I helgen hölls Elbilsrallyt mellan Helsingborg och Varberg. Starten gick fredag morgon från Scandicterminalen i Helsingborg hamn. I förgrunden syns vår medlem khavusr Tesla och Tesla Club Sweden Sektion Syds klubbflagga. I bakgrunden de fyra snabbladdare som Clever invigde samma morgon. Flera av de tävlande passade på ladda sina bilar där inför starten.
Innan starten gick vi dock ombord på färjan Tyco Brahe som är en väldigt speciell färja. Den är nämligen batteridriven! Redan vid avfärd från hamn märktes avsaknaden av den där karakteristiska knappt kännbara vibrationen från dieselmotorerna. Istället gled fartyget tyst och graciöst ifrån hamnen. Som VIP gäster fick vi besöka bryggan och kaptenen.
Lägg märke till stora batteristapeln på skärmen ovanför kaptenens huvud! Batterierna räcker med råge när färjan trafikerar de fem kilometrarna mellan Helsingborg och Helsingör. Endast i undantagsfall behövs dieselmotorerna startas, som fortfarande finns med ombord för säkerhets skull.
Som elbilister fick vi också följa med in i själva batteripacket, som består av ett container fullt med batterier ombord på färjan. Hundratals mindre batteripack som är sammankopplade till sammanlagt 4160 kWh batterier. Siffran låter kanske mycket – men egentligen är det som 42 Teslor. I hamn laddas de på knappa tio minuter via så tjocka kablar att det behövs robotarm för att ansluta den.
Väl på land igen gick starten! Tävlingen var en så kallad regularity-tävling som går ut på att man ska hitta rätt väg att köra – och komma fram på exakt rätt utsatt tid också. Vilket är ganska lätt så länge man inte kör vilse. Första dagen var det ganska lätt med kartor vi skulle följa. Andra dagens tävling blev betydligt svårare då vi inte längre såg vart vi skulle på karta utan fick enbart instruktioner av typen “kör 2,34 km sväng sedan vänster i korsningen, kör sedan 1,23 km sväng sedan höger i korsningen”… missar du en sväng är du ganska körd.
Längs en av transportsträckorna såg vi en märklig syn. En bil som brann! Ja, så går det ju när man tävlar med elbilar. Alla vet ju att elbilar börjar brinna bara man tittar lite snett på dem. Säkert en av de där Teslorna som brann, de är ju extra brandfarliga.
Jag visste inte Tesla tillverkar kombibilar också. Jag lusläste tidningarna sen men ingenstans stod det något om branden. Trots att det måste ju vara en världsnyhet – varje gång en Tesla brinner är det ju det?!
Körde man rätt hittade man till slut fram till målet i Varberg. Av 47 startande elbilar kom team Tesla Club Sweden på sjunde plats.
Vann gjorde Martin Prieto Beaulieu och Lars Edvall från Gröna Bilister.
Du kan läsa mer om elbilsrallyt i nästa nummer av tidningen Elbilen i Sverige.
Till tävlingsarrangörerna vill jag framföra mitt stora tack, det var en riktigt rolig tävling!
Men.
Problemet med regularity rally är att det är ganska så dålig reklam för elbilar. För att få bästa möjliga poäng ska man nämligen gå i mål på exakt rätt tidpunkt. Vilket gör att alla kommer fram till mål några minuter för tidigt – sen står man där längs vägkanten och väntar på sin tid. Under tiden åker massor av bilar förbi en och undrar vad man gör. Allt de ser är massor med elbilar ståendes längs vägkanten med uppenbar batteritorsk! “Ja, på TV berättade de att det skulle vara en elbilstävling och se det gick tydligen inte så bra – vi ska nog aldrig köpa ensåndärina elbil.”
Vi slapp i alla fall masa oss fram i 40 på 70-väg som för två år sedan då elbilen med lägst förbrukning skulle vinna.
Snälla, låt oss hitta fram till en tävlingsform som inte framställer elbilar i dålig dager! Gärna bilorientering, gärna inom en stad så folk kan se oss inte mitt ute på landsbygden – men utan konstiga tidspåhitt som får bilarna att köra långsamt eller stå still längs vägrenen! Det ger bara dålig image.
Tibor det var Ampera som fanns på plats med Tesla Sektion Syd flaggan; men känns bra att veta att AP fungerar så pass bra att bilen har kört runt utan mig 🙂
Bra Tibor!
– Du noterar faktumet att den här typen av (tävling) behöver förnyas.
De flesta vill ju se verkliga exempel, på att elbilar fungerar!
”Snälla, låt oss hitta fram till en tävlingsform som inte framställer elbilar i dålig dager! Gärna bilorientering, gärna inom en stad så folk kan se oss inte mitt ute på landsbygden – men utan konstiga tidspåhitt som får bilarna att köra långsamt eller stå still längs vägrenen! Det ger bara dålig image”.
Hepp!
Hoppas ingen blev skadad i bilbranden!