Som elbilist blir man ofta förundrad över artiklar biljournalister skriver om elbilar. Hur det ofta staplas elbilsmyt på elbilsmyt men viktiga saker man faktiskt vill få reda på innan ett eventuellt köp utelämnas helt.
Därför vänder vi nu oss till er, Sveriges biljournalister med några enkla önskemål. Tänk på detta nästa gång du skriver om en ny elbil:
Utelämna det där om att “de är så svåra att ladda”. Tro mig: alla som ska köpa en elbil har redan tänkt igenom hur hen kommer ladda den. Kollat upp att det finns laddmöjlighet där bilen ska stå över natten. Och har man det känner man inte igen sig alls i dessa spaltmeter om hur svårt det är att ladda en elbil och hur lång tid det tar – man laddar ju den hemma bekvämt över natten medan man sover. Att slippa åka och tanka är ju en av elbilars största fördelar! OK, vill du kan du ta med en mening typ “se till att du har någonstans du kan ladda bilen över natten”.
Berätta däremot om vad det är för laddare i bilarna. Enfas? Trefas? Hur många ampere? Sånt är superintressant att veta om en elbil, speciellt om man kanske tänker köpa en och vill kolla upp vilken laddbox man bör skaffa. Erbjuds kanske det rent av nån deal på laddbox till bilen? Kan man ställa in hur många ampere bilen drar vid laddning eller brassar den alltid på max? (Med risk för att blåsa säkringar när man laddar borta hos folk i okända vägguttag.)
Berätta om appen!!! Mobilappar underlättar enormt för elbilar. Finns det en app till bilen kan man bekvämt kolla upp när bilen har laddat tillräckligt för vidare färd när man sitter och fikar medan den snabbladdas utanför på långfärd. Man får också reda på om laddningen avbrutits i förtid. Sånt vill man få reda på på en gång – inte när man kommer till bilen och tror att den är fulladdad nu. Och att kunna starta värmen via appen är också jätteskönt så man slipper komma till en iskall bil på vintern. Bara starta värmen med appen en kvart innan och slippa skrapa rutor. Eller saknar bilen appstöd alls? Många vill få reda på det i så fall!
Timers då? Kan man ställa in när bilen ska ladda på natten? Och när värmen ska gå igång på morgonen? Kan man välja hur många procent batterierna ska laddas till eller är det alltid till 100%? Finns det sätesvärme? Rattvärme?
Stryk ordet “räckviddsångest” från din vokabulär. I moderna elbilar med 40, 50 eller ännu fler mils räckvidd har man inget sånt längre. Varje gång du skriver ordet visar du bara att du lever kvar i det förgångna.
Berätta istället om navigatorn. Om man slår in en adress långt borta – visar den var du ska ladda längs vägen för att komma dit? Visar navigatorn var det finns laddstationer? Kan man få reda på hur mycket laddning bilen uppskattar det kommer finnas kvar i batterierna vid ankomst?
Berätta om snabbladdning! Hur många kW max laddeffekt stödjer bilen? Vilken laddstandard: CCS eller CHAdeMO? För visst går det att snabbladda bilen?! Och utelämna det där om att det finns så få laddställen. Med 50 mils räckvidd i elbilen och 10 mil avstånd mellan snabbladdarna blir det bara löjligt – åter igen hör det till det förgångna.
Det räcker om räckvidd. Det tjatas ofta om att elbilar inte kommer lika långt som deras räckvidd på pappret. Bilar med förbränningsmotorer drar också mer än angivet men det anses vara naturligt? Trampar du på gasen med blyfot drar både el- och bensinbilen mer, så är det. Med nya WLTP har det blivit mycket bättre än med gamla NEDC, nu kan man faktiskt uppnå angiven räckvidd bara man kör lite försiktigt snålt – iaf på sommaren. På vintern minskar räckvidden med runt 30% (se om värmepump nedan) men det är inte lika allvarligt längre än då elbilar bara hade 10 mils räckvidd (se: det förgångna, åter igen).
Tekniska detaljer vi vill få höra:
Är batterierna luft- eller vattenkylda? Eller kanske inte kylda alls? (Det är som med förbränningsmotorer: med ordentlig kylning kan man plocka ut mer effekt ur batterierna. Plus att då kan man också ladda snabbare.)
Finns det värmepump som kan värma kupén på vintern? (Kräver mindre el så räckvidden minskar mindre i kylan.)
Är det en “äkta” elbil eller bara en befintlig bilmodell de stoppat batterier och elmotor i? (Bilar designade från grunden att vara elbilar brukar ha bättre innerutrymmen.)
Ett ord: dragkrok. Många vill ha elbil med dragkrok. Inte så mycket för att dra husvagn men för att kunna köra skräp till tippen, sjösätta båten och liknande. Många som köper elbil idag är villaägare. Erbjuds det dragkrok till bilen? Hur många kg får den då dra?
Vi vet att tester av elbilar brukar intressera läsarna och generera många klick, sälja mycket lösnummer. Vi vet att du vill skriva intressanta texter som hjälper många att välja rätt bil i framtiden. Tänker du på ovan punkter nästa gång du skriver om en elbil lovar vi att dina artiklar kommer inte längre hängas ut av elbilister som avskräckande exempel. Vill du veta mer eller utbyta idéer träffar jag dig gärna över en kopp kaffe eller så.
