Över 90% av Teslaägarna tycker autopiloten är säker

M3AP

Mediebolaget Bloomberg fortsätter dela med sig resultaten från deras stora Tesla-enkät. De har tillfrågat över 5000 Tesla Model 3 ägare vad de tycker om sina bilar, Tesla som företag, att ladda bilarna och Teslas omtalade autopilot.

Till att börja med måste vi kort sammanfatta vad autopiloten är och vad den inte är. Teslas autopilot är en förarhjälpmedel, den hjälper till att styra bilen – men det är fortfarande människan bakom ratten som kör: du måste övervaka och vara uppmärksam på trafiken. Autopiloten är inte självkörande bil.

Den autopilot som standard följer med varje Tesla kan bäst beskrivas som en “adaptiv fart- och filhållare”. Adaptiva farthållaren anpassar bilens hastighet så den saktar ner om du hinner ikapp en annan bil. Filhållaren gör att bilen följer filen du kör i, håller bilen mittemellan sidolinjerna och styr med när vägen svänger. Föraren måste fortfarande hålla handen på ratten och vara uppmärksam på trafiken runt omkring.

För 66,000 kronor kan man köpa till “Total självkörningsförmåga”. Nej, det är heller inte självkörande bil. Kanske någon gång i framtiden. Tesla släpper ständigt nya mjukvaror som får mer och mer avancerade funktioner och den dagen de i framtiden kommer släppa självkörande bilar kommer de som köpt detta tillval få funktionen. Tills dess får man ett antal mer avancerade funktioner – som alla dock fortfarande kräver mänsklig övervakning än så länge.

Navigate on Autopilot kan även byta fil när det så behövs. För att köra om långsammare bilar eller för att välja rätt avfart från motorvägen. I Europa är funktionen dock begränsad: den endast föreslår när bilen borde byta fil, det är föraren som godkänner filbytet genom att slå på blinkersen. Sedan byter bilen fil själv (även filbytet är begränsad av EU).

Bilens kameror, sensorer och radar är faktiskt alltid på, även när autopiloten är avstängd. Om bilen ser att en olycka håller på att ske kan den själv slå på autopiloten och bromsa eller styra undan.

APbetyg

Över 90% av alla Tesla Model 3 ägarna var “ganska nöjda” eller “väldigt nöjda” med autopilotens säkerhet. “Autopiloten är bra som extra ögon på vägen” tyckte en av de svarande och sammanfattar dess funktion väl.

28% av ägarna uppgav att autopiloten räddade dem i farliga situationer. 9 personer svarade att den räddade deras liv. “Bilen upptäckte bilkön i dimman och bromsade, varnade mig och bytte fil för att undvika den innan jag tog över ratten. Jag tror att det räddade mitt liv” skriver en av de. “En annan bil började tränga in i min fil utan att jag märkte det. Autopiloten varnade mig, tog över och styrde undan min bil, räddade oss från en krock i 130 km/h” skriver en annan. Och förutom de som uppgav att autopiloten räddade deras liv är Bloombergs enkätsvar fulla med berättelser om hur autopiloten hjälpt dem från mindre olyckor.

Tesla uppgav i sin senaste kvartalsrapport att autopiloten är åtta gånger säkrare än genomsnittsbilisten. I genomsnitt inträffade det en olycka per 700,000 körda mil med autopiloten på. Genomsnittet i USA är en olycka per 80,000 mil enligt trafikmyndigheten NHTSA.

Här i Sverige har Folksam fått problem med att kategorisera Teslors krocksäkerhet: de krockar alldeles för sällan för att få till statistiskt underlag!

Fast autopiloten är inte ofelbar. Ibland gör den dumma saker.

