När branschorganisationen BilSweden brukar lista bäst säljande bilmodeller brukar det vara ungefär samma topplaceringar varje månad. Men i senaste statistiken för mars månad har en ny stjärna tänts på Sveriges bilhimmel: Tesla Model 3 störtade från ingenstans rakt in på femteplats i försäljningsligan!
Tesla Model 3 var femte mest levererade bilmodellen i Sverige i mars.
Nybilsregistreringar | mars 2019 | |
---|---|---|
1 | VOLVO S/V60 | 2031 |
2 | VOLVO S/V90 | 1162 |
3 | VOLVO XC60 | 1035 |
4 | VW GOLF | 1026 |
5 | TESLA MODEL 3 | 1005 |
6 | VW TIGUAN | 805 |
7 | KIA NIRO | 713 |
8 | MITSUBISHI OUTLANDER | 675 |
9 | VW PASSAT | 614 |
10 | MERCEDES E−KLASS | 576 |
Volvo är fortfarande både etta, och tvåa, och trea i Volvolandet Sverige. Men med 1005 levererade bilar i mars månad kom Tesla Model 3 inte så långt efter. Det levererades bara 30 stycken fler Volvo XC60 förra månaden än Tesla Model 3.
Det levererades nästan dubbelt så många Tesla Model 3 (1005) som Skoda Octavia (515) – och nästa tre gånger så många som BMW 3-serien (360).
Kia Ceed (470), Audi A6 (476), Nissan Qashqai (317), VW Polo (367) är alla “volymbilar”, som man tänker brukar säljas i stora volymer – men Tesla levererade två-tre gånger så många Model 3 än dem förra månaden.
Model 3 är den första elbilen någonsin som har tagit sig till topp tio bland sålda bilmodeller i Sverige. Tittar vi på elbilar levererades det över tre gånger så många Tesla Model 3 (1005) som tvåan Kia e-Niro (296). Det levererades exakt lika många Tesla Model 3 som alla andra elbilar av alla andra biltillverkare – tillsammans! Audi, BMW, Hyundai, Jaguar, Kia, Nissan, Renault och VW levererade sammanlagt 1005 elbilar tillsammans under mars månad.
Vi har sett liknande utveckling i USA, att Tesla ensamt säljer lika många elbilar som alla andra aktörer tillsammans. En viktig detalj att tänka på när man pratar om “konkurrenter” till Tesla. Utvecklingen är nu liknande över hela Europa. Och Kina. I land efter land har Tesla Model 3 tagit in sig till topplistorna. Inte topplistorna för elbilar, utan topplistorna för bilar.
Elbilsrevolutionen i Europa – då elbilar på allvar tar över börjar nu. Historiker kommer peka tillbaka på mars 2019 och säga “då började det”.
Tesla levererade Model 3 från endast tre olika leveransplatser i Sverige: i Stockholm, Göteborg och Malmö. Andra biltillverkare har hundratals återförsäljare runt om i landet för att sälja en bråkdel så många bilar. Vissa dagar levererade Tesla över 50 bilar på samma dag.
Stora frågan är vad som ska hända nu? Var detta en engångsföreteelse? Tusen sektmedlemmar som skulle få sina heliga objekt att tillbedja? Är det allt det blev av Teslas hundratusentals förbeställda bilar?
Vi på Tesla Club Sweden har fortfarande medlemmar som inte har fått sina bilar än. Vi har även sett inlägg från folk som beställde sina bilar först nu när man kunde testköra Model 3 hos Tesla. Beställer du en Model 3 idag får du leverans i maj.
Så hur kommer april och maj siffrorna se ut? Och resten av året? Kommer Tesla Model 3 försäljningen dala mot noll igen?
Innan vi tittar framåt ska vi skärskåda mars-siffran först. BilSwedens siffror är egentligen inte från första till sista dagen varje månad utan brytpunkten är några dagar innan månadsskiftet. De sista dagarna i mars är egentligen inte med i “mars”-siffran. Tesla började månaden långsamt: den allra första svenska Model 3 levererades till kund den 28:e februari och de första dagarna i mars gick leveranserna i snigelfart. Sedan ökade takten markant. Ruschen de allra sista dagarna i mars är inte med i BilSwedens siffror. Tesla levererade nog egentligen fler än de 1005 bilar som redovisades. Enligt car.info finns det över 1400 Tesla Model 3 i Sverige nu. Men för att jämföra äpplen med äpplen tog vi strikt enbart BilSwedens siffror i våra jämförelser ovan.
