Igår presenterade vi nyheten att enligt branschorganisationen BilSweden var Tesla Model 3 på femteplats i topplistan över nybilsregistreringar i Sverige under mars månad. En helt enastående bedrift, en elbil som sköt upp från ingenstans rakt in på femte plats.
Redan då kände vi dock att de siffrorna inte gav hela sanningen.
Problemet är att BilSweden redovisar inte hela kalendermånader utan brytpunkten går några dagar innan månadsskiftet. Därför kom det med i Teslas månadssiffror några dagar i slutet av februari (när leveranserna var nära noll) – däremot saknades det de sista dagarna i mars (då Tesla levererade för brinnande livet i en slutspurt innan kvartalsresultatet).
Nu har vi fått nya siffror från sajten car.info som hämtar sin data direkt från Transportstyrelsens fordonsregister. De får följande topplista över nybilsleveranser under kalendermånaden 1-31 mars:
Nybilsregistreringar | mars 2019 | |
---|---|---|
1 | VOLVO V60 | 2024 |
2 | TESLA MODEL 3 | 1142 |
3 | VOLVO V90 | 1036 |
4 | VW GOLF | 1014 |
5 | VOLVO XC60 | 1005 |
Den där slutspurten de sista dagarna i mars får Tesla att hoppa upp tre placeringar. De andra biltillverkarna hade ingen liknande spurt. Svenskarnas absoluta favorit Volvo V60 kan Model 3 inte rå på men V90, XC60 och Volkswagen Golf får se sig omsprungna på mållinjen.
Ovan siffror är alltså nyregistrerade bilar levererade till kund 1-31 mars. Förregistrerade bilar ingår ej. Den 1 April hade Tesla 316 förregistrerade Model 3, dvs bilar som ska levereras till kund de närmsta dagarna. Sajten håller dessutom isär Volvo S60 och V60, S90 och V90 som BilSweden av någon anledning räknar ihop. Det levererades 105 stycken Volvo S90 under mars månad så även om vi räknar ihop S och V90 på BilSwedens vis kom de bara upp till 1141 stycken… en bil mindre än Tesla Model 3 så ordningen i topplistan ändras ändå inte.
Mycket kan bevisas med statistik. Det finns till och med ett ordspråk “det finns lögn, förbannad lögn, och statistik” – men två saker kan vi lära oss av ovan nyhet:
Gamla sätt att räkna blir fel när en nykomling har exponentiell tillväxt. Förut, med tillverkare som lunkade på i ungefär samma leveranstakt spelade det ingen större roll ifall månadssiffror verkligen var exakta månader eller med några dagars förskjutning. Men med en ny spelare på plan som ökar sin leveranstakt från 8 levererade Model 3 i Februari till 1142 i mars (en nätt liten ökning på 14 175%) spelar varje dag stor roll.
Men den mest intressanta och kanske ännu mer glädjande informationen är de 316 förregistrerade Model 3 som visar att leveranstakten fortfarande är hög. Hundratals bilar ska fortfarande ut till kunder de närmsta dagarna, veckorna. Det bådar gott innan april månads siffror.
Samtidigt nås vi av nyheten från Nederländerna att Tesla Model 3 var den mest sålda bilmodellen i landet i mars, med hela 5.6% av landets bilförsäljning.
Norrmännen ska dock alltid vara värst. I Norge var mer än hälften, hela 58% av alla nyregistrerade bilar i mars elbilar. Tesla Model 3 ensam stod för häpnadsväckande 29% av alla billeveranser under månaden! Ja du läste rätt: var tredje bil levererad i Norge förra månaden var en Tesla Model 3. Tvåan Volkswagen Golf kom långt-långt efter: av totalt 18,375 nyregistrerade bilar var 5,315 en Tesla Model 3 och 979 VW Golf (varav många var eldrivna versionen dessutom).
Elbilsrevolutionen har börjat. Elbilarna har börjat ta över på allvar nu. Och Tesla Model 3 leder vägen.
wow
I sanning imponerande. Samtidigt måste jag ändå säga att jag inte ser något fel i att man samredovisar Volvo S/V60 och S/V90. Det är ju långtifrån de enda bilmodeller där man gör det, utan det gör Volkswagen med Passat och Golf, Skoda med Superb och Octavia, BMW med 3- och 5-serien, Audi med A4 och A6, mfl.
Enda skillnaden är att Volvo råkat ge sina sedan- och kombiversioner olika bokstäver i namnet, men om jämförelsen med övriga märken ska bli rätt kan jag inte se att man kan göra på något annat sätt.
Det är i så fall alla som gör fel, om man nu ska redovisa modeller. Annars får man ju redovisa märken. Är det inte jämförbart behöver man ju inte jämföra. Så hädanefter borde S/X samredovisas eftersom de delar bottenplatta, och 3/Y redovisas ihop.
Klart att V/S är samma bil när det gäller Volvo. Ska vi tala bottenplatta så vinner VW då de kan ta alla Audi/Seat/Skoda/Volkswagen på samma rad i så fall.
Varför är det så klart? Det är ju två helt olika kundkategorier för dessa modeller. Vad avser man bevisa med statistiken kan man ju fråga sig. Är det att visa vilken typ av bil som är populärast eller vem som säljer mest fordon? om det senare är målet borde man redovisa märken. Om det första är målet borde man redovisa modeller inkl typ. Rimligen bör det också vara konsekvent dvs v60/s60 i en klump i så fall.
