Många är oroliga över andrahandsvärdet för elbilar. Kan köpet av en dyr elbil bli en dålig affär om bilen rasar i pris när det är dags att sälja? I en färsk svensk undersökning uppgav 46% av de tillfrågade att de är osäkra på elbilars andrahandsvärde.
Enligt Wayke, bilhandlarnas egen annonssajt är det precis tvärtom. De har jämfört begagnadpriset på över tiotusen elbilar av 2016 års modell och jämfört dem med vad de hade för pris när de var nya. Så hur mycket har elbilar tappat i värde efter tre år?
Förvånansvärt lite.
Efter tre år (och 6000 mil) har elbilar kvar runt 60-70% av nybilsvärdet. Mer än de flesta andra avgasbilar, som vid det laget brukar ha tappat 50-60% av sitt värde.
Enligt Wayke har begagnatpriset på elbilar ökat kraftigt på sistone, de senaste året har de ökat med 25%.
“Svenskarna verkar allt mer redo att byta till elbil men producenterna hänger inte med. Det är brist på både nya och begagnade elbilar vilket är den främsta orsaken till att priserna ökar” enligt Waykes vd Martin Fransson.
På topp fem listan är det framför allt Tesla som sticker ut:
Värdeminskning per 1000 mil | Halverat värde efter mil | |
Tesla Model S | 4% | 15,839 |
Tesla Model X | 5% | 13,941 |
Hyundai Ioniq | 10% | 6502 |
Kia Soul EV | 10% | 6308 |
VW e-Golf | 10% | 6297 |
Enligt Waykes statistik tappar en begagnad Tesla Model S eller X endast runt 30% av sitt värde efter 3 år, vilket är exceptionellt bra jämfört med andra bilar. Fast förstås, andra bilar blir heller inte ständigt bättre med nya mjukvaruuppdateringar som skickas trådlöst gratis ut till bilarna. En tre år gammal Tesla har fler finesser idag än vad den hade när den köptes!
Alla begagnade elbilar lockar med både lägre driftkostnad än avgasbilar -elen kostar bara 2 kronor milen- och lägre verkstadskostnader. Kamrem, avgassystem, koppling, växellåda är sånt som de som köper begagnade elbilar slipper oroa sig över. Till och med bromsbeläggen klarar sig mångdubbelt längre än på avgasbilar.
Gemene man är fortfarande orolig över hur länge elbilars batterier räcker – trots att vi nu vet att de håller väldigt länge. Sju-åtta år gamla elbilar susar alla fortfarande runt med originalbatterier. Batterikapaciteten och därmed räckvidden må ha sjunkit några procent men nu vet vi att elbilars batterier håller längre än bilen. Teslas VD Elon Musk har gått ut med att deras batterier håller upp till 80,000 mil, Nissan har också beräknat att deras batterier håller i 22 år.
Dock ska man komma ihåg att en hel del av Teslas andrahandsvärde beror på dollarkursen. Teslas svenska priser följer grovt dollarkursen med några månaders eftersläpning. Går dollarn upp går även bilarnas nypris upp – vilket indirekt påverkar även begagnadpriserna. Och de senaste fem åren har dollarn bara gått upp, upp och upp…
I mars i år sänkte Tesla sina nybilspriser med 3%. Eller snarare först med 6%, sedan höjde de med 3% efter några veckor. Priserna på enskilda toppmodeller kapades dock mycket mer, med så mycket som en tredjedel! Dessa prisjusteringar har naturligtvis påverkat även andrahandsvärdet på Teslas prestanda toppmodeller negativt. Stora volymen Teslor av enklare modeller påverkades dock endast marginellt.
Än idag är det svårt att hitta en begagnad Tesla på Blocket under 500 tusen kronor.
TCS två år sedan: Elbilar är renare är dieselbilar – till och med i Polen
Många undrar ifall elbilar verkligen är renare än avgasbilar? Batteritillverkningen belastar miljön och elen framställs ifrån fossila källor i många länder. Men enligt Vrije universitetet i Bryssel är elbilar renare än dieselbilar till och med i Polen som har europas smutsigaste elmix.
“Och de senaste fem åren har dollarn bara gått upp, upp och upp…”
Oj då, och jag som trodde att det var den svenska kronan som gick ner, ner och neeeeer,
Allting är relativt, relativt, relativt 😉
Värdet varar tills det kommer något bättre och billigare.
Det farliga är om man tror att det skall hålla (eller öka) Det är en bonus.
Men för säkerhets skulle skall man räkna med en normal värdesänkning.
Värdet är 0 tills man säljer det.(så ser jag det)
Tibor, ett förslag. Ändra texten kring värdeminskningen så det jämförs utifrån värdeminskning för bägge. Nu är det hur mycket värde som är kvar för elbilar men hur mycket det tappat för fossilbilar och då är siffrorna nästan samma. Tar du däremot värdeminskning på bägge är det svårare att läsa fel och dessutom tydligare att skillnaden är stor (30-40% vs 50-60%)