13% av ägarna uppgav att autopiloten orsakat farliga situationer. 6 personer svarade att den bidrog till att de krockade. “Jag var inte uppmärksam … Någon svängde in framför mig och bilen körde rätt in i dem” skriver en av de. “Jag somnade bakom ratten. Jag kom fram till en motorvägsavfart med relativt låg hastighet. Min bil höll sig till körfältets mitt, men bilen framför mig lämnade motorvägen åt höger och jag tror att radarn låste då fast vid bilen längre fram och accelererade. Jag träffade förarsidan av deras stötfångare med passagerarsidan av min bil” skriver en annan.

(I båda fallen undrar vi dock hur det skulle gått bättre utan autopilot?)

Men oftast gör autopiloten enklare misstag. Som till exempel att plötsligt tvärbromsa. “Phantom breaking” kallar Teslaägare fenomenet när bilen mitt på motorväg plötsligt får för sig att maxhastigheten är 50 km/h. Eller att den mitt i en filbyte får för sig att filen bredvid ser inte bra ut och svajar tillbaka till gamla filen igen medan den bromsar hårt. Då gäller det att bilarna bakom är uppmärksamma.

 

Resizer_15696990692410

Funktionen som har kommit närmast helt självkörande bilar är Teslas Smart Summon. I USA kan Teslaägare som köpt tillvalet “Total självkörningsförmåga” låta bilen köra själv på parkeringsplatser. Man måste fortfarande ha uppmärksamhet och övervaka bilen, men den planerar själv vilken väg den ska ta och stannar för att släppa fram andra fordon och trafikanter. Som en säkerhetsfunktion stannar bilen så snart man släpper fingret från mobilen. Funktionen är inte tillgänglig i Europa.

Då Smart Summon är relativt ny, den släpptes av Tesla i somras, har Bloomberg skickat ut en separat frågeformulär till 1732 Tesla Model 3 ägare som har fått funktionen.

70% av de tillfrågade tyckte att Smart Summon är en användbar finess. “Både min fru och jag är rörelsehindrade. Summon var en av anledningarna vi köpte en Tesla. När bilen kommer och hämtar upp oss på en isig och hal parkeringsplats minskar risken att falla. Vi har testat den på flera platser och även om den kan bli mer graciös har den uppfyllt förväntningarna” skriver en av användarna. “Den tål att förbättras men jag har redan använt den några gånger när det ösregnade” skriver en annan.

SmartSummonBetyg

41% tyckte att den är tillräckligt pålitligt för den genomsnittliga föraren. Som en av de svarande skrev: “Den kör bättre än många människor jag känner. Tyvärr säger det mer om dem.”

Två av dem som svarat har råkat ut för olyckor. Ena bilen körde mot en mittrefug och skrapade i fälgsidan, den andra skrapade lätt sidan mot garagedörren den skulle ut genom innan ägarna hann lyfta tummen från mobilen och stoppa bilen. Tack vare de låga hastigheterna Smart Summon kör med blir det dock inga större skador.

Men Tesla sticker inte under stol med att de använder sina kunder som försökskaniner. Bästa sättet att förbättra artificiella intelligensen som styr autopiloten och Smart Summon är att samla in data från verkliga livet. Genom att analysera misstagen bilarna gör förbättras funktionerna snabbt. Det har Teslaägare erfarit som ser att bilarna blir bättre och bättre och kör säkrare och säkrare för varje ny mjukvara Tesla trådlöst skickar ut. Dagens autopilot är flerfalt bättre än den var för bara något år sedan. Det är ingen idé du läser gamla recensioner av Teslas bilar, Teslas mjukvara – de förbättras ständigt. Redan nu är Smart Summon mycket “smartare” än vad den var när den först släpptes, och håller fortfarande på att förbättras. Nästa steg är “Smart Parking” enligt Elon Musk, att stiga ut från bilen och låta den själv hitta en ledig parkeringsplats att parkera på.

Detta var del fyra i vår bevakning av Bloombergs stora ägarenkät. Läs även de tidigare delarna:

Del 1 – Så tycker Tesla Model 3 ägarna om sin bil

Del 2 – Teslaägarna är nöjda med bilen men inte med servicen

Del 3 – Teslaägarna älskar ladda sina bilar

Bookmark the permalink.