Jag förstår inte varför Volvo ska ha oturen att bli uppdelade när ingen annan blir det.
Ta Golf, 3-serie, C-klass, Passat, A4… Alla finns med kombialternativ, men eftersom de inte ger modellen ett annat namn så slipper de uppdelning. Givetvis är S60 och V60 samma bilmodell, men i olika utförande. Vill du kunna räkna med Model Y så måste Volvo även få räkna med XC60 i så fall..
VW, BMW mfl tyckte att kombiversionen av en bil är just bara en version av en bil.
Volvo tyckte att S och V modellerna är så pass olika att de ska få olika modellbeteckningar.
Tesla tyckte också att S och X modellerna är så pass olika att de ska få olika modellbeteckningar.
Det är alltså upp till biltillverkaren att bestämma sig för ifall två bilar är olika versioner eller olika modeller.
Observera dock att även om vi räknar ihop Volvo S och V modeller ändrar det inte ordningen på topplistan.
När en presumtiv köpare står i Volvo-hallen och tittar på en V60, ställer frågan: “-Finns denna som sedan?”, säljaren: “-Nope, tyvärr.”. 🙂
“Finns denna som elbil?” 😉
Vi är överens. Min kritik riktar sig snarare mot BilSweden som inte lägger tillräcklig möda på att få ett jämförbart index. Det blir ju svårt för mindre tillverkare då som inte har flera varianter på samma serie att visa hur populära (eller inte) deras modeller är.
“Svenskarnas absoluta favorit Volvo V60 kan Model 3 inte rå på” än…
Model Y behövs för detta. Men då blir det nog kross.
Du tror inte att det räcker med Model 3 för 35000 dollar?
S/V60 hade knappt 7% av marknaden i mars enligt bilsweden. Model 3 kan nog ta en procentenhet eller så av S/V60, och sälja bättre än S/V60 här, bara GF3 täcker efterfrågan i Kina så inte för mycket av exporten från USA går det. Alltså, någon gång kring årsskiftet, ta eller ge några månader. Det då med basmodellen, och dragkrok, då blir nog model 3 bäst säljande modell i Sverige, tills model Y tar den platsen.
Det blir lite filosofiskt huruvida man ska räkna ihop S/V, och varför inte XC? med samma nummer som en och samma modell eller inte. Jag ser inga problem med att räkna ihop dom. Hamnar model 3 på tredjeplats då om man räknar ihop data från 1-31 mars, och volvos sedan- och kombi-varianter av samma modell som en modell? Andra, tredje, fjärde eller femte mest sålda bil i Sverige under mars månad, inte särskilt viktigt vilket kan jag anse, oavsett vilket är det fantastiskt, men på inget sätt en slutpunkt för händelseutvecklingen. Om det står mellan att vara andra eller tredje (eller fjärde?) plats beroende på hur man räknar så kvittar det väl fullständigt, eller?
Saken är ju den att det mesta pekar på att Tesla kommer ta första platsen, eller första och andra om man räknar 3 och Y som separata modeller, vi får vara glada om Volvo överlever som betydande biltillverkare alls, och inte bara blir ett marginellt kuttersmycke-märke åt Geely, med måttligt mer än en post-box i Sverige.
Det verkar svårt att få in att Tesla har 60% OCH ÖKANDE ANDEL av hela världens produktion av li-jon-batterier, i särklass lägst kända kostnad, högst energidensitet på marknaden, och laddnätverk som saknar motsvarighet. Det är ju inte så att Musk/Tesla hade en väldig tur i början som gav ett försprång som nu krymper, deras redan gigantiska övertag på en rad områden ökar, och det snabbt.
Jättekul att model 3 kom upp bland topp 5 i Sverige i mars, men det är ju fortfarande bara en liten försmak.
Panasonic/Tesla har inte 60% av världens produktion av batterier utan snarare 25-30%. De har 28-35gwh i Giga 1 och 8gwh från Japan. Världen totalt har runt 150gwh för tillfället.
Men ser man till produktion av färdiga batteripack till elbilar så har Tesla antagligen mer än 50% av världens produktion och det var det som Elon nämnde vid presentationen av Y.
Tesla har inte högst energidensitet eller överlägsen kemi jämfört med andra men de har lägst produktionskostnad. CATL är däremot inte långt efter när de gäller produktionskapacitet och kostnad. Tesla sitter just nu och förhandlar med CATL om att få köpa deras battericeller till Giga 3 i Shanghai. Det är bra för det lägger beslag på en ännu större del av världens produktion senare under 2019.
Hur var det nu med dom europeiska biltillverkarna som senast ifjol (tror jag det var) klagade på att EU s krav var orimliga. Kanske EU skulle hånfullt säga åt dom att det är ingen brådska, fortsätt som vanligt.
Underbart!
Det är såklart jättekul detta, jag kör själv Model 3 och är supernöjd. Men man får inte glömma att det uppdämda suget för Model 3 har varit ganska extremt, ska bli intressant att så hur det står sig över hela året.
Öppna upp M3 SR och SR+ så kan Volvo se sig accelerad förbi av M3 hur lätt som helst!
Bilswedens statistik gäller tydligen för 1:a mars till 29:e mars. Alltså den sista fredagen för månaden, man räknar inte med helgen.