Tesla har uppdaterat sina Supercharger-kartor och markerat var de tänker bygga nya snabbladdar-stationer.
Tesla planerar bygga nya Superchargers i:
Töre – placerad på E4 mittemellan Luleå och Haparanda kommer den Superchargern bli Sveriges nordligaste och användas vid resor till Finland eller Gällivare/Kiruna. Bygget av den stationen har tyvärr dragit ut på tiden – enligt Teslas tidigare planer skulle den ha byggts redan i fjol. Nu hoppas de på invigning senare i år.
Storuman – strategiskt placerad i närheten av där E12 och E45 korsar varandra. Planeras invigas först nästa år, 2019.
Storlien – vid norska gränsen kommer den hjälpa både norrmän och svenskar på väg till skidsemestern. Hoppas Tesla hinner inviga den innan vintern i år.
Sveg – placerad på E45 mellan Superchargrarna i Mora och Krokom möjliggör den resor mellan dem men blir även välkommen av dem som vill åka skidor i Lofsdalen, Vemdalen, Ramundberget mfl. Även den skulle egentligen ha invigts redan i fjol enligt Teslas tidigare planer men har flyttats fram i tid, nu med målet att invigas i år.
Hudiksvall – mittemellan Gävle och Sundsvall kommer den avlasta Superchargrarna där. Kommer först 2019.
Torsby – precis innan norska gränsen på E16 möjliggör den dels en alternativ väg mot mellersta Norge dels möjliggör den resor längs E45 mellan Superchargrarna i Karlstad och Mora. Även den en eftersläntrare från i fjol.
Enköping – ännu en Supercharger strax utanför Stockholm som de i Uppsala och Tystberga. Arbetet har redan påbörjats, se nedan.
Grums – bara två mil från Superchargern i Karlstad kommer den avlasta den.
Norrköping – mittemellan Superchargrarna i Tystberga, Ödeshög och Edsbruk.
Kungälv – strax norr om Göteborg kommer den hjälpa besökare norrifrån att ladda sina bilar innan de kör in i eller igenom staden.
Markaryd – längs med E4 mittemellan Superchargrarna i Lagan och Löddeköpinge.
Skurup – markerad i Skurup, men vi undrar om inte Sturup flygplats i närheten skulle vara ett bättre val? Skurup ligger bortom flygplatsen från Malmö sett och skulle bli en omväg.
Det är glädjande att Tesla fortsätter bygga på sitt Supercharger nätverk! Dagens 24 stationer runt om i Sverige ska med 12 nya utökas till sammanlagt 36 stationer. Det är en ökning på 50%!
Några av dessa Superchargers har redan börjats byggas, som den i Enköping till exempel. Den verkar bli Sveriges största Superchargerstation – vår medlem HerrNilsson räknade till 16 stolpfundament som ska grävas ner.
TCS ett år sedan: Nya Superchargers!
Jämför årets utbyggnadsplaner med fjolårets!
Enköping riskera att förlora sin status som Sveriges största redan innan den är klar då det blir 20 stall i Fullerö inom kort….
Medan de andra fortfarande bara sätter upp en snabbladdare per plats.
Hört rykten om att Enköping kommer få 24 laddstolpar. Men som sagt, bara rykten….
Vart har Gällivare och Strängnäs tagit vägen? Ludvika/Borlänge eller Falun vore för övrigt bra, många kör norrut från Stockholm och skulle må bra utav någon Supercharger mitt i Dalarna. Det vore även bra med en station i Dorotea. 29 mil mellan Krokom och Storuman är på gränsen på vintern. Arvidsjaur eller Jokkmok vore också bra tillsammans med Gällivare. Lite tomt runt Vetlanda/växjö med. Men det kommer nog.
Det är märkligt varför det inte finns någon laddare i t.ex. Vetlanda. Hela inre Småland är en tom fläck. Antar de vill man ska köra via Kalmar och ladda om man t.ex. kör Karlskrona – Nässjö. Det blir tajt att nå Kalmar på tillbakavägen, och känns märkligt att stanna i Kalmar efter bara 8 mil och ladda.
Supercharger-nätet kommer aldrig bli perfekt, men en laddare i mitten av Småland hade gjort mycket för oss här nere.
Måste ändå säga att jag är besviken på super charger nätverket i Sverige. Först invigdes massor av stationer när det bara fanns typ 200 teslor i hela Sverige. Sen tog det jämförelsevis stopp. För flera år sedan planerades laddare i Gällivare och Kiruna, de är som bortblåsta nu. Jag är övertygad om att tesla skulle sälja mycket fler bilar i Sverige om de kunde informera om att man kan åka var som helst i hela Sverige med SuC nätverket. Flytta de planerade laddarna utanför Malmö, Helsingborg och Kalmar till Jokkmokk, Kiruna och kanske Abisko så skulle man åtminstone med en 100D eller model 3 long range kunna ta sig genom hela Sverige.