Model 3 Short Range Batteripack

PatentBatteryModule

Standard Range versionen av Tesla Model 3 har ett enklare batteripack än Long Range och Premium versionerna. Elon Musk berättade om den på Q3 aktieägarmötet:

“We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and we will be introducing that around the end of this year – probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range.”

Länge har det spekulerats i hur Tesla kunde få batteripacket både lättare, bättre och billigare? Det är ju tre önskningar i en, det går ju inte. Teslas batteripack är redan väldigt optimiserade.

Nu avslöjas att lösningen kommer via ett samarbete med elbiltillverkaren Nissan. Tesla använder deras patenterade NO-cooling lösning som ger en betydligt enklare och billigare batteripack än Teslas gamla.

Batteripacken i både Tesla Model S, X och Long Range versionen av Model 3 innehåller kylslingor, slangar det cirkulerar kylvätska i, som ska kyla (och på vintern värma) batterierna. Metoden ger effektiv kontroll av batteritemperaturen men är väldigt kostnadskrävande och komplext att implementera.

Nissan har en annorlunda lösning i sina Leaf elbilar: deras batterier är helt enkelt inte kylda. Alls. Det är denna “no cooling at all” teknologi som Tesla nu efterapat. De har helt enkelt plockat bort kylslangarna från batteripacket.

Men blir det inte problem med okylda batterier, undrar du nu kanske? Jo, visst fanken blir det det. Både sämre laddhastighet, speciellt vid långfärder, och sämre livslängd på batterierna. Men det är väl ändå ingen som vill åka någon längre sträcka med en bil med Short Range batteripack? Det ingår ju liksom i namnet! Och att en bil för $35,000 har kortare livslängd än nästan dubbelt så dyra Long Range modellen är ju också lätt att förstå.

Men hur ska det gå när man försöker ladda bilen på en Tesla Supercharger? Med idag 130, i framtiden hela 250 kW laddeffekt? Blir inte batterierna väldigt varma då?

Jo det kan du hoppa upp och sätta dig på. Eller, gör inte det. För batterierna kommer bli glödheta när de laddas med så hög effekt, ja faktiskt så varma att man bränner fötter och rumpa när man sitter ovanpå batteripacket som ju är i golvet.  Därför kommer bilarna vara låsta under laddning, inga människor får befinna sig i den glödheta kupén under tiden. Förutom i Finland som har fått specialtillstånd att låsa upp bilarna om kunden köper tilläggspaketet Sauna-paaketti för €5500.

Nedan videofilm som Elon Musk la ut på twitter visar en simulerad test av det okylda batteripacket när det snabbladdas med 250 kW:

Bilarna med de nya batteripacken börjar levereras idag den första april och intresserade läsare kan läsa mer om dem på denna länk 🙂

 


Våra aprilskämt från tidigare år:

Tesla Model 3 byter namn

Nissan Model 3

Autonomous driving early beta

Tagged . Bookmark the permalink.