Mediebolaget Bloomberg har frågat 5000 Tesla Model 3 ägare vad de tycker om sina bilar. Hur nöjda de är med bilen och dess byggkvalitet. När de sammanställde svaren försökte de även se trenderna, hur ägarnas omdömen har ändrat sig med tiden under de snart två år som Model 3 nu har levererats i USA.
Ovan graf visar hur bilarnas byggkvalitet har förbättrats under det senaste året. Värsta leveransmånaden var februari 2019, ägare som fick sina bilar den månaden hittade 101 fel per 100 levererade bilar, mestadels små skönhetsfel. Antalet fel har sedan minskat till 35 fel per 100 bilar. OBS att det inte handlar om 35 bilar per 100, då samma bil kan haft flera rapporterade fel. Som jämförelse nämns att genomsnittet för bilbranschen är 91 fel per 100 bilar enligt analysföretaget JD Power.
Av felen handlade 39% om bilens exteriör, framför allt små repor och märken i lacken och panelgap. 15% handlade om interiören, även här repor men även skramlande delar. 7% av klagomålen var om elektroniken och klimatanläggningen, och 4% drivsystem, bromsar och chassi.
80% av Tesla Model 3 ägarna uppgav att de var “nöjda” eller “väldigt nöjda” med leveranskvaliteten på sin bil. 1% av de tillfrågade ägarna uppgav att de var “väldigt missnöjda” med kvaliteten – det är nog de som råkade ut för de allvarliga felen i diagrammet ovan. Och det ter sig ju naturligt att det är främst dem man hör ifrån, inte den tysta nöjda majoriteten. Läser man kommentarerna Bloomberg fått från ägarna är det dock glädjande att se att de flesta snabbt fått sina fel åtgärdade.
Tesla Model 3 ägarna är otroligt nöjda med sina bilar.
99.6% av ägarna uppgav att “bilen är ett nöje att köra”. Det är inte ofta folk är så samstämmiga i sin uppfattning om någonting nuförtiden. Även räckvidd, utseende, bromsar, säten, lastutrymme, mittskärmen, ljudsystemet, appen och navigatorn fick väldigt höga betyg. Endast automatiska vindrutetorkarna (3.94) och röstkommandona (3.86) fick lägre medelbetyg än 4 av 5 av ägarna.
Sammanfattningsvis kan man säga att Tesla Model 3 har kanske fått oförtjänt dåligt rykte om sig som en bil med kvalitetsproblem. Från att ha legat i paritet med andra bilars felfrekvens vid leverans har Tesla under senaste året ansträngt sig för att bli bättre, leverera bilar med färre fel.
Den här typen av fel är en indikator på hur Teslas produktion och montering fungerar. Ju fler fel desto mera internt strul har de. Och ju mer strul, desto högre kostnader. Mycket bra trend under året. Resultatet kom i Q3 rapporten. Det här är mycket bättre än vad jag har trott baserat på alla skriverier. Fortsätter de så här kan vi se fram emot en kanon rapport i Q4.
Notera att det bara krävs att en kortare av dessa 5000 fått vara med i undersökningen och satt lägsta betyget på allt för att påverka resultatet stort.
Men hur många sådana personer finns det?
Menade du “blankare”?
Ja 😀
Nja, om 5 000 pers lämnar betyg 5 så blir medelbetyget 5, förstås. Om bara en av dem sätter betyg 1 så sjunker medelbetyget till 4,9992 vilket gärna avrundas till 5.
Ha ha, wow! Ja, det var otroligt!… men lägg gärna på en nolla till på milen så kan jag bli imponerad på riktigt också.. 😉
2550 mil på sju månader är väl bra? Jag kör ca 1200 mil om året.
Dock förstår jag dig i sak. Efter tre år när man upplevt alla årstider ett par tre gånger brukar vara bra.
Det var det jag menade. 🙂 tiden sliter som bekant även mer än milen..
Ja självklart är det så men det är en bra början!
I de 2550 milen ingår en långtur Lund – Geiranger – Ålesund – Trondheim – Höga kusten – Öland – Lund och en tur till Cinque Terre i Italien.
Jo, men så är det alltid. Det är långtidshållbarheten som är intressant. Kul, med resorna dock. 🙂
Skulle inte säga oförtjänt dåligt rykte. Det dåliga ryktet var förtjänt. Men nu får man jobba på ett bättre rykte