En miljon Teslor

MiljonTeslaWaldo

Tidigt i går morse twittrade Elon Musk ut ovan bild som visar den miljonte tillverkade Teslan, en röd Tesla Model Y.

Många höll andan så här i Corona-tider och med aktiekursen som inte riktigt vet vart den ska ta vägen. Med samma produktionstakt som sista kvartalet i fjol skulle Tesla nummer 1,000,000 tillverkas den 9 mars. Har Tesla lyckats öka sin produktionstakt sedan dess? Eller tvärtom, har Corona-viruset satt käppar i hjulen som för så många andra biltillverkare? Vi vet att Shanghai-fabriken var stängd nån vecka och att efterfrågan på bilar sjunkit i Kina. Även globala efterfrågan på bilar brukar sjunka första kvartalet varje år. Alla höll därför ett öga på kalendern: när skulle Tesla tillkännage deras miljonte elbil? Skulle de öht berätta när den tillverkats?

Att Tesla nu byggde sin miljonte elbil precis på dagen exakt när analytikerna hoppades betyder paradoxalt att företaget har lyckats höja sin produktionstakt sen förra kvartalet. För vi måste räkna bort ett antal dagar från detta kvartal då fabriken i Shanghai stod stilla, och säkerligen har även Fremont-fabriken i USA haft problem med leveranser från underleverantörer. Att de “håller tidplan” nu måste bero på att de haft högre takt i början av kvartalet.

plot1_vehicles_social

Ovan graf visar Teslas accelererande biltillverkning. Kurvan är exponentiell. Visserligen har företaget byggt bilar sedan 2008 – men i början handlade det om endast några få handbyggda Roadsters. 100,000 bilar passerades 2016. 200,000 bilar 2017. 500,000 bilar strax innan 2019. Och nu drygt ett år senare det dubbla antalet.

Nära hälften av dessa en miljon bilar har Tesla byggt under det senaste året.

Med ökande produktionstakt i Shanghai fabriken, europeiska fabriken som byggs i Berlin och rykten om kommande bilfabrik i Texas ser det ut som att den exponentiella ökningstakten kommer bibehållas även kommande år.

Som jämförelse har Volvo tillverkat 705,452 bilar i fjol. Tesla kan passera den takten kanske redan i år.

Med en miljon tillverkade elbilar har Tesla passerat alla andra biltillverkare och är nu företaget som har tillverkat flest elbilar i världen.

Bilden ovan bör detaljstuderas av flera anledningar:

Dels visar den den nya Tesla Model Y – vilken från denna vinkel är svår att skilja från Model 3.

Den står utanför tältet (“not-a-tent“) Tesla byggde utanför fabriken för att få upp ännu en tillverkningslina så de kan bygga fler bilar.

Det som slog en vid besöket i bilfabriken var mångfalden bland arbetarna – och att alla var jättestolta över att jobba hos Tesla.

Where’s Waldo? Vi (inte Elon, vi själva här på TCS) har gömt Waldo någonstans på bilden. Kan du hitta honom?

 


10000TeslorTCS i fjol: Tiotusen Teslor i Sverige

I slutet av oktober i fjol passerade antal Teslor i Sverige tiotusen-strecket. Nu finns det 12,732 Teslor i vårt land.

Tagged . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Sven Svederberg

    Helt enkelt en fantastisk prestation. Jag tänker mig att nu om inte förr börjar andra fossilproducenter förstå vart utvecklingen ät på väg. Tänk bara miljön i städer med bara el-bilar!

    • Pontus

      Frågan är vilken blir första storstaden (+ 1 miljon invånare) som bara har avgasfria bilar inne i stan? Tibor artikel?

  • Jan-Erik Sebestyen

    I det här tempo bör alltså Tesla nå 10 miljoner bilar typ 2024 eller 2025, om jag räknar rätt.

    Waldo lyser som en sol i bilden.

    • Axel Svensson

      Ja, med exponentiell tillväxt som de haft i ett decenium eller så så är det däromkring för 10 miljoner tillverkade bilar.

  • Kenneth

    Waldo är inte så svår att hitta. Du borde ha gjort honom mindre.
    För övrigt undrar jag hur länge de kan expandera så här mycket när fler modeller är på väg. Framtiden får utvisa.

  • Snåla Grisen

    Kanske bra med tillfälligt minskad efterfrågan så de hinner skeppa ut fler bilar till sina lager, för att sedan när folk slutar prata om coronaviruset och köper bilar prångla ut dessa snabbt. Kanske kan de även passa på att uppdatera sitt service- och leveransnätverk så att det blir mer pålitligt och effektivt. Utbildningar av medarbetare är också sådant man kan hitta på under lugnare stunder. En och annan kampanj hade inte suttit fel, Teslas bilar är fortfarande relativt dyra, de behöver en modell som kostar 3xx xxx kr

  • Joakim Uppsäll-Sjögren