Fler vill köpa elbil – men vågar inte

Nordens första renodlade elbilsmässa eCar Expo har i en färsk undersökning frågat 1503 svenska bilägare 20-65 år över hela landet om deras syn på elbilar:

Resultatet är glädjande:

Det är fler som vill köpa elbilar än bensin- eller dieselbilar!

På frågan “Om du skulle byta bil idag, hur skulle du helst vilja att bilen drivs?” svarade hela 29% el! Bensin svarade 20% och diesel endast 8%. Fast allra helst suktas det efter hybrider, hela 33% av de tillfrågade angav dem som förstaval.

Men samtidigt svarade folk att de vågar ändå inte byta till elbil. Största problemet anses vara att elbilar är för dyra.

68% av de tillfrågade tyckte att elbilar är för dyra för deras budget.

Folk stirrar sig fortfarande blinda på elbilars prislapp och blir avskräckta. Få sätter sig ner och räknar ut totalkostnaden, hur mycket bilen kostar dem i drift med bränsle, skatt, service och reparationer. Därför är det få som inser hur enormt mycket billigare en elbil är i drift än en avgasbil. Elkostnaden 2 kronor milen är bara början, även på skatt, service och reparationer sparas det många tusen kronor per år.

Förutom höga inköpspriset angavs det även andra orsaker (man kunde välja flera val):

60% anser att laddningsstationerna är för få och/eller för långt bort

Endast en fjärdedel tror sig kunna ha möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Vilket är förvånansvärt låg andel med tanke på att 53% av Sveriges befolkning bor i villa. Och villaägare kan enkelt sätta upp egna ladduttag. Kan man ladda elbilen hemma över natten behöver man laddinfrastruktur egentligen endast vid långfärder.

Kan du hitta snabbladdaren på bilden?

Kan du hitta snabbladdaren på bilden?

De publika laddstationernas största problem är att gemene man inte vet att de finns. De syns inte. En snabbladdare är ungefär lika stor som en bensinpump – men bensinmackar är utformade för att synas på kilometers håll medan laddstolparna är små gråa klumpar man ibland inte hittar ens på tio meters håll även när man letar efter dem. Resultatet är att folk inte vet att det i Sverige idag finns 8741 publika laddpunkter (varav 681 snabbladdare).

57% tyckte att batteritillverkningen är inte hållbar för miljön

Bklasse_co2På samma sätt som med priset är folk även oroliga över att tillverkningen av elbilar medför högre miljöbelastning än tillverkningen av avgasbilar. Det tar mer resurser att tillverka några hundra kilo batterier än att bocka till en bit plåt till en tom bensintank. Fast sedan måste man tanka den full med bensin också.

Undersökning efter undersökning visar att elbilar släpper ut mindre utsläpp under sin livscykel än avgasbilar. Högre miljöbelastningen vid tillverkningen “tjänas igen” efter 3300 mil när bilen kan drivas med vår svenska elmix istället för importerad fossil bensin. Alla mil efter det blir ren(!) vinst för miljön.

47% var oroliga för livslängden på elbilsbatteriet

Range-capacity“Efter hur många år måste man byta batteri?” är en vanlig fråga om elbilar. Svaret “aldrig” tar tid att slå rot i allmänna medvetandet. Att det nu susar runt massor med 8 år gamla elbilar, alla med originalbatterier kanske hjälper folk inse att man behöver inte vara bekymrad över batterierna. Mobiltelefoners batterier håller inte lika länge för att de tas inte hand om lika noggrant som elbilars.

46% tyckte det är otillräcklig tillgång på el med dagens elproduktion

kilowatthours“Hur många extra kärnkraftverk behövs det för alla elbilar?” brukar folk fråga och blir ganska så förvånade över svaret “inga“. Även om alla bilar i Sverige byttes till elbilar skulle de sammanlagt förbruka bara 11 TWh el per år – ungefär lika mycket som vindkraften ger, eller mindre än vad Sverige exporterar till utlandet! Vi har alltså redan idag tillräckligt med el i Sverige för att byta till elbilar. Däremot måste elnätet förstärkas på vissa håll för att bättre kunna distribuera elen.

46% var osäkra på andrahandsvärdet på elbilar

home_hero_forest_900Som gårdagens artikel visar är det precis tvärtom: elbilar har bättre andrahandsvärde än avgasbilar! Egentligen är det ganska så självklart: begagnade elbilar är både billiga i drift – och man slipper bekymra sig över vilka dyrbara reparationer de snart kan behöva få? Det är så mycket som kan gå sönder i en gammal bensinbil som helt enkelt inte finns i en elbil. Bränsleinsprutning, lambdasond, kamrem, avgassystem, koppling, växellåda, mm…

Läs hela undersökningen här.

Ju fler som går på elbilsmässor som eCar Expo, ju fler som verkligen sätter sig in i hur elbilar fungerar istället för att bara tro på allt som sägs på Facebook desto fler kommer våga ta steget. Och har man väl bytt till elbil vill man aldrig gå tillbaka till avgasbil igen.

Bookmark the permalink.