna.
Men medan reparationstiderna gått ner har väntetiderna ökat. 95% av kunderna som sökte verkstadstid i början av 2018 fick en tid inom tio dagar – den andelen har sjunkit till bara 67% idag. I genomsnitt över hela världen. För tyvärr har vi i Sverige ännu sämre statistik: ibland försvinner Teslas servicecenter i Stockholm som valbar verkstad från appen – för den hanterar bara två månader framåt i tiden!
Under 2018 tyckte endast 6-10% av Teslas kunder att de fick vänta alldeles för länge på service ifall något hände deras bilar. I år har andelen missnöjda kunder ökat till 21%. Det är alldeles för högt! Tesla måste snabbt öppna fler verkstäder nu när antalet bilar har ökat explosionsartat. Tack och lov planerar Tesla öppna nya verkstäder i Sverige i Umeå, Linköping och en till i Stockholm.
Tesla har även ambulerande verkstadsbilar som åker hem till kunder och reparerar enklare problem på plats. Tesla Mobile Service fick rekordhöga 4.8 i medelbetyg från kunderna. Inte undra på det, det är en otroligt lyxig upplevelse när du slipper köra bilen till verkstad – verkstaden kommer hem till dig istället!
Detta var del två i vår bevakning av Bloombergs stora ägarenkät:
Del 1 – Så tycker Tesla Model 3 ägarna om sin bil
Del 2 – (idag) Teslaägarna är nöjda med bilen men inte med servicen
Del 3 – kommer i morgon
“Tack och lov planerar Tesla öppna nya verkstäder i Sverige i Umeå, Linköping och en till i Stockholm.”. Men snabbt går det inte, Umeå har varit “coming soon” rätt länge nu på kartan. Det här borde få högre prio.
Ja tack. Fyllde i ett serviceärende och fick Helsingfors som alt 1 samt Stockholm som alt 2!
Fyllde i den i sept och fick boka tid 27 nov!!! Mvh Umebo
Ja det är för dåligt. En arbetskamrat har en backspegel som måste åtgärdas efter en smärre incident och blev hänvisad till Stockholm. Ranger var inte aktuellt. Piteå-Stockholm-Piteå blir några mil. Det håller förstås inte. Och det börjar finnas ganska många Model 3 häruppe nu. Jag får det till 20 st i Umeå, 15 i Skellefteå, 11 i Piteå och 23 st i Luleå. 4 i Gällivare, 4 i Kalix vid en snabb koll på car.info. Finns några fler också om man går en bit utanför städerna.
Ett tips är att man kan kontakta Tesla via online chat fortfarande.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/customer-support?redirect=no
Klicka på chattikonen nere till höger.
Funkar bra men kan ta lite tid. Ett tips är att skriva på engelska eftersom det ofta hamnar hos någon utanför Sverige.
“Eller om man redan anmält ett fel men man vill anmäla ett till – appen kan bara hantera ett fel i taget”.
Detta stämmer inte längre. Det är bara att klicka i rubriken för den typ av del man har, ett eller flera och sedan beskriva felet ett och ett per rad i fritext fältet.
Kan vara bra att känna till.
Även om du redan har ett anmält fel sedan tidigare som du har fått bokat tid för?
Ja sedan om de bryr sig om det är en annan sak
Beställde en Model S, long range den 7 september. Har fortfarande inte hört av dem om när leverans kommer att ske, Inte ens en en prognos! Ni som har erfarenhet, hur länge skall man behöva vänta? Brukar sedan utlovad leveranstid hållas? Tack, Mats
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=18749
Håll ut!
Bilen ska ju först få en slot på line i fabriken i USA, sedan komma med en färja till Europa, slutmonteras i Holland och sedan köras till Sverige.
Tack för svar! Mats
Hej
Sannolikt så kommer den den 7 januari. Tesla har inga lager utan det ligger på bilfärja mm mm sedan startar man med att leverera de bilar som ska åka längst så att de ska hinna fram och ge bra siffror Q4 osv tills de kommer till Europa. Tyvärr så har vi lite för långt från Holland där de sätts ihop på 1-2 veckor så att de precis kommer att missa Q4 för dig. Möjligen kommer Tesla Stockholm att ringa dig den 28 december för att fråga om du kan hämta den nästa dag. Kan du inte hämta den då så blir det automatiskt någon vecka framåt eftersom delivery center jobbar hårt i slutet på kvartalet och måste vila. När de väl missat deadline så kan de missa rejält eftersom din bil ändå hamnar på Q1 2020.
Tack för omfattande svar och förklaring! Mats
När kom bilen?
Nej den leveranstid som står på nätet hålls inte. Teslas inside deliverys berättade för mig att de var less på att inte IT kunde ändra så att det var rätt leveranstid i Europa. Den på nätet gäller nog USA
Hade varit mer spännande om de hade haft med jämförelse med andra bilmärken. Har fått boka service långt i förväg på vanliga service verkstäder för att vara säker på tid.
45 dagars väntan för en enkel service på familjens Toyota. Så det rätt långa väntetider där också.
Jag bor i Boden och har snudd på 100 mil till servicecentret, ett par resor har det tyvär blivit dit men det går bra om man passar på att göra annat när man besöker huvudstaden.
Vad jag har riktiga problem med är att det inte längre går att ringa dem, hur ska man få tag på reservdelar när det är något som jag själv klarar av att byta ut? Garantin på min ModelX gick ut redan efter ett och ett halvt år så nu gör jag gärna jobben själv men det känns så jäkla dumt att boka en verkstadstid via appen, fara de 100 milen bara för att få kontakt med dem och beställa delar..