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden – Sveriges största elbilsförening
Hjälp till att sprida budskapet. Skicka gärna den här artikeln till din favoritjournalist.
Håller med om det mesta men kanske inte helt om det där med laddställen. Bor man lite längre norrut och ska på skidsemester i -15C så har bilen definitivt inte 50 mils räckvidd även om WLTP indikerar det. Och 10 mil mellan laddarna kan man också glömma, speciellt om man är ute efter riktiga snabbladdare på 100+ kW. Man ska vara glad om det finns en 50 kW laddare på vägen, och då är det också oftast just en laddare på stationen ifråga.
Ja det finns områden i vårt avlånga land där det är långt både mellan ICA-butiker och snabbladdare. Det betyder inte att det är så i hela landet, vilket alldeles för många artiklar om elbilar försöker påskina. Se tex https://teslaclubsweden.se/hur-man-inte-testar-elbilar/
Kan hålla med om den allmänna kritiken mot biljournalisterna. Men samtidigt vill man inte påskina att allt är perfekt heller. Det är så lite som fattas nu täckningsmässigt. 4-5 stationer till bara. Pengamässigt nästan ingenting i sammanhanget.
Fast skall man vara ärlig så är det långt kvar tills man kan kalla sig “nöjd”. Tom ionity har inget ovanför sundsvall och in i landet. (även om det finns lokala initiativ). Tänk dig 1-2 miljoner elbilar och stoppa dem i dagens laddinfrastruktur, det håller inte. Tror att varje mack som vill överleva (vilket de inte gör ens idag på bensin) behöver ha några snabbladdare)
Jag har inget emot artiklar som beskriver behovet av snabbladdare, att laddinfrastrukturen behöver byggas ut. För det behöver den. I många år framöver.
Eller för den delen som beskriver behovet av laddlösningar för dem som bor i lägenhet.
Men biljournalister måste sluta låtsas om att det inte finns några laddare alls. Ofta läser man “vi var oroliga var vi skulle ladda” medan de kör förbi dussinet snabbladdare när man kollar deras färdväg på kartan.
Att påpeka att det faktiskt finns mer laddinfrastruktur än många artiklar ger sken av betyder inte att laddinfrastrukturen är heltäckande eller tillräcklig.
Precis så är det ju. Jag pratar hela tiden med människor som envist påstår att en elbil inte kan laddas nånstans. Det är en “sanning” som väldigt många fortfarande tror på. Utmed vägarna är snabbladdarna inte synliga och det saknas i princip all form av skyltning. Och vet man inte hur en snabbladdare ser ut känner man nog inte igen den även om man har den framför näsan.
Vanliga människor (dvs de som inte är elbilsnördar) sitter troligen inte heller och kollar dagligen hur laddinfrastrukturen utvecklas. Om då motorjournaliskåren flitigt berättar att det inte finns några laddare så är det ju det folk måste tro.
Det måste förstås byggas i takt med försäljningen av elbilar. Men täckningen är viktig. Journalisterna ska inte kunna klaga på något och man vill heller inte se en vi och dom debatt mellan landsbygd, stad. Inland vs kust.
Absolut finns problem för Glesbygdsbor. Och kommer finnas en lång tid. Men det jag hatar är att det ofta är enda argumenten emot elbilar. Men de flesta bor inte i glesbygd, vilket gör att bilen fortfarande fungerar för väldigt många.
Jag förstår att det är frsutrerande, lite som när jag bodde i lägenheten och inte hade möjlighet till laddning. Men inte skrev jag negativa kommentarer till varenda elbilsartikel för det.
Precis byt ut dom hela bunten. Gamla ICE kramare som tycker allt var bättre förr, ge plats för nya yngre förmågor eller äldre som Jay.
Kanon bra artikel 🙂
Tack! Du får väldigt gärna publicera den här artikeln på engelska med om du har tid.
Bra idé! Kanske nästa vecka.
Engelsk översättning mailad till Tibor. (Japp, det blev mitt fredagkvällsnöje.)
Elbilar kräver kärnkraft….
Tekniska specifikationer utelämnas tyvärr allt för ofta oavsett om det handlar om elbilar eller konventionella bilar.
Enligt mig grundläggande data så som markfrigång, vilka hjul som är drivna och om det är fyrhjulsdrift; vilken typ av system rör det sig om, är ofta alldeles för svårt att hitta! Det är sällan man hittar det ens på tillverkarnas egna sidor utan att behöva djupdyka i PDF-dokument med specifikationer…
Tyvärr har ju journalisterna fortfarande ganska ofta rätt i dessa elbilsfrågor. Där jag bor i stan finns inga laddstationer i närheten så långt ögat kan nå och ska man inte kunna ha elbil för att man inte bor i hus. Lånade också en bekants elbil och det tog tid att ladda upp den igen när jag skulle hem där man måste planera all körning noga och så lätt var det inte heller när allt ska passa vid denna laddning beroende på bil. Nä, pratas så mycket om hur bra det är men verkligheten för det stora flertalet berättar något helt annat vid dags datum, tyvärr. Skulle också vilja se hur det ska fungera i dagsläget om alla börjar köra elbil när samhället redan vissa dagar får stänga ned strömöeveranserna pga att man inte har kapacitet att leverera ström som det redan är. Som sagt, många frågor att lösa innan man kan påstå att elbilar är toppen.