Fler vill köpa elbil – men vågar inte

Nordens första renodlade elbilsmässa eCar Expo har i en färsk undersökning frågat 1503 svenska bilägare 20-65 år över hela landet om deras syn på elbilar:

Resultatet är glädjande:

Det är fler som vill köpa elbilar än bensin- eller dieselbilar!

På frågan “Om du skulle byta bil idag, hur skulle du helst vilja att bilen drivs?” svarade hela 29% el! Bensin svarade 20% och diesel endast 8%. Fast allra helst suktas det efter hybrider, hela 33% av de tillfrågade angav dem som förstaval.

Men samtidigt svarade folk att de vågar ändå inte byta till elbil. Största problemet anses vara att elbilar är för dyra.

68% av de tillfrågade tyckte att elbilar är för dyra för deras budget.

Folk stirrar sig fortfarande blinda på elbilars prislapp och blir avskräckta. Få sätter sig ner och räknar ut totalkostnaden, hur mycket bilen kostar dem i drift med bränsle, skatt, service och reparationer. Därför är det få som inser hur enormt mycket billigare en elbil är i drift än en avgasbil. Elkostnaden 2 kronor milen är bara början, även på skatt, service och reparationer sparas det många tusen kronor per år.

Förutom höga inköpspriset angavs det även andra orsaker (man kunde välja flera val):

60% anser att laddningsstationerna är för få och/eller för långt bort

Endast en fjärdedel tror sig kunna ha möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Vilket är förvånansvärt låg andel med tanke på att 53% av Sveriges befolkning bor i villa. Och villaägare kan enkelt sätta upp egna ladduttag. Kan man ladda elbilen hemma över natten behöver man laddinfrastruktur egentligen endast vid långfärder.

Kan du hitta snabbladdaren på bilden?

Kan du hitta snabbladdaren på bilden?

De publika laddstationernas största problem är att gemene man inte vet att de finns. De syns inte. En snabbladdare är ungefär lika stor som en bensinpump – men bensinmackar är utformade för att synas på kilometers håll medan laddstolparna är små gråa klumpar man ibland inte hittar ens på tio meters håll även när man letar efter dem. Resultatet är att folk inte vet att det i Sverige idag finns 8741 publika laddpunkter (varav 681 snabbladdare).

57% tyckte att batteritillverkningen är inte hållbar för miljön

Bklasse_co2På samma sätt som med priset är folk även oroliga över att tillverkningen av elbilar medför högre miljöbelastning än tillverkningen av avgasbilar. Det tar mer resurser att tillverka några hundra kilo batterier än att bocka till en bit plåt till en tom bensintank. Fast sedan måste man tanka den full med bensin också.

Undersökning efter undersökning visar att elbilar släpper ut mindre utsläpp under sin livscykel än avgasbilar. Högre miljöbelastningen vid tillverkningen “tjänas igen” efter 3300 mil när bilen kan drivas med vår svenska elmix istället för importerad fossil bensin. Alla mil efter det blir ren(!) vinst för miljön.

47% var oroliga för livslängden på elbilsbatteriet

Range-capacity“Efter hur många år måste man byta batteri?” är en vanlig fråga om elbilar. Svaret “aldrig” tar tid att slå rot i allmänna medvetandet. Att det nu susar runt massor med 8 år gamla elbilar, alla med originalbatterier kanske hjälper folk inse att man behöver inte vara bekymrad över batterierna. Mobiltelefoners batterier håller inte lika länge för att de tas inte hand om lika noggrant som elbilars.

46% tyckte det är otillräcklig tillgång på el med dagens elproduktion

kilowatthours“Hur många extra kärnkraftverk behövs det för alla elbilar?” brukar folk fråga och blir ganska så förvånade över svaret “inga“. Även om alla bilar i Sverige byttes till elbilar skulle de sammanlagt förbruka bara 11 TWh el per år – ungefär lika mycket som vindkraften ger, eller mindre än vad Sverige exporterar till utlandet! Vi har alltså redan idag tillräckligt med el i Sverige för att byta till elbilar. Däremot måste elnätet förstärkas på vissa håll för att bättre kunna distribuera elen.

46% var osäkra på andrahandsvärdet på elbilar

home_hero_forest_900Som gårdagens artikel visar är det precis tvärtom: elbilar har bättre andrahandsvärde än avgasbilar! Egentligen är det ganska så självklart: begagnade elbilar är både billiga i drift – och man slipper bekymra sig över vilka dyrbara reparationer de snart kan behöva få? Det är så mycket som kan gå sönder i en gammal bensinbil som helt enkelt inte finns i en elbil. Bränsleinsprutning, lambdasond, kamrem, avgassystem, koppling, växellåda, mm…

Läs hela undersökningen här.

Ju fler som går på elbilsmässor som eCar Expo, ju fler som verkligen sätter sig in i hur elbilar fungerar istället för att bara tro på allt som sägs på Facebook desto fler kommer våga ta steget. Och har man väl bytt till elbil vill man aldrig gå tillbaka till avgasbil igen.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • http://Top12.se Top 12

    Bra sammanställning på svar till de som gärna vill men inte törs ta steget än, Tibor.
    Jag tror att priset är det som väger tyngst i denna enkät, information om laddning, livslängd och andrahandsvärde börjar sprida sig redan nu.
    Ge det 2 år till så är priset nere på 250.000kr eller lägre för inköp och vem vet kanske supermiljö premien finns kvar även då.

    • Daniel

      Håller med! Väldigt bra sammanställning som man kan hänvisa till i olika sammanhang.

