Nya Superchargers

SuperchargersNorden_202001

Tesla har uppdaterat sina Supercharger-kartor och markerat var de tänker bygga nya snabbladdar-stationer. Tesla har idag 37 Supercharger stationer med närmare 400 snabbladdare runt om i Sverige. De två senaste tillskotten var Supercharger-stationerna i Hudiksvall och Sveg som öppnade i slutet av förra året. Tesla planerar enligt egen utsago bygga ytterligare 11 stationer i Sverige. Exakt plats och tidpunkt kan variera men följande ställen är markerade på Teslas Supercharger karta som “target opening in 2020″:

Abisko – nära norska gränsen kommer den nog främst hjälpa norska turister men blir när den blir färdig Sveriges nordligaste Supercharger – och nordligaste snabbladdare öht.

Storlien – även den nära gränsen men kommer nog även hjälpa många svenska skidåkare ladda i fjällen. Tesla har dock lockat med den stationen ända sedan 2018 – dags att göra slag i saken!

Djurås – kommer hjälpa dem som åker längst E16.

Kristinehamn – kommer avlasta befintliga stationerna i Karlstad och Grums i närheten längs E18, mittemellan Oslo och Stockholm. Skulle kanske kunna bli Sveriges första V3 station?

Strängnäs – kommer göra att man kan mer fritt välja om man vill åka E18 norr om eller E20 söder om Mälaren.

Mariestad – avståndet mellan Supercharger stationerna i Arboga och Jung längs E20 är i längsta laget idag, Mariestad kommer bli ett välkommet tillskott.

Vetlanda – äntligen en Supercharger mitt i den vita fläcken Småland utgör på alla laddkartor.

Kungsbacka/Varberg – alldeles i närheten av Falkenberg, längs E6 är den också en potentiell kandidat för Sveriges första V3 Supercharger.

Ronneby – äntligen en officiell Tesla Supercharger i närheten av Sveriges enda privata i Karlskrona.

Skurup – även den Superchargern dök upp på Teslas karta redan 2018 men har fortfarande inte blivit verklighet. Stationen är markerad i Skurup på kartan, men vi undrar om inte Sturup flygplats i närheten skulle vara ett bättre val? Skurup ligger bortom flygplatsen från Malmö sett och skulle bli en omväg.

Det är dessa tio platser som är markerade på kartan. Tesla sa dock citat “det finns planer på att bygga 11 snabbladdningsstationer i Sverige” när vi kontaktade dem. Mystiken tätnar? Nej snarare är det så att Tesla håller konstant på att utöka sitt laddnätverk. Dessa stationer blir inte de sista som byggs. Sedan kartan las upp på hemsidan med tio gråa pluppar i Sverige har Teslas Supercharger-team fortsatt sitt arbete med att planera utbyggnaden av ännu fler.

Ovan karta visar även våra grannländer, enbart för att vi avundsjukt ska kunna titta på allra nordligaste Norge, som kommer få ett tätare Supercharger nätverk än vad Sverige norr om Gävle har.

I Södra Europa är det kanske Italien som bör nämnas, Tesla verkar vilja fördubbla antal Supercharger stationer i det landet i år. Och både Nice, Monaco och Mallorca ska få egna Superchargers.

Vi är laddade(!) och ser fram emot fler Superchargers med spänning(!)

 


Supercharger Rally

Nej, ingen tävling (den här gången) utan Teslas “road show” som ska besöka flera ställen i Sverige och visa upp bilarna. Tesla kommer anordna provkörningsevent i Puoltikasvaara, Töre, Umeå, Hudiksvall, Gävle, Norrköping, Kalmar, Markaryd, Kristianstad, mfl ställen i vårt avlånga land. Kolla på Teslas hemsida om och när de anordnar event i närheten av dig! (Klicka här för listan.)

Bookmark the permalink.
  • Stefan Larsson

    Noterar att den i Sveg saknas på kartan ovan. Finns ju varken som grå eller röd.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Skarpt öga! Men det är nog inte den som är nr 11 för i mejlet jag fick från Tesla räknar de upp Hudiksvall och Sveg som senast öppnade och skriver att de tänker öppna ytterligare 11…

      Men Superchargern i Sveg gör att gränsen för “ordentlig täckning” faktiskt flyttas upp från Gävle till Örnsköldsvik/Östersund trakten i Sverige. Därmed är inte enbart södra Sverige utan halva Sverige ordentligt täckt av Tesla Supercharges och norra halvan “ganska bra” täckt – mycket mer än andra laddoperatörer iaf. Skulle behövas en Supercharger i Dorotea-trakten också.

      • Stefan Larsson

        Jag tänkte inte på att Sveg skulle vara Nr 11, jag tyckte bara det var märkligt att den inte finns på kartan eftersom den ju finns i verkligheten.

        Och det stämmer att i Hoting-Dorotea någonstans skulle det inte skada med en till.

        Laddaren i Abisko kommer förresten säkert inte bara att glädja norska Teslaförare utan även de svenskar som vill ta bil till Abisko, Björkliden och Riksgränsen. Själv åker jag vanligen tåg men det finns ju många som bor avsevärt närmare och gärna tar bilen.

        • Rasmus Beigler

          Den i Sveg syns ju inte i bilen ännu heller. :-(

          • PANAMAN

            Ggh

  • Björn
  • Chell

    Och hur är det med Ytterhogdal?

  • Adrian B

    Skurup är mycket bättre än Sturup eftersom Skurup ligger längst den hårt trafikerade E65an. De som pendlar mellan Malmö Ystad Simrishamn och även Bornholm trafik kommer dra nytta av en SuC i Skurup.

  • Snåla Grisen

    Märkligt att Växjö inte fick en. Man kommer ju att bygga en ionity-station i Karlskrona vid Cirkle-K precis vid E22an så den borde räcka till det mesta. gissar att den i Ronneby kommer att ligga vid Viggen-området.

    Vi har ca 12 mil till Växjö från Karlshamn, tur och retur blir det 24 mil vilket är för mycket för de flesta elbilar på vintern. vi åker här ganska ofta pga släkt och vänner (som bor i lägenhet utan laddmöjlighet) och hittills har det bara varit tesla som klarat denna rundtur utan att ladda.

  • Alexander Heppe H

    Tittar man på Särna/Idre så är detta område mitt i en STOR vit fläck på kartan. I Särna svänger många sedan norrut, så detta är ett lämpligt ställe att placera nästa omgång Superchargers på.

  • Tord Pettersson

    Gotland är en vit fläck på kartan, vi behöver verkligen en super charger till sommarens turistinvasion

    • Rasmus Beigler

      Jag tror det är viktigare att det finns gott om destinationsladdare. Det är få dagsresor på Gotland som inte avklaras på en laddning.

      Lite of topic, men givet avstånden och att relativt stor andel av Gotlänningarna bor i hus är ju elbil som klippt och skuret för Gotland.

  • Johnny Rosenberg

    Undrar om Gotland någonsin kommer att få någon. Var där med en Tesla sommaren 2018 och det hade underlättat lite med en supercharger på något strategiskt ställe. Det gick ju bra ändå, man fick planera lite mer bara och undvika Vattenfalls laddare som tog betalt per minut…
    Bästa stället jag hittade var nog ICA Maxi i Visby, som var gratis. Inte speciellt snabb, men ändå en av de snabbaste jag hittade på ön.