Därför tror vi att även April månad kommer visa väldigt fina siffror för Tesla Model 3. Den kommer stanna kvar i toppligan i försäljningsstatistiken. Orosmolnet på himlen är nog inte så mycket den svenska efterfrågan – utan introduktionen av Standard Range Tesla Model 3 i USA. Tesla tillverkar bilar både till export och för den inhemska marknaden i samma fabrik, på samma monteringslina. Sedan början av februari tillverkar fabriken i Fremont mellan 6-8000 bilar i veckan. Skickas de flesta av dem till Europa oroar sig amerikanska skribenter över minskad försäljning i USA – levererar de mest till USA blir det tvärtom. Med inhemska suget efter nya Standard Range versionen kan Tesla bli tvungen minska leveranserna till utlandet med längre väntetider som följd.
Svenska leveransvolymen på 1005 bilar tillverkade Tesla på ungefär en dag. En dags produktion räckte till för att komma på femteplats i Sverige. Med fler kunder som fortfarande väntar på sina bilar, fler kunder som har beställt Model 3 nu när den kan testköras i Sverige, och i framtiden ännu fler kunder som kommer beställa Standard Range modellen när den blir tillgänglig även i vårt land är Tesla Model 3 här för att stanna.
“Tesla Model 3 här för att stanna”. Nej det kan man inte säga, den är här för att köras.
Grejen för tesla nu är att kunna leverera $35000 bilen till alla som beställt i USA innan $3750 rabatten halveras den 1:Juli. Så jag tror att det kanske blir leveranstider i övriga europa (beroende på hur många som beställt i USA), men efter 1:a juli är det nog inga problem. Då är det nog dags för dragkrok också och då rasslar det nog till ännu mer i norge och sverige.
Stanna, som i att modellen fortsätter vara ett viktigt fenomen i landet, och att de enskilda bilarna står still och eller inte används är inte samma sak.
🙂
Jag tror att Micks försökte sämta, hehe.
Jag var lite orolig för hur många bilar som hann hit och fick vänta på att få inregistreras i krånglet med godkännandet, som kan ha gjort att siffran för Mars kanske ser lite bättre ut än den borde. Någon som vet hur många det rör sig om, och eller hur leveranstakten förändrats under mars mer i detalj? Det handlar ju inte bara om överlämnandet till kund, det gäller ju att få hit bilarna till Sverige också.
Nåväl, en fantastiskt nyhet, och leveranserna lär öka, om kanske inte 100% konsekvent så lär den generella trenden vara ökande leveranser av model 3, eventuellt med en temporär nedgång i samband med leveransstart av model Y.
Vänta bara tills $35k varianten släpps.
Den nuvarande konfigurationen är fortfarande en mycket dyr bil som många inte har råd med.
När jag har kollat med de som beställt och ska beställa så verkar ungefär hälften gå för Long Range och hälften för standard. Man ska inte underskatta vikten folk ser av att få lång räckvidd. En standard kostar 35k i USA och en Long rwd kostar 44,5k. Rakt översatt till svenska priser:
LR rwd = 538 000 kr efter premie
SR = 425 000 kr efter premie
Jag tror att det är förvånansvärt många som kommer att välja lr med de priserna. Du får 17 mil mer räckvidd och premiuminteriör för 103k.
Finns det någon källa att brytpunkten faktiskt är ett par dagar innan månadsskiftet? (Hittar inget på Bilswedens sida efter en snabb koll)
Jag hämtade min 3a sent i söndags den 31a så då är jag inte med i statistiken, men då stod fortfarande ca 400 bilar på parkeringen för utleverans i Trosta så om Göteborg och Malmö också har bilar så lär dom kunna fortsätta leverera en hyfsad april även utan tilldelning från Kalifornien.
Tesla brukar väl inte skicka båtleveranser sista månaden i sina finansiella kvartal, så mest intressant blir genomsnittet per år eller halvår. Kommer nog placera sig hysat bra även på de listorna.
Ovan artikel innehåller ett grovt fel.
Rättelse kommer i morgon.
🙂
Misstänker att det är något positivt eftersom du väntar med rättelsen…? 😉
Spännande!
Gissar på att det är att man inte tagit hänsyn till bilens pris och att man om man räknar med det så ät Tesla model 3 en mest omsatta bilen i Sverige! Ska just skriva ett sånt inlägg på Facebook iaf 🙂
Något jag tror kommer göra extremt mycket är de 1000 bilar som nu kommit ut. När kollegor till nån som köpt en får möjlighet att provköra så kommer det att skapa ringar på vattnet. Om några månader rullar tusentals reklampelare på vägarna och fler och fler kommer att köpa!
Synd att de inte lyckades leverera 31 bilar till. Kan man se hur många som är S-modellen av volvos S/V90/60? Jag misstänker att Model 3 var den bäst säljande sedanen.
Jag svarar mig själv, enligt car.info så finns det 132st S90 År 2019 i Sverige och 97st S60, alltså är säkert varannan såld sedan en Model 3!