  • Erik Åslund

    Det som är av avgörande betydelse för hur folk väljer, till och med vad de väljer att tro, är hur de tror att det påverkar dem själva. Det är ingen som väljer avgasbil för att de tror att elbilars miljöpåverkan är lika stor eller större på riktigt, baserat på miljöengagemang. Fossilkramarnas övertygelse om att elbilar skulle vara så dåliga för miljön är något de inbillar sig för att de vill tro det, för att de inte har råd eller inte vågar välja en elbil. Tron på elbilarnas enorma miljökonsekvenser är något de bygger upp för att försvara sina val, för att skydda sin självkänsla och liknande.

    • Björn

      Skulle nog säga att bristen på passande modeller jfr vad man är van vid är ytterst påtaglig.
      Skulle också vilja påstå att även om man själv inser elbilens låga driftkostnader så finns det en bank i andra ändan som ska tycka samma sak.
      Men visst absolut är det ju enklare att vara bäst på att vara sämst än att erkänna att man hade fel.

  • Björn

    Kanske dags att döpa dem till elvighetsbilar…;-)

  • Jan Andersson

    Det finns ingen stor SUV. Jag åker ofta med släpkärra mellan tre hus, varav inget har någon ström över till billaddning. Jag har aldrig i mitt liv sett någon offentlig laddstation någonstans. Mina grannar hade hybrider i tre år men nu dieselbilar igen, frågar man varför säger de “aldrig mer en elbil”. Och en amerikansk bil som Tesla, vem köper en sådan i Europa som ligger hästlängder före inom biltekniken? Vad en bil kostar vet man först när man byter in den.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Snyggt försök, men:

      Det finns ingen stor SUV.
      Tesla Model X.

      Jag åker ofta med släpkärra mellan tre hus, varav inget har någon ström över till billaddning.
      Låt bli att tvätta just då så har du ström över.

      Jag har aldrig i mitt liv sett någon offentlig laddstation någonstans.
      Dags att titta mer noga.

      Mina grannar hade hybrider i tre år men nu dieselbilar igen, frågar man varför säger de “aldrig mer en elbil”.
      Vad vet de som haft en HYBRID om elbilar?

      Och en amerikansk bil som Tesla, vem köper en sådan i Europa som ligger hästlängder före inom biltekniken?
      Kanske när det gäller bilar med förbränningsmotorer men knappast elbilar.

      Vad en bil kostar vet man först när man byter in den.
      Exakt. Och det är då man märker att elbilar håller sitt värde bättre.

    • Jan-Erik Sebestyen

      Det låter lite märkligt att du (eller din granne) inte skulle ha någon ström över till att ladda bilen. Men det är klart, om det är en enfasladdare din granne hade så kanske det förklarar att “strömmen inte räckte”. Du ska se till att köpa en bil med trefasladdare, vilket Tesla model X har.

      Du bör också ha en laddbox som har lastbalansering, eller ordna annan lösning. Då kan du tvätta och ha laddningen på utan att oroa dig.

      När det gäller laddnätverkat har det vuxit lavinartat senaste två åren. Prova följande:
      https://abetterrouteplanner.com/
      Du kan lägga dina vanligaste resor och se var du kan hitta laddning, så att det fungerar för dig.

      Att köpa en stor dyr dieselbil idag kan bli ditt sämsta bilköp någonsin. Om 3-5 år kommer utbudet begagnade bilar vara mycket större än efterfråga, eftersom marknaden nu växlar till elektriskt.

      Det är mycket nytt att lära sig när det gäller elbilar. De som inte gör detta kommer förlora en massa pengar.

    • Snåla Grisen

      Om nu dessa grannar finns på riktigt, hade det varit intressant att veta bakgrunden till “aldrig mer elbil”, speciellt eftersom de aldrig ens verkar ha ägt en elbil, när du pratar om hybrider?

      Sen några snabba om kommentarerna:

      -” varav inget har någon ström över till billaddning.” vad är det för hus? 10A huvudsäkringar, sommarstugor? En normal villa med 16A har i de allra flesta fall absolut kapacitet så det räcker att ladda bilen, men om det skulle vara ett problem ökar man till 20A och kompletterar med en smart laddare. Vart finns problemet? Hade du resonerat på samma sätt om du köpte en trefas värmepump för att värma huset? “jag eldar fortfarande med ved och olja för mitt hus har ingen kapacitet att koppla in en värmepump”

      -“Jag har aldrig i mitt liv sett någon offentlig laddstation någonstans.”
      Har du letat? Det är ju inte så att de dyker upp på vägen mitt framför dig, eller är stor som ett hus som en bensinstation. Normalt sett låter man bilen leta upp laddstationen så man slipper spana skyltar och flaggor. Åter igen, att man inte ser laddstationer betyder ju inte att de inte finns… eller hur?

      – “Vad en bil kostar vet man först när man byter in den.” Det är ju tur då att andrahandsvärdet på elbilar är väldigt högt.

      – “Europa som ligger hästlängder före inom biltekniken” Verkligen inte inom segmentet rena elbilar? Renault, Audi osv är andra klassens produkter om du jämför med Tesla. Sen har Tesla problem med byggkvaliteten som andra tillverkare kanske inte har, men Tesla är fortfarande oslagbart före när det gäller hur produkten fungerar rent praktiskt, samt att de har ett helhetstänk som de andra tillverkarna saknar.

      – “Det finns ingen stor SUV.” hur menar du då? Är inte Model X en SUV? Där kan man ju till och med ha ett tredje sätesrad i bagaget… större än så får man ju leta efter.

  • Olle Öberg

    Totalkostnaden för en elbil är absolut konkurrenskraftigt mot nyare avgasbilar, men tyvärr har de ingen chans mor äldre begagnade bilar när det gäller prisvärdhet…
    Skulle gärna köpa en elbil, men tyvärr måste jag nog vänta minst 10 år innan jag kan se ett köp som ekonomiskt försvarbart!