Tesla har börjat skicka ut mjukvara version 2019.7.11 till sina bilar som låter dem ladda snabbare på företagets egna Supercharger snabbladdare.
Hittills kunde en Tesla Model S eller X komma upp i max 120 kW laddeffekt när den snabbladdade. Med nya mjukvaran klarar bilarna ta emot hela 145 kW när de laddar (till och med nån kW till enligt bilden ovan). Den 20% högre laddeffekten medger snabbare laddtider.
När Supercharger snabbladdarna kom för några år sedan fanns det farhågor att de höga laddeffekten kunde skada batterierna. Statistik sedan dess har visat att det snarare är tvärtom – batterierna håller sig bättre i bilar som snabbladdas ofta än i dem som normalladdas oftast. Vissa gissar att det beror på att snabbladdning sker på kortare tidsperiod med bättre batterikylning än att belasta batterierna i timmar vid normalladdning. Tesla kan ha vågat släppa på mer laddeffekt med hjälp av sådan statistik.
En annan nyhet som är på gång är förvärmning av batterierna innan ankomst till Superchargern. För att kunna ta emot full laddeffekt bör batterierna ha en viss temperatur. Idag sker den temperaturregleringen först när bilen ansluts till snabbladdaren. På vintern till exempel värms då batterierna upp först innan laddningen kan komma igång med full effekt vilket kan ta flera minuter extra. Nya mjukvaran kommer förvärma batterierna redan innan ankomst så laddning med full effekt kan påbörjas så snart du har anslutit laddkabeln. För att få det att fungera är det dock viktigt att du har matat in i navigatorn vart du ska, och att du ska stanna vid Superchargern. Annars vet ju bilen inte.
Samtidigt kommer de första rapporterna från bilar som hade laddat på Teslas nya V3 Superchargers. Dessa kan leverera upp till 250 kW till Tesla Model 3. (Model S och X klarar inte den laddeffekten så de får 145 kW även på V3 Superchargers.)
Bilen anlände med 9% laddnivå kvar i batterierna och fick då omedelbart 250 kW laddeffekt när den pluggades in till Superchargern. Det motsvarar en laddhastighet på 1609 km räckvidd i timmen.
Efter 4 minuter hade batteriet redan laddats till 23%. Bilen fick alltså 8 mil extra räckvidd på 4 minuter. Sedan började laddhastigheten sakta avta för att skydda batterierna. När man snabbladdar kan man inte blåsa på med full effekt hela tiden för batteriernas inre motstånd ökar ju mer laddade de är och därmed ökar värmeutvecklingen.
Efter 12 minuter var batterierna 50% laddade. Tesla Model 3 kan åka 28 mil (WLTP) med den laddningen, längre än avståndet brukar vara mellan Tesla Superchargers. Vid långresor kan man alltså oftast fortsätta sin resa då.
Efter 19 minuter var batterierna 70% laddade och 90% laddnivå nåddes på sammanlagt 35 minuter. Bilen var alltså redo för vidare färd på mindre än en kvart och så gott som fulladdad på en dryg halvtimme.
Det är nästan så man får det stressigt att klara av toabesöket när man har stannat för att ladda bilen på resan.
Bilderna ovan ärför Model 3, finns det någon tester som visar att S eller X kan ladda med 145 kW?
Jag börjar undra om man inte måste ha den kommande CCS-adaptern för att få 145kW…..
Tesla har dessutom höjt effekten för “batterivärmaren” i Model 3. Från 2,5kW till 6kW med en mjukvaruuppdatering. Källa: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b677nd/fw_201983_appears_to_increase_model_3s_battery/
“Hittills kunde en Tesla Model S eller X komma upp i max 120 kW laddeffekt när den snabbladdade. Med nya mjukvaran klarar bilarna ta emot hela 145 kW när de laddar (till och med nån kW till enligt bilden ovan). Den 20% högre laddeffekten medger snabbare laddtider.”
S och X har väl fortfarande inte fått över 120kW på nån laddare? Ökningen gäller väl bara Model 3 